Na terenie województwa zachodniopomorskiego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje inwestycje o łącznej długości ponad 230 km i wartości niemal 6,5 miliarda złotych. - Jest to rekord w długości budowanych dróg szybkiego ruchu w historii naszego regionu, dla porównania w poprzedniej perspektywie budżetowej UE (2007-2013) budowaliśmy w jednym czasie maksymalnie 95 km dróg (głównie S3 Szczecin - Gorzów), teraz ten wynik został ponad dwukrotnie przekroczony - mówi Łukasz Lendner dyrektor GDDKiA O/Szczecin. Ponadto kolejne odcinki dróg są na etapie przygotowania. Łącznie zgodnie z rządowym Programem Budowy do 2023 roku w województwie zachodniopomorskim powstać ma około 300 km nowych dróg. Tworząc tym samym większość sieci dróg ekspresowych i autostrad w regionie. Dla pozostałych odcinków dróg S10, S11 i Zachodniej Obwodnicy Szczecina zostały zabezpieczone środki finansowe na prace przygotowawcze. Mamy do czynienia z bezprecedensową rozbudową dróg, której efekty zmienią sposób poruszania się po Pomorzu Zachodnim.
W realizacji jest obecnie 16 kontraktów, w tym tunel w Świnoujściu - dla tej inwestycji GDDKiA jest inwestorem zastępczym. Spośród tych kontraktów 5 jest na końcowym etapie prac projektowych (realizacja w formule projektuj i buduj), na pozostałych trwają prace budowlane. Już w przyszłym roku będą oddawane do ruchu odcinki drogi S6 od Goleniowa do Koszalina, będzie to łącznie 120 km nowej drogi ekspresowej. Część obwodnica Koszalina i Sianowa będzie gotowa w przyszłym roku, a całość w 2020 roku. Budowane są również obwodnice Wałcza na S10 i Szczecinka na S11. Te dwie ważne obwodnice we wschodniej części województwa również będą gotowe w przyszłym roku. W rejonie Szczecina trwa przebudowa autostrady A6 na odcinku Szczecin Dąbie-Rzęśnica i węzła Szczecin Kijewo. Zakończenie realizacji tych ważnych inwestycji przewidziane jest w 2020 roku.
Pod koniec ubiegłego roku podpisano umowy na realizację drogi S3 na odcinkach Brzozowo-Miękowo i Miękowo-Rzęśnica. Obecnie trwają prace projektowe, a roboty budowlane ruszą wiosną przyszłego roku. To ważne fragmenty kluczowej dla naszego regionu drogi łączącej północ z południem Europy. Na zbliżonym etapie prac jest również realizacja II jezdni obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa w ciągu drogi S10 oraz obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13, dla tych inwestycji również roboty budowlane ruszą I połowie przyszłego roku. We wrześniu 2018 roku została podpisana umowa na realizację w formule Projektuj i Buduj tunelu w Świnoujściu, inwestorem tego zadania jest Miasto Świnoujście, GDDKiA jest inwestorem zastępczym. Roboty przy budowie tunelu powinny ruszyć z końcem przyszłego roku.
W lipcu 2017 roku w Programie Budowy Dróg Krajowych zapewniono środki na realizację odcinka S3 od Świnoujścia do Troszyna o długości 33 km i S11 od Koszalina do Bobolic o długości 47,4 km. Dla obu tych zadań trwają prace przygotowawcze. Dla odcinka S3 została uzyskana decyzja środowiskowa i w trakcie jest przetarg na wykonanie badań geologicznych. Dla odcinka S11 trwa końcowy etap opracowywania Koncepcji Programowej i w przeciągu kilku najbliższych miesięcy planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację tego fragmentu S11. Oba zadania będą realizowane w formule projektuj i buduj, powinny być gotowe w 2023 roku.
GDDKiA O/Szczecin przygotowuje również kolejne inwestycje na następne lata, tak aby dopełnić sieć dróg ekspresowych i autostrad w naszym regionie. Dzięki decyzjom podejmowanym w przeciągu ostatniego roku przez Ministra Infrastruktury przygotowaniem objęte zostały wszystkie brakujące odcinki dróg ekspresowych.
Prowadzone są obecnie prace przygotowawcze dla drogi S10 na odcinku Szczecin – Piła (z wyłączeniem istniejącej obwodnicy Stargardu oraz realizowanych obwodnic Kobylanki i Wałcza) o łącznej długości 114 km. W marcu tego roku zawarto dwie umowy na prace projektowe, pierwsza na opracowanie dokumentacji dla odcinka S10 Szczecin-Kijewo – Zdunowo i druga dla odcinka Stargard – Piła. Dokumentacja ta pozwoli uzyskać decyzję środowiskową dla brakującej części S10 w naszym regionie. Pozwoli to po opracowaniu Koncepcji Programowych doprowadzić te zadania do gotowości do ogłoszenia przetargu, co powinno nastąpić w latach 2020-2021.
Dla odcinka S11 Bobolice – Szczecinek o długości 24,5 km jest natomiast opracowywany projekt budowlany wraz z projektami wykonawczymi. Decyzja środowiskowa była uzyskana już wcześniej, dlatego od razu można było przystąpić do sporządzania dokumentacji technicznej, tak aby jeszcze w okresie ważności decyzji środowiskowej rozpocząć uzyskiwanie decyzji ZRID i być gotowym do ogłoszenia przetargu na budowę tego odcinka w 2021 roku.
Bardzo ważną inwestycją jest też budowa zachodniej obwodnicy Szczecina. Droga ta wraz z przeprawą tunelową przez Odrę w rejonie Polic znacznie skróci wyjazd ze Szczecina w kierunku północnym i wschodnim, jak i również wyprowadzi z centrum miasta znaczący ruch samochodowy i skomunikuje z siecią drogową Police i zachodnie części Szczecina. Inwestycja posiada decyzję środowiskową, w sprawie której toczą się jeszcze postępowania odwoławcze. Minister Infrastruktury przyznał finansowanie dla rac przygotowawczych dla tej inwestycji. Umożliwiło to ogłoszenie w sierpniu tego roku przetargu na prace geologiczne wraz z elementami Koncepcji Programowej. Inwestycja ma być realizowana w formule Partnerstwa Publiczno Prywatnego (PPP), podobnie jak odcinek drogi S6 Koszalin – Słupsk.
Ostatni rok to również ważne informacje w sprawie mniejszych inwestycji. Obwodnica Myśliborza w ciągu DK26 już w 2009 roku była gotowa do realizacji z pozyskanymi nieruchomościami i wydanymi pozwoleniami, wieloletnie oczekiwanie na przyznanie środków wreszcie skończyło się w ubiegłym roku, gdy Minister Infrastruktury przyznał środki finansowe na jej realizacje. Dokumentację trzeba było jeszcze zaktualizować i w tym roku powinien zostać ogłoszony przetarg na budowę tej obwodnicy. Podobnie wyglądała kwestia z dokończeniem obwodnicy Węgorzyna w ciągu DK20, tu również zapadły ważne decyzje umożliwiające po wielu latach oczekiwania realizację tej drogi. W ostatnich tygodniach również dobre informacje pojawiły się dla obwodnicy Gryfina i odcinka Gryfino-Radziszewo DK31. Zatwierdzenie Programów Inwestycji przez Ministra Infrastruktury jest ważną decyzją umożliwiającą przygotowanie, a następnie realizację tych inwestycji w ciągu następnych lat.