Opracowania projektowe dla budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku Piła - Wyrzysk”
Oddział: GDDKiA w Poznaniu
Długość – ok. 31 km
Obecny etap – proces przygotowawczy - prace projektowe (studialne)
Wartość inwestycji – szacunkowy łączny koszt inwestycji 1 200 000 tys. zł.
Projektowana inwestycja zlokalizowana jest w całości w województwie wielkopolskim na terenach gmin: Piła, Kaczory, Miasteczko Krajeńskie, Białośliwie i Wyrzysk.
Budowa drogi ekspresowej S10 na odcinku Piła (węzeł "Piła Wschód") - Wyrzysk stanowi kontynuację zamierzenia inwestycyjnego pn. „Budowa drogi S10 od A6 (Szczecin) – Piła – Bydgoszcz – Toruń – Płońsk (S7), na odcinku Piła (węzeł "Piła Wschód") – Wyrzysk”. Inwestycja umożliwi dogodne połączenie na trasie między Szczecinem - Wałczem - Piłą - Bydgoszczą - Płońskiem a Warszawą. Planowana inwestycja drogowa ma na celu poprawę warunków bezpieczeństwa ruchu na drodze, usprawnienie ruchu tranzytowego i turystycznego, a także stworzenie podstawy rozwoju regionu położonego w sąsiedztwie projektowanego odcinka drogi S10.
Odcinek drogi S10 o długości ok. 29 km rozpoczyna się w węźle „Piła Wschód" (ok. km 183+230 istniejącej drogi krajowej nr 10) projektowanego w ramach zadania „Budowa drogi ekspresowej S10/S11 odcinek Piła-Ujście” i włącza się do zrealizowanej obwodnicy Wyrzyska w ciągu drogi S10.
2. Podstawowe parametry techniczne:
3. Zakres inwestycji:
W ramach inwestycji przewiduje się:
4. Wariantowanie przebiegu drogi ekspresowej S10
Wariant nr 1a
Trasa ma swój początek w miejscu podłączenia do projektowanego w ramach zadania „Budowa drogi ekspresowej S10/S11 odcinek Piła-Ujście” węzła „Piła Wschód” (ok. km 183+230 istniejącej drogi krajowej nr 10). Następnie droga ekspresowa odgina się w kierunku północnym, i po północnej stronie omija m. Jeziorki, Śmiłowo, Grabówno i Okaliniec. Przed Tomaszewem, S10 odgina się w kierunku południowym, przecina istniejącą DK10 i biegnie równolegle po jej południowej stronie. Koniec wariantu znajduje się w miejscu włączenia do istniejącego węzła „Kosztowo”.
Wariant nr 2c
Wariant 2c, powstały z połączenia wariantów 1a i 3a, jest tzw. wariantem wynikowym, który powstał po analizie wyników ankiet zebranych podczas konsultacji społecznych. Na odcinku do m. Nieżychowo wariant wynikowy jest prowadzony wg wariantu nr 1a, natomiast od Nieżychowa, wariant nr 2c prowadzony jest wg przebiegu wariantu nr 3a.
Wariant nr 3a
Trasa ma swój początek w miejscu podłączenia do projektowanego w ramach zadania „Budowa drogi ekspresowej S10/S11 odcinek Piła-Ujście” węzła „Piła Wschód” (ok. km 183+230 istniejącej drogi krajowej nr 10). Na początkowym odcinku droga ekspresowa biegnie równolegle po południowej stronie istniejącej drogi krajowej nr 10. Przed miejscowością Śmiłowo odgina się w kierunku północnym, i po północnej stronie omija m. Śmiłowo, Grabówno i Okaliniec. Następnie droga S10 przed Tomaszewem odgina się w kierunku południowym, przecina istniejącą DK10 i biegnie równolegle po południowej stronie istniejącej drogi krajowej. Na wysokości Nieżychowa, ponownie odgina się w kierunku południowym i omija Kosztowo po stronie południowej. Koniec wariantu znajduje się w miejscu włączenia do istniejącego węzła „Kosztowo”.
5. Obiekty inżynierskie:
W ramach inwestycji przewiduje się budowę wiaduktów i mostów drogowych w ciągu drogi ekspresowej (nad liniami kolejowymi, rzekami, drogami i innymi przeszkodami) oraz budowę wiaduktów drogowych nad drogą ekspresową w ciągu dróg publicznych krzyżujących się z planowaną inwestycją. Na obecnym etapie (STEŚ) zostaną opracowane ogólne założenia projektowe dla obiektów inżynierskich. W oparciu o przeprowadzoną inwentaryzację przyrodniczą zostaną zaprojektowane przejścia dla zwierząt.
6. Węzły drogowe i Miejsca Obsługi Podróżnych.
Na planowanym odcinku drogi ekspresowej planuje się budowę dwóch węzłów drogowych w pobliżu miejscowości Kaczory i Białośliwie. Ponadto w rejonie miejscowości Grabówno planuje się lokalizację Miejsca Obsługi Podróżnych.