Podpisaliśmy umowę na realizację kolejnego odcinka autostrady A1, od Radomska do granicy z woj. śląskim. To jeden z pięciu brakujących odcinków pomiędzy Tuszynem a Częstochową. Przypomnijmy, że na dwa z nich podpisano w lipcu umowy z wykonawcami. Trwa także budowa pozostałych odcinków A1 w woj. śląskim, od w. Częstochowa Północ (wraz z obwodnicą) do Pyrzowic.
Odcinek Radomsko - granica województw, roboczo nazywany odcinkiem D, jest najkrótszym (7 km) fragmentem budowy autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa. Jego budową zajmie się Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR z Zawiercia, a koszt prac budowlanych to ok. 338,2 mln zł. Czas realizacji to 32 miesiące (z wyłączeniem okresów zimowych: 15 grudnia - 15 marca).
Istniejąca dwujezdniowa droga zostanie gruntownie przebudowana. Kierowcy będą mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu w każdym kierunku (do Piotrkowa Trybunalskiego a dalej do Tuszyna dwa pasy ruchu). Betonowa nawierzchnia zapewni dużą trwałość. Ocenia się, że bez poważniejszych zabiegów remontowych trasa powinna służyć 30 - 40 lat.
Ukończenie budowy autostrady A1 pozwoli na bezpieczne i szybkie skomunikowanie południa Polski z portami trójmiejskimi, a tym samym ułatwi dostęp do nich także naszym południowym sąsiadom: Czechom, Słowakom i Węgrom. Przyczyni się także do rozwoju gospodarczego na poziomie lokalnym.
A1 od Tuszyna do obwodnicy Częstochowy będzie miała ok. 81 km, łączny koszt realizacji to ok. 3,7 mld zł (w tym m.in.: prace budowlane, odszkodowania za nieruchomości, nadzór). Trasa została podzielona na 5 odcinków realizacyjnych:
Na 2019 r. zostało zaplanowane oddanie do ruchu autostrady A1 w woj. śląskim. Trasa od obwodnicy Częstochowy do Pyrzowic, o długości ok. 57,7 km i łącznej wartości ok. 2,6 mld zł (w tym m.in.: prace budowlane, odszkodowania za nieruchomości, nadzór), została podzielona na 4 odcinki realizacyjne: