Minister Infrastruktury zatwierdził program inwestycji na rozpoczęcie prac przygotowawczych dla budowy obwodnicy Brzegu na DK39.
Tym samym będziemy mogli ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji studialnej STEŚ-R (Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe i elementy Koncepcji Programowej) z uzyskaniem decyzji środowiskowej. Dalszym krokiem, po 2021 roku, będzie przetarg na realizację obwodnicy.
Opracowanie dokumentacji przygotowawczej to lata 2019 – 2021 a szacunkowy koszt to ok. 2,8 mln zł. Budowa obwodnicy, po zyskaniu decyzji środowiskowej, planowana jest do realizacji w systemie projektuj i buduj w latach 2022 – 2026.
Obecnie DK39 przecina Brzeg, przechodząc przez obszar ścisłej ochrony konserwatorskiej obejmującej teren zabytkowego zamku książąt piastowskich oraz w bezpośredniej bliskości ratusza. Dziennie przez miasto przejeżdża tranzytem blisko 900 ciężarówek co negatywnie wpływa na warunki życia mieszkańców i zabytkową infrastrukturę, a także zwiększa zagrożenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.
Rozwiązaniem tych problemów jest budowa obwodnicy Brzegu o długości ok. 8 km wraz z nowym mostem na Odrze z dala od terenów zabudowanych. Wraz z obwodnicą powstałaby sieć dróg dojazdowych do obsługi przyległego terenu oraz infrastruktura związana z drogą. Ruch tranzytowy zostałby wyprowadzony z miasta a czas podróży na kierunku Namysłów - autostrada A4 znacznie się skróci. Obwodnica pełniłaby jeszcze ważną rolę, drogi ewakuacyjnej na wypadek powodzi. Przypomnijmy, że podczas powodzi w 1997 roku zamknięto mosty na Odrze w Brzegu i Oławie, a w 2010 roku rozważano zamknięcie mostu w Brzegu.
Realizacja inwestycji umożliwi również połączenie miasta z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie DK39 oraz w województwie opolskim.