Droga krajowa nr 9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
GDDKiA Oddział Kielce
Długość – 2,7 km, w tym: budowa drogi jednojezdniowej o długości 2,6 km
Koszt robót - ok. 52,9 mln złotych
Obecny etap – w trakcie realizacji w systemie Projektuj i buduj
1. Etapy inwestycji
19.04.2017r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, którego przedmiotem obrad był odbiór Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe, dokumentacja zatwierdzona Protokołem z dnia 29.05.2017 r.
16.06.2017r. - złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
06.09.2017r. - Wójt Gminy Bodzechów wydał Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stwierdzając brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
15.06.2018r. - przyjęta Koncepcja Programowa, zatwierdzona uchwałą ZOPI i KOPI z dnia 24.08.2018r.
05.11.2018 r. – ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w trybie „Projektuj i Buduj” (postępowanie unieważnione - zlożone oferty znacznie przekroczyły kwotę, jaką inwestor przeznaczył na zadanie)
03.07.2019 - ogłoszenie drugiego przetargu na projekt i budowę
01.08.2019 - ogloszenie postępowania przetargowego na pełnienie nadzoru nad projektem i budową
09.07.2020 - podpisanie umowy z wykonawcą konsorcjum Fabe Polska (lider) i SP Sine Midas Stroy na realizację w trybie Projektuj i buduj. Czas realizacji 36 miesięcy od podpisania umowy z doliczeniem okresów zimowych w okresie robót budowlanych. Planowane zakończenie inwestycji - kwiecień 2024.
2. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Projektowana inwestycja położona jest w całości w obszarze administracyjnym województwa świętokrzyskiego, powiat: ostrowiecki, gminy: Bodzechów, Ostrowiec Świętokrzyski.
Docelowa długość, dla wariantu skierowanego do realizacji wynosi 2,778 km, w tym: budowa drogi jednojezdniowej o długości 2,569 km.
W ramach zadania przewidziana jest budowa odcinka drogi jednojezdniowej klasy GP poprowadzonej nowym śladem od węzła „Brezelia” (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 755) do włączenia z istn. DK 9 - wylot z Ostrowca w kierunku Rzeszowa - w rejonie m. Jędrzejów, poprzez zaprojektowane skrzyżowanie typu rondo średnie.
Ponadto w ciągu ulic miejskich, tj. Al. 25-lecia Wolności, ul. Samsonowicza, docelowo planowanych jako droga krajowa nr 9, zostaną wykonane wyłącznie prace związane z poprawą rozwiązań wpływających na bezpieczeństwo.
Projektowana droga stanowić będzie istotny element układu drogowego Ostrowca Świętokrzyskiego, gdyż pozwoli na zmianę przebiegu kierunkowego drogi krajowej nr 9, na terenie miasta.
Nowy przebieg DK 9 stanowić będą ciągi ulic/dróg:
- Al. 25-lecia Wolności – klasy Z, od drogi krajowej nr 9 (ul. Zagłoby) do ul. Samsonowicza (obecnie droga gminna);
- ul. Samsonowicza - klasy Z, od. Al. 25-lecia Wolności do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 755 (węzeł Brezelia”) - obecnie droga gminna;
- projektowany odcinek drogi „obwodowej” klasy GP- od drogi wojewódzkiej nr 755 (km lokalny 0+000) do skrzyżowania z DK 9 (km lokalny 2+569,36) w km globalnym ok. 72+425.
Jednocześnie istniejące ciągi ulic stanowiące przebieg DK 9 na terenie miasta:
- odcinek Al. 25-lecia Wolności (od ul. Zagłoby do ul. 3-go Maja);
- odcinek ul. 3-go Maja (od skrzyżowania z Al. 25-lecia Wolności do ul. Sandomierskiej);
- ul. Sandomierska (od ul. 3-go Maja do ul Opatowskiej);
- ul. Opatowska (od ul. Sandomierskiej do granicy miasta) oraz odcinek DK 9 na terenie gminy Bodzechów (do włączenia projektowanej drogi „obwodowej”), będą pozbawione kategorii dróg krajowych
Usankcjonowanie powyższych zmian wymagać będzie stosownego rozporządzenia ministra właściwego do spraw transportu oraz uchwał samorządów lokalnych.
Podstawowe parametry techniczne:
szer. po 0,70 m;
Zakres inwestycji:
Budowa drogi jednojezdniowej o długości 2,569 km o 2 pasach ruchu szerokości po 3,5m, z obustronnymi poboczami gruntowymi o szerokości min. 1,5 m, w tym obustronne opaski bitumiczne o szer. po 0,70 m.
Ponadto w ramach zadania zostanie wykonana:
Obiekty inżynierskie:
Węzły:
3. Znaczenie inwestycji
Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu, zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla kierowców podróżujących tranzytem, jak i zmotoryzowanych z samego Ostrowca, a także zminimalizuje niedogodności związane z korkami i hałasem w centrum miasta. Obecnie DK9 przebiega przez Ostrowiec Świętokrzyski miejskimi ulicami, na których średnie natężenie ruchu przekraczało w 2015 roku 23 tysiące pojazdów na dobę. Dzięki inwestycji możliwe będzie oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytu poprzez przełożenie ruchu tranzytowego na nowy przebieg drogi krajowej nr 9.
W ramach zadania planowane jest zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi jednojezdniowej klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o długości około 2,7 km. Przebiegała będzie ona nowym śladem od węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do ulicy Opatowskiej w ciągu istniejącej drogi krajowej nr 9 stanowiącej wylot z Ostrowca w kierunku Opatowa i Rzeszowa. W ramach inwestycji planowana jest m.in. korekta części węzła, budowa wiaduktu nad drogą powiatową, budowa dwóch mostów oraz ronda w miejscu włączenia nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 w istniejącą trasę.