Budowa drogi ekspresowej S3 odc. Legnica - Lubawka


GDDKiA

Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S3 odc. Legnica – Lubawka

Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0042/18

Data podpisania UoD: 08.10.2018

Data podpisania Aneksu nr 1 do Umowy o Dofinansowanie: 23.10.2018

Data podpisania Aneksu nr 2 do Umowy o Dofinansowanie: 18.02.2019

Data zakończenia realizacji projektu wg. Aneksu do UoD: 31.12.2023

Całkowita wartość projektu: 3 875 236 430,00 PLN

Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 442 937 952,91 PLN

 

Opis inwestycji:

Przedmiotem projektu budowa drogi ekspresowej S3 odc. Legnica - Lubawka o długości 67,20 km, która w całości zlokalizowana jest w sieci bazowej TEN-T. Projektowany odcinek drogi ekspresowej S3 zlokalizowany jest w południowo - zachodniej części Polski, przebiega przez obszar województwa dolnośląskiego. Przebieg projektowanej drogi ekspresowej S3 rozpoczyna się w gminie Krotoszyce, następnie trasa przechodzi przez gminy Męcinka, Jawor, Mściwojów, Paszowice, Dobromierz, Bolków, Stare Bogaczowice, Czarny Bór, Marciszów, Kamienna Góra i Lubawka.

 

Projekt składa się z czterech zadań:

• Zadanie I: od węzła Legnica II (bez węzła) do węzła Jawor II (z węzłem)

• Zadanie II: od węzła Jawor II (bez węzła) do węzła Bolków (z węzłem)

• Zadanie III: od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła),

• Zadanie IV: od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa,

 

Na całym odcinku projektowanej drogi ekspresowej przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu, pasem dzielącym i pasem awaryjnym, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu. Zaprojektowane, w ramach przedmiotowej inwestycji, węzły drogowe, umożliwią bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu poprzez sieć dróg dojazdowych.

 

Główne cele projektu:

  • stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
  • zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
  • poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
  • dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
  • odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
  • usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
  • wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa dolnośląskiego, jak również poza granice państwa.