Nazwa zadania: Budowa obwodnicy Chełmca i Nowego Sącza w ciągu drogi krajowej nr 28 - odcinek położony na terenie gminy Chełmiec.
oddział: Kraków
długość – ok. 1,4 km
obecny etap – w przetargu
1. Etap zrealizowany:
W 2004r. opracowano Studium Techniczno-Ekonomiczne.
W dniu 23.07.2007r. uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach z rygorem natychmiastowej wykonalności (DŚU). Od DŚU odwołało się kilka stron. Decyzja została uchylona w dniu 04.02.2010r.
W dniu 15.12.2008r. została wydana decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi (ULD). Od decyzji ULD również odwołało się kilka stron, decyzja natomiast została utrzymana w mocy.
Data podpisania umowy na opracowanie dokumentacji w stadium Koncepcji Programowej (KP) wraz z
uzyskaniem DŚU: 20.06.2016r.
Wykonawca: Sweco Engineering sp. z o.o.
ZOPI (KP): 30.08.2017r.
KOPI (KP): 26.10.2017r.
DŚU z rygorem natychmiastowej wykonalności: 19.10.2018r.
2. Etap w realizacji:
Podpisano umowę na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej i opracowań towarzyszących dla zadania pn.: „Budowa obwodnicy Chełmca w ciągu drogi krajowej nr 28” :26.09.2019 r. Koszt prac wynosi 1.882.979,94 zł
1. Przebieg drogi
Inwestycja zlokalizowana jest w województwie małopolskim, powiat nowosądecki, na terenie gminy Chełmiec. Przedmiotowy odcinek drogi krajowej nr 28 będzie kontynuacją zrealizowanego fragmentu północnej obwodnicy Chełmca i Nowego Sącza na terenie miasta Nowy Sącz. Obwodnica będzie zlokalizowana między dwoma istniejącymi skrzyżowaniami typu rondo: na drodze krajowej nr 28 - ul. Limanowska w Chełmcu i na drodze powiatowej nr 25219 - ul. Marcinkowicka w Chełmcu.
Podstawowe parametry techniczne
przekrój – 1x2
2. zakres inwestycji
Inwestycja polega na budowie jednojezdniowej drogi krajowej nr 28 klasy GP o długości około 1.4 km. Na trasie projektowanej obwodnicy przewiduje się budowę trzech obiektów inżynierskich: 2 mosty nad rzeką Biczyczanką w ciągu dk 28 i 1 wiadukt nad ul. Leśną oraz budowę drogi dojazdowej oraz zjazdów. Ponadto w ramach zadania planowana jest budowa chodników, kanalizacji deszczowej i oświetlenia skrzyżowań, wykonanie elementów organizacji i bezpieczeństwa ruchu drogowego w tym barier i barieroporęczy energochłonnych oraz wygrodzeń chodnikowych. Przewiduje się również budowę ekranów akustycznych oraz przebudowę istniejących sieci uzbrojenia terenu kolidujących
z przedmiotową inwestycją.
3. Wariantowanie przebiegu drogi
Z uwagi na decyzję ULD określającą zajętość pasa drogowego oraz wybudowane ronda na początku i na końcu planowanego odcinka drogi będące kontynuacją istniejącej obwodnicy Nowego Sącza, projektowana droga została wariantowana wysokościowo (z wiaduktem lub zjazdem na ul. Węgrzynek).
W zakresie zabezpieczeń akustycznych przeanalizowano warianty: z cichą nawierzchnią, z ekranami akustycznymi, oraz łącznie z cichą nawierzchnią i ekranami akustycznymi.
4. obiekty inżynierskie
III. Ochrona środowiska
Ekrany akustyczne zostały przewidziane wszędzie tam, gdzie tereny istniejącej zabudowy mieszkaniowej znajdować się będą w strefie oddziaływania ponadnormatywnego hałasu komunikacyjnego Wykonane zostaną ekrany akustyczne pochłaniające oraz ekrany przeźroczyste.
Na ekranach przezroczystych umieszczone zostaną pionowe czarne pasy o szerokości 2 cm w odstępie 10 cm w celu zapewnienia widoczności ekranu dla ptaków.
Na całej długości obwodnicy zostanie zastosowana nawierzchnia o obniżonej hałaśliwości.
Zostaną wykonane 2 przejścia dla zwierząt małych i 1 przejście dla zwierząt średnich.
W przejściach zapewnione zostaną półki dla płazów oraz lądowe pasy terenu po obu stronach potoku.
Przewiduje się zastosowanie płotków ochronno- naprowadzających o długości około 100 z każdej strony przejścia , a dla obiektu MD-3 na długości min. 150 m.
Wody opadowe i roztopowe zostaną oczyszczone do parametrów normatywnych w osadnikach i (na obszarach szczególnie wrażliwych) - w separatorach.