Symbolicznym wbiciem łopat przypieczętowano rozpoczęcie robót na obwodnicy Kołbieli w ciągu przyszłej S17. Wojewoda mazowiecki w maju wydał zezwolenie na budowę tego odcinka. Obecnie trwa odhumusowanie terenu, prace archeologiczne i rozpoczyna się budowa obiektów inżynierskich.
Przypomnijmy, że obwodnica Kołbieli jest jednym z siedmiu odcinków S17 pomiędzy węzłami: Lubelska i Kurów Zachód. Ostatnim na którym rozpoczęto prace po uzyskaniu decyzji ZRID. W sumie w budowie jest ok. 95 km trasy łączącej stolicę z Lublinem.
Obwodnicę Kołbieli (8,7 km), podobnie jak odcinek od w. Lubelska do początku obw. Kołbieli (15,2 km) realizuje w systemie „projektuj i buduj” firma Strabag. W sumie to blisko 24 km trasy o łącznej wartości ok. 600 mln zł. Za sprawą zmiany przekroju nowych odcinków przyszłej DK50, z jednej do dwóch jezdni, zaszła konieczność przeprojektowania w. Kołbiel. Zamiast jednojezdniowego wiaduktu nad S17 zaprojektowano dwujezdniowy i zmieniono także kształt łącznic węzła. To przełożyło się na wydłużenie prac projektowych i późniejsze niż planowano złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. W efekcie wydłuży się czas ukończenia tego odcinka. Obecnie prowadzone są rozmowy z wykonawcą dotyczące aneksu do umowy. Jednocześnie pracujemy nad taką organizacją ruchu w trakcie budowy obwodnicy Kołbieli by jesienią 2019 roku, po oddaniu do użytkowania odcinków przed i za obwodnicą kierowcy mogli pojechać jedną jezdnią omijając rondo w Kołbieli.
Siedem odcinków S17
Z unijnym dofinansowaniem
Na realizację tych odcinków S17 podpisano dwie mowy o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączny koszt całkowity budowy S17 pomiędzy węzłami Lubelska i Kurów Zachód to ponad 3,5 mld zł, z czego dofinansowanie z UE to ok. 1,8 mld zł.