Rozbudowa drogi krajowej nr 73 wraz z budową obwodnic m. Pilzna, Brzostka, Kołaczyc i Jasła na odcinku Pilzno – Jasło


I. Podstawowe informacje o inwestycji

- długość: ok. 35km

- obecny etap – w przygotowaniu

 

1.etap zrealizowany:

Podpisanie umowy na opracowanie SK I STEŚ : 16.08.2016 r.

Posiedzenie ZOPI dla SK: 31.03.2017 r. (zatwierdzenie Protokołu ZOPI 24.04.2017 r.)

Podpisanie umowy na wykonanie niezbędnych Materiałów i uzyskanie DŚU 09.02.2018 r.

Posiedzenie ZOPI dla STEŚ: 18.06.2018 r. (zatwierdzenie Protokołu ZOPI 20.08.2018 r.)

Posiedzenie KOPI dla STEŚ: 11.09.2018 r. (zatwierdzenie Protokołu KOPI 05.10.2018 r.)

 

2.etap w realizacji - projektowanie

W dniu 11.09.2018 r. odbyło się posiedzenie KOPI na którym rozpatrywano STEŚ. Zgodnie z ustaleniami Protokołu KOPI Projektant miał przeanalizować dodatkowy wariant przebiegu DK73 na odcinku II (obwodnica Brzostka i Kołaczyc). Wykonawca opracował nowy podwariant, który nie uzyskał zgody PGW Wody Polskie na realizację ze względu na to, iż realizacja założeń wariantu W2a tj. budowa mostu w km 93+600 rzeki Wisłoka będzie powodować zbyt duże piętrzenia wód powodziowych, które wg obliczeń modelowych może wynieść nawet 1,22 m w km 94+277. Dodatkowo tut. Oddział uzyskał stanowisko PGW Wody Polskie określające warunki i założenia, przy których możliwe byłoby przyjęcie (rekomendacja) do dalszych prac przygotowawczych na odcinku II wariantu o przebiegu zbliżonym do wariantu W1, a polegającym na połączeniu planowanych wałów przeciwpowodziowych z projektowanym przebiegiem DK 73. W związku z powyższym konieczne będzie przeanalizowanie nowego wariantu przebiegu trasy na odcinku II, który będzie spełniał wymagania stawiane przez PGW Wody Polskie. W dniu 06.05.2019 r. została podpisana umowa na opracowanie zadania pn.: Aneks do Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla inwestycji pn.: „Rozbudowa drogi krajowej nr 73 wraz z budową obwodnic m. Pilzna, oraz Brzostka, Kołaczyc i Jasła, na odc. Pilzno – Jasło, obejmujący analizę dodatkowego podwariantu W1b na odcinku II w zakresie obwodnicy Brzostka i Kołaczyc”. Termin wykonania przedmiotowego zadania – 3 m-ce od dnia podpisania umowy. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usługi w postaci zaprojektowania na odcinku II DK73 Pilzno - Jasło dodatkowego podwariantu W1b przebiegu drogi. Przedmiotowe zamówienie wynika ze stanowiska Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich, w którym Wody Polskie dopuściły możliwość lokalizacji obwodnicy Brzostka i Kołaczyc jako jednej inwestycji a polegającym na połączeniu planowanych wałów przeciwpowodziowych z projektowanym przebiegiem DK 73. Dokumentacja projektowa dla dodatkowego podwariantu W1b została przekazana do GDDKiA w dniu 06.08.2019 r. Obecnie trwa uzgadnianie warunków Porozumienia regulującego zasady budowy i finansowania tych odcinków rozbudowywanej drogi krajowej nr 73, które będą równocześnie wałami przeciwpowodziowymi oraz wałami zamykającymi wzdłuż potoków: Słony Potok, Gogołówka oraz Dębówka  pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie.

 

II. Opis inwestycji

1. Przebieg drogi

Projektowana trasa została podzielona na trzy odcinki:

Odcinek 1

Początkowy odcinek planowanej drogi stanowi obwodnicę miasta Pilzna i rozpoczyna się na skrzyżowaniu drogi dojazdowej do obwodnicy Pilzna (DK 94) i ul. Lwowskiej DK73 w Pilźnie.

Następnie wszystkie warianty dochodzą do istniejącej drogi krajowej nr 73 i biegną z wykorzystaniem istniejącego pasa drogowego, w sąsiedztwie obszarów o istniejącej zabudowie o charakterze jednorodzinnym lub przeznaczonych do zabudowy. Następnie droga DK73 przecina rzekę Wisłokę oraz obszar niezabudowany ciągnący się wzdłuż jej koryta. Po jej przekroczeniu droga biegnie wzdłuż terenów o zabudowie jednorodzinnej należących do miejscowości Jaworze Górne (od wschodniej strony) oraz grunty orne i tereny eksploatacji kruszywa po zachodniej stronie

 

Odcinek 2

Odcinek stanowi obwodnicę miejscowości Brzostka i Kołaczyc i rozpoczyna się na granicy Gminy Pilzno i Gminy Brzostek, za Kołaczycami. W dalszym przebiegu wszystkie warianty dochodzą do istniejącej drogi krajowej nr 73 i biegną z wykorzystaniem istniejącego pasa drogowego, w sąsiedztwie obszarów z istniejącą zabudową o charakterze jednorodzinnym lub przeznaczonych do zabudowy, żeby zakończyć swój bieg na końcu miejscowości Krajowice.

