Podpisanie umowy na projekt i budowę S7, na odcinku III węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta ).
W środę 26 września 2018 r. podpisano umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S7 granica województwa świętokrzyskiego – Kraków , odcinka III węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków (z włączeniem drogi do węzła Kraków Nowa Huta), o długości ok. 18,3 km”, z firmą włoską Salini Impregilo S.p.A. Koszt zadania wynosi 1 072 497 254,94 zł.



Firma Salini ma wykonać projekt S7 odcinka III od węzła Widoma ( bez węzła) do Krakowa oraz roboty w ciągu 34 miesięcy od daty zawarcia umowy, z gwarancją jakości na 10 lat. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca), natomiast do czasu na projektowanie okresy zimowe nie będą wliczone.

Zakres planowanej inwestycji obejmuje:
  • realizację drogi ekspresowej S7 jako drogi dwujezdniowej z pasem dzielącym ziemnym oraz pasami awaryjnymi
  • budowę węzłów drogowych łączących S7 z istniejącym układem komunikacyjnym
  • budowę obiektów inżynierskich w ciągu planowanej drogi ekspresowej i w ciągu dróg krzyżujących się z nią (wraz z wykonaniem, w niezbędnym zakresie, korekty przebiegu tych dróg na odcinkach dojazdów do obiektów),
  • budowę elementów odwodnienia drogi i obiektów towarzyszących
  • budowę dróg dojazdowych
  • budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu
  • realizację rozwiązań wynikających z oceny oddziaływania na środowisko
  • usunięci kolizji z istniejącymi obiektami budowlanymi
  • przełożenie fragmentów cieków wodnych kolidujących z droga S-7
  • budowę infrastruktury technicznej stanowiącej wyposażenie techniczne drogi
  • budowę kanałów technologicznych i urządzeń infrastruktury technicznej

55,6 kilometrowy odcinek S7 granica woj. świętokrzyskiego – Kraków ( włączenie do istniejącego węzła Igołomska ) został podzielony na trzy części realizacyjne.

Dla odcinka I S7 od granicy woj. świętokrzyskiego do Szczepanowic ( bez węzła Szczepanowice), długości ok. 23,3 km , podzielonego dodatkowo na dwie części inwestycyjne - 29.06. 2017 r. została podpisana umowa z wykonawcą na:
  • dla etapu I granica województwa – węzeł Miechów : projekt budowlany i uzyskanie decyzji ZRID. Wniosek o wydanie ZRID został złożony do wojewody 11.09.2018 r.
  • dla etapu II węzeł Miechów (bez węzła) – węzeł Szczepanowice (bez węzła) : uzyskanie decyzji środowiskowej i opracowanie koncepcji programowej. 17 sierpnia 2018 r. został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Mieszkańcy Poradowa zaskarżyli decyzję środowiskową do WSA. W konsekwencji fragment tego odcinka tzw. „Poradowski „ ( ponad 5 km ) został wyłączony z zakresu decyzji środowiskowej reformatoryjnej i dla niego trzeba uzyskać nową decyzję.

W przypadku odcinka II węzeł Szczepanowice (z węzłem) – węzeł Widoma (z węzłem) o długości 14 km trwa projektowanie. Złożenie wniosku o ZRID (zgoda na realizację inwestycji drogowej) jest przewidziane w listopadzie 2018. Umowa na projekt i budowę tego odcinka została podpisana 8 stycznia 2018 r. z firmą Mota- Engil Central Europe S.A. Prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny być ukończone w ciągu 34 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca), natomiast do czasu przeznaczonego na projektowanie inwestycji okresy zimowe są wliczane. Koszt inwestycji na tym odcinku wyniesie ponad 508 mln 135 tys. zł. a gwarancja jakości 10 lat.

Droga ekspresowa S7 Kraków – gr. woj. świętokrzyskiego – Kraków stanowić będzie jednocześnie obwodnice dla miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Powstanie 8 węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice, Kraków Grębałów.

Wybudowanie drogi ekspresowej S7 granica województwa świętokrzyskiego – Kraków przyczyni się do: skrócenia czasu podróży, zwiększenia przepustowości i płynności ruchu, poprawy bezpieczeństwa ruchu na drodze istniejącej, zmniejszenia wypadkowości, poprawy warunków życia mieszkańców w miejscowościach zlokalizowanych w sąsiedztwie istniejącej drogi krajowej, aktywizacji gospodarczej terenów położonych w otoczeniu inwestycji, uporządkowania układu komunikacyjnego w północno - wschodnim obszarze Krakowa oraz odciąży miasto Kraków z ruchu tranzytowego.