Oddział Kielce
Długość odcinka – 8,2 km
Obecny etap – I etap w realizacji/ II etap w przygotowaniu
Wartość projektu – 132,2 mln zł
Strona internetowa kontraktu: http://obwodnica-morawica-dk73-etap1.pl/
I. Etapy inwestycji
17.07.2007 – odebranie Koncepcji Programowej
16.05.2016 – złożenie wniosku o Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla I etapu
08.02.2017 – wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez Burmistrza Morawicy dla I etapu
08.03.2017 – Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna dla I etapu
02.11.2017 – wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia na realizację inwestycji dla I etapu
30.11.2017 - złożenie wniosku o Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla Ii etapu
20.08.2018 – Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna dla I etapu
19.09.2018 – wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia na realizację inwestycji dla I etapu
26.07.2018 – podpisanie umowy na I etap z Wykonawcą – Konsorcjum Mostostal Warszawa, Masfalt, Drogomex (zadanie realizowane w systemie Projektuj i Buduj, termin realizacji 36 miesięcy z doliczeniem okresów zimowych ), wartość dokumentacji robót ok. 78 mln zł
07.12.2018 - podpisanie umowy na nadzór nad realizacja I etapu - Ayesa Polska Sp. z o.o. za kwotę ok. 6,7 mln złotych
16.10.2018 - ogłoszenie przetargu na aktualizację koncepcji programowej dla II etapu inwestycji
II. Opis inwestycji
Nowa trasa rozładuje szczególnie obciążony ruchem tranzytowym i lokalnym , odcinek drogi krajowej nr 73 łączącej węzeł Kielce Północ, Busko i Tarnów. W ramach pierwszego etapu długo oczekiwanej inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna o ruchu przyspieszonym) o długości 4,2 km biegnąca po śladzie istniejącej trasy krajowej nr 73 odcinku od granic miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica. W ramach zadania powstaną cztery skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 73 z drogami powiatowymi, kolejne dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe. Przebudowana będzie także związana z drogą infrastruktura. Docelowo obwodnica Morawicy będzie miała 8,2 km długości. W drugim etapie inwestycji wybudowany zostanie odcinek biegnący po nowym śladzie omijający Morawicę i Wolę Morawicką po wschodniej stronie w stosunku do istniejęcej drogi nr 73.
- klasa techniczna – GP,
- kategoria obciążenia ruchem – KR6,
- prędkość projektowana - Vp =80 km/h poza terenem zabudowanym,
- prędkość miarodajna - Vm =100km/h poza terenem zabudowanym,
- nośność nawierzchni – 115 kN/oś,
- szerokość jezdni - 2x7 m,
- szerokość pasa dzielącego - 4,00 m +2x0,50m,
- szerokość poboczy - 1,50m,
- szerokość chodnika - 1,50-5,50m,
- przekrój poprzeczny drogowy daszkowy o nachyleniu jezdni 2%-4%,
- skarpy nasypów - 1:1,5,
- optymalizacje projketowe
- rozbudowa drogi krajowej jednojezdniowej do parametrów GP na odcinku 4,2 km
- rozbudowa i przebudowa 4 skrzyżowań w km: 0+115,89; 1+231,16; 1+951,76; 3+360,77
- budowa dwóch jezdni drogi klasy GP na odcinku 4,2 km
- budowa dróg dojazdowych
- budowa sygnalizacji świetlnej na 4 skrzyżowaniach
- budowa kładki dla pieszych w miejscowości Bilcza
- budowa systemu odwodnienia drogi
- budowa urządzeń bezpieczeństwa ruchu
- budowa urządzeń ochrony środowiska - ekrany akustyczne,
- przebudowa i zabezpieczenie kolizji z urządzeniami infrastruktury technicznej: sieci energetyczne, telekomunikacyjne, gazowe, wodociągowe i kanalizacyjne.
4.Wariatowanie przebiegu drogi
W I etapie inwestycji droga biegnie po sadzie istniejącej trasy Do analiz przyjęto dwa warianty różniące się rodzajem przyjętej nawierzchni:
Wariant 1 został wybrany DoŚU.
5. Obiekty inżynierskie
W I etapie zostanie wybudowana kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza
III.Ochrona środowiska
Zaprojektowano 28 odcinków ekranów akustycznych o łącznej długości 2814 m i wysokości od 2,0 m do 5,5m.
IV. Podział zadania na etapy
Obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej real;izowana będzie w 2 etapach.
W pierszym realizowanym etapie wybudowany zostanie odcinek o długości 4,2 km od granic miasta Kielce w stronę Tarnowa biegnący po śladzie istniejącej trasy. W drugim etapie planowanym do realizacji w następnej kolejności wybudowany zostanie odcinek 4-kilometrowy biegnacy po nowym śladzie.
Przetarg na aktualizację koncepcji programowej dla II etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu drogi krajowej nr 73 został ogłoszony w dniu 16.10.2018. Dokumentacja opracowana zostanie dla odcinka o długości 4 km biegnącego po nowym śladzie na wschód od istniejącej drogi krajowej nr 73. W ramach II etapu inwestycji przewidziano budowę drogi GP głównej o ruchu przyspieszonym, rozbudowę i budowę skrzyżowań, budowę estakad nad rzekami Morawka i Czarna Nida oraz innych obiektów inżynierskich.
Orientacja przebiegu