 

Odcinek 3

Odcinek ten rozpoczyna się na granicy Gminy Kołaczyce i Gminy Jasło na istniejącej drodze krajowej DK73 i w dalszej części przebiegu stanowi obwodnicę Jasła zlokalizowaną po stronie wschodniej lub zachodniej w zależności od wariantu. Warianty Zachodnie przecinają rzekę Wisłokę na wysokości początku miasta Jasło, następnie przechodzą przez tereny rolnicze po zachodniej stronie miejscowości Kaczorowy i koniec opracowania włącza się w istniejąca drogę krajową DK28 za Jasłem (zachodnia część miasta) w kierunku Nowego Sącza.

Warianty wschodnie przebiegają po północno-wschodniej stronie miasta Jasła przez tereny lekko zurbanizowane oraz rolnicze i niezabudowane, omijają miejscowość Brzyszczki po jej wschodniej stronie, żeby włączyć się na skrzyżowaniu dróg krajowych DK73 i DK28.

 

PLAN ORIENTACYJNY 

 

2. Podstawowe parametry techniczne

- klasa techniczna GP
- prędkość projektowa 60 km/h na terenie zabudowy, 70 km/h poza terenem zabudowy
- prędkość miarodajna 70 km/h na terenie zabudowy, 90 km/h poza terenem zabudowy
- liczba pasów ruchu 2
- szerokość pasa ruchu  3,5m;
- szerokość poboczy gruntowych  min 1,5 m;
- skrajnia pionowa 4,70 + 0,2m
- obciążenie nawierzchni KR5;
 

3. Zakres inwestycji

Inwestycja obejmuje rozbudowę istniejących odcinków drogi na łącznej długości 14 km do szerokości jezdni 7,0 m oraz wzmocnienie jej konstrukcji do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś jak również budowę obwodnicy Pilzna, Brzostka, Kołaczyc i Jasła o łącznej długości około 21 km.

 

4. Wariantowanie przebiegu drogi

Całość opracowania została podzielona na 3 odcinki. Warianty analizowane na etapie STEŚ dla poszczególnych odcinków:

Odcinek 1 (gmina Pilzno) został opracowany w trzech wariantach przebiegu, o długościach:

- W1, 7,927 km (w tym obwodnica Pilzna 1,220 km)

- W2, 7,949 km (w tym obwodnica Pilzna 2,387 km)

- W2a, 7,917 km (w tym obwodnica Pilzna 2,354 km)

Do dalszych prac przygotowawczych KOPI wskazało wariant W2a

 

Odcinek 2 (gminy: Brzostek, Brzyska, Kołaczyce) został opracowany w sześciu wariantach przebiegu, o długościach:

- W1, 19,088 km (w tym obwodnica Brzostka i Kołaczyc 13,278 km)

- W1a, 20,401 km (w tym obwodnica Brzostka i Kołaczyc 13,780 km)

- W2, 19,976 km (w tym obwodnica Brzostka 4,746 km i Kołaczyc 7,264 km)

- W3, 20,253 km (w tym obwodnica Brzostka 4,746 km i Kołaczyc 2,410 km)

- W3a, 19,165 km (w tym obwodnica Brzostka 4,746 km i Kołaczyc 2,172 km)

- W3b, 19,421 km (w tym obwodnica Brzostka 4,746 km i Kołaczyc 2,157 km)

KOPI zobowiązało Projektanta do opracowania i analizy dodatkowego wariantu przebiegu DK73 na tym odcinku.

 

Odcinek 3 (gmina Jasło) został opracowany w czterech wariantach przebiegu, o długościach:

- W1, 7,228 km (w tym obwodnica Jasła 6,062 km)

- W2, 6,994 km (w tym obwodnica Jasła 5,829 km)

- W3, 6,535 km (w tym obwodnica Jasła 5,294 km)

- W4, 6,446 km (w tym obwodnica Jasła 5,294 km)

Do dalszych prac przygotowawczych KOPI wskazało wariant W2

 

5. Obiekty inżynierskie

Odcinek 1:

Wariant 1 - 3 mosty, 6 przepustów;

Wariant 2 - 3 mosty, 1 wiadukt, 7 przepustów;

Wariant 2a - 3 mosty, 1 wiadukt, 7 przepustów;

 

Odcinek 2:

Wariant 1 - 9 mostów, 1 wiadukt, 33 przepusty;

Wariant 1a - 10 mostów, 1 wiadukt, 34 przepusty;

Wariant 2 - 9 mostów, 1 wiadukt, 35 przepustów;

Wariant 3 - 7 mostów. 1 przejście dla zwierząt, 42 przepusty;

Wariant 3a - 7 mostów, 1 przejście dla zwierząt, 36 przepustów;

Wariant 3b - 7 mostów, 1 przejście dla zwierząt, 37 przepustów;

 

Odcinek 3:

Wariant 1 - 1 most, 2 wiadukty, 6 przepustów;

Wariant 2 - 1 most, 2 wiadukty, 7 przepustów;

Wariant 3 - 1 most, 1 wiadukt, 8 przepustów;

Wariant 4 - 1 most, 1 wiadukt, 9 przepustów;

 

6. Węzły

Nie przewiduje się budowy węzłów w żadnym z rozpatrywanych wariantów.

Powiązania z istniejącym układem dróg zaprojektowano poprzez skrzyżowania jednopoziomowe.