Wszczęto postepowanie przetargowe na opracowanie koncepcji programowej dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 o długości 5,6 km. Dokumentacja ta uszczegółowi rozwiązania projektowe w korytarzu określonym w decyzji środowiskowej z 2012 roku. Wykonane zostaną również badania geologiczne. - Dokumentacja powinna być gotowa w 2020 roku, umożliwi ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę tej ważnej obwodnicy – mówi Łukasz Lendner dyrektor GDDKiA O/Szczecin. Rozpoczęcie procesu przygotowania i realizacji tej inwestycji jest możliwe dzięki zatwierdzeniu przez Ministerstwo Infrastruktury Programu Inwestycji dla tego zadania, zgodnie z którym obwodnica powinna być gotowa do 2025 roku.
Przez Gryfino przebiega DK31, trasa prowadząca od Szczecina na południe wzdłuż granicy polsko-niemieckiej do Kostrzyna nad Odrą i dalej Słubic. Miasto położone jest w zasadzie wzdłuż DK31, co przekłada się na stosunkowo długi odcinek prowadzący przez teren zabudowany, przez co występuje bardzo wiele skrzyżowań i przejść dla pieszych. Wyjazdowy odcinek z Gryfina w stronę Chojny jest jedyną drogą w tym obszarze miasta, co powoduje powstawanie zatorów, szczególnie w godzinach szczytów komunikacyjnych (dojazd pracowników do elektrowni Dolna Odra) oraz występujących awariach licznych sieci uzbrojenia podziemnego. Dodatkowo pod wiaduktem kolejowym na wjeździe od strony Szczecina nie mieszczą się pojazdy wyższe niż 2,7 m, przez co samochody ciężarowe i autobusy jadące DK31 muszą omijać ten wiadukt drogą powiatową. Rozwiązaniem wspomnianych powyżej problemów komunikacyjnych jest budowa obwodnicy Gryfina. Obwodnica ominie miasto od wschodu, będzie miała długość 5,6 km. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP.
Plan obwodnicy: