Od 3 listopada 2018 r. poborcą opłaty elektronicznej staje się Główny Inspektor Transportu Drogowego. Zmienia się operator, ale nie zmieniają się zasady użytkowania systemu.
GITD informuje, że na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 12), a w szczególności art. 1, art. 3, art. 7 i art. 8, z dniem 3 listopada 2018 r. następuje zmiana podmiotu realizującego zadania publiczne związane z poborem opłaty za przejazd po drogach krajowych (opłaty elektronicznej) i opłaty za przejazd płatnymi odcinkami autostrad oraz wprowadzaniem, eksploatowaniem i rozwijaniem elektronicznego systemu poboru opłat.
Za realizację tych zadań odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) z siedzibą w Warszawie, adres: Aleje Jerozolimskie 94, 00-807 Warszawa, NIP: 526-259-66-40, REGON 017427604. Na mocy przepisów ww. ustawy nowelizującej GITD staje się właścicielem Krajowego Systemu Poboru Opłat oraz poszczególnych elementów wchodzących w jego skład, w tym Elektronicznego Systemu Poboru Opłat viaTOLL.
GITD przejmuje także wszelkie prawa i obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, wynikające z umów zawartych z użytkownikami systemu viaTOLL. Począwszy od 3 listopada 2018 r. GITD staje się stroną tych umów i będzie od tej pory realizował ich postanowienia w celu zapewnienia użytkownikom warunków niezbędnych do korzystania z systemu viaTOLL i uiszczania należnych opłat.
Z dniem 2 listopada 2018 r. wygasa umowa o realizację zamówienia publicznego na stworzenie oraz wdrożenie Krajowego Systemu Poboru Opłat zawarta w dniu 2 listopada 2010 r. pomiędzy Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad a konsorcjum wykonawców.
GITD informuje, że podpisana przez użytkowników umowa ze Skarbem Państwa reprezentowanym przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, której przedmiotem jest uiszczanie opłaty za przejazd w elektronicznym systemie poboru opłat viaTOLL za pomocą urządzenia pokładowego, pozostaje wiążąca. Tym samym środki zgromadzone na koncie użytkownika nie przepadają i pozostają niezmiennie do wykorzystania na poczet przyszłych przejazdów siecią dróg płatnych. Sposób uiszczania opłaty również pozostaje bez zmian i będzie on realizowany za pośrednictwem urządzeń pokładowych, które użytkownicy systemu otrzymali w toku dotychczasowej rejestracji zakończonej podpisaniem umowy.
Zmiana poborcy opłaty elektronicznej i opłaty za przejazd płatnymi odcinkami autostrad, wprowadzana z dniem 3 listopada 2018 r., nie wymaga żadnych dodatkowych czynności po stronie użytkownika systemu viaTOLL, a zgromadzone środki na koncie użytkownika pozostają do wykorzystania w celu przyszłych opłat za przejazd siecią dróg płatnych i autostrad.
W przypadku pytań lub wątpliwości użytkownicy systemu viaTOLL mogą uzyskać informacje korzystając z dotychczasowych form kontaktu:
· telefoniczny: 0 800 101 101; +48 22 521 10 10
· korespondencyjny:
Skrytka pocztowa 528
Poznań 9
60-967 Poznań
· mailowy: info@viatoll.pl
GITD informuje również, że w związku ze zmianą operatora KSPO trwają prace nad dostosowaniem treści opublikowanych na stronie internetowej viatoll.pl. Aktualizacje zostaną wprowadzone w najbliższych dniach.