Ogromne wsparcie unijne dla drogi ekspresowej S3 od węzła Legnica Południe do granicy państwa.
Nowy odcinek drogi ekspresowej S3 połączy miasta Legnica i Lubawka. Droga powstanie ze wsparciem unijnym.  

Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Agnieszka Krupa, p.o. Zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad podpisali 8 października 2018 r. umowę na unijne dofinansowanie projektu „Budowa drogi ekspresowej S3 odc. Legnica – Lubawka”.

„S3, obok autostrady A1 i S19, to jeden z trzech filarów, na których opiera się polski system dróg prowadzących z północy na południe kraju.Wykonujemy kolejny krok w kierunku tego, o czym mówiliśmy miesiąc temu otwierając nowy odcinek S3 między Nową Solą a Kaźmierzowem: S3 uruchomi potencjał tkwiący w portach Szczecin – Świnoujście, gdy połączy je systemem dróg w Czechach i Austrii” – ocenił minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.

„Bardzo się cieszę, że udało się uzyskać wsparcie Unii Europejskiej dla kluczowego odcinka drogi S3, od Legnicy do granicy z Czechami w Lubawce. Jego realizacja ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju gospodarczego całej zachodniej Polski” – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.

 

Projekt zakłada budowę odcinka drogi ekspresowej S3 o długości 67 km, który połączy dwa dolnośląskie miasta – Legnicę i Lubawkę.

Całkowity koszt budowy jest szacowany na prawie 3 961 mln złotych.

Dofinansowanie UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 wyniesie prawie 1 891 mln złotych.

Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec maja 2023 r.

 

Budowany odcinek rozpoczyna się w gminie Krotoszyce, następnie trasa przechodzi przez gminy Męcinka, Jawor, Mściwojów, Paszowice, Dobromierz, Bolków, Stare Bogaczowice, Czarny Bór, Marciszów, Kamienna Góra i Lubawka. Projekt składa się z czterech zadań:

zadanie I: od węzła Legnica II (bez węzła) do węzła Jawor II (z węzłem);

zadanie II: od węzła Jawor II (bez węzła) do węzła Bolków (z węzłem);

zadanie III: od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła);

zadanie IV: od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa.

 

Roboty na odcinku S3 od Legnicy do Bolkowa są już na ukończeniu i jesienią tego roku odcinek ten zostanie oddany do ruchu, natomiast w ramach odcinka S3 od Bolkowa do Lubawki (granica państwa) GDDKiA wybrała wykonawców robót. Planowane podpisanie umów z Wykonawcami planowane jest w tym miesiącu.

 

Inwestycja ma duże znaczenie dla usprawnienia ruchu drogowego w regionie. Po wybudowaniu drogi ekspresowej S3 na odcinku Legnica – Lubawka natężenie ruchu na drodze krajowej nr 8 Kudowa Zdrój – Kłodzko – Wrocław zmniejszy się o około 1000 pojazdów (w tym około 400 samochodów ciężarowych) na dobę. Nastąpi również poprawa warunków ruchu tranzytowego przy drogach krajowych nr 3 i nr 5, która przyczyni się do poprawy komfortu życia mieszkańców m.in. Jawora, Bolkowa, Kamiennej Góry i Lubawki.

„Budowana droga ekspresowa S3 jest kluczowym korytarzem komunikacyjnym otwierającym polskie porty na Europę środkową i południową. S3 biegnie z północno-zachodniej Polski, aż do południa kraju i łączy miasta wojewódzkie na trasie Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Wrocław – Katowice” – podkreślił Przemysław Gorgol, dyrektor CUPT.

 

GDDKiA