Podpisano umowę na projekt i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa.

We wtorek 13 listopada 2018 r. podpisano umowę na projekt i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź, które wyceniły koszt zadania na 1 427 968 500 zł.



Wykonawca ma przygotować projekt, wybudować drogę i uzyskać pozwolenie na użytkowanie w ciągu 47 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca), natomiast przy projektowaniu okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca) będą wliczane.

 

W ramach inwestycji do wykonania jest :

  • zaprojektowanie dwujezdniowej drogi ekspresowej S52 długości ok. 12,5 km na odcinku: węzeł Modlnica (z rozbudową węzła) – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła) wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą,
  • uzyskanie wymaganych prawem wszelkich opinii, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, w tym niezbędnych zmian wydanych wcześniej decyzji administracyjnych;
  • wybudowanie drogi ekspresowej jw. wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą;
  • opracowanie dokumentacji powykonawczej;
  • uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi ekspresowej

 

Długość dwujezdniowego odcinka od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice wynosi 12 km 327 m. Każda jezdnia będzie miała po 3 pasy ruchu. Węzeł Mistrzejowice, z którym połączona zostanie S52 POK powstanie w ramach budowy odcinka S7  w. Widoma – Kraków (z włączeniem do węzła Kraków  Nowa Huta). W ten sposób zamknie się IV obwodnica  Krakowa

 

Węzły w ciągu S52 POK :

  •  Modlnica – dobudowa 4 łącznic
  • Zielonki  - węzeł zespolony, z dwoma rondami, na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami : Na  

                                       Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną    Trasą Wolbromską ( projekt ZDW )

  • Węgrzce – w miejscu skrzyżowania z DK 7 i Al. 29 – listopada
  • Batowice – w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową 1256 K

 

3 tunele – pod rzeką Prądnik o długości 870 m, pod wzgórzem w Batowicach o dł. 653 m, pod    

                      wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa o dł. 98 m

 

Powstanie : 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych, 20 km dróg zbiorczych dojazdowych.

 

Jeszcze w pierwszym kwartale 2016 r. Północna Obwodnica Krakowa nie była przewidziana w sieci dróg krajowych. Nie była planowana taka droga krajowa. Dopiero zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 maja 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, Północna Obwodnica Krakowa znalazła się w sieci dróg krajowych, ciągu drogi ekspresowej S52. W piątek 26 sierpnia 2016 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał w siedzibie Oddziału GDDKiA w Krakowie Program Inwestycyjny dla budowy Północnej Obwodnicy Krakowa, w ciągu drogi ekspresowej S52.

 

2 września 2016 r. ogłoszony został przetarg nieograniczony na wykonanie „Koncepcji Programowej dla budowy Północnej Obwodnicy Krakowa, w ciągu drogi ekspresowej S52"

 

7.12.2016 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie wybrała ofertę firmy  Sweco Engineering Sp. z o.o., uznając ją za najkorzystniejszą. Zaoferowana przez firmę cena wynosi 6.843.748,29 zł brutto , a czas na realizację 13 miesięcy od dnia podpisana umowy.

 

9 stycznia 2017 r., z udziałem Ministra Infrastruktury i Budownictwa Andrzeja Adamczyka została podpisana umowa z firmą Sweco na wykonanie Koncepcji Programowej dla Północnej Obwodnicy Krakowa S52.

 

21 grudnia 2017 r.  minister Andrzej Adamczyk  podpisuje program inwestycyjny realizacyjny i w ślad za tym GDDKiA Oddział w Krakowie wysyła ogłoszenie o przetargu nieograniczonym na projekt i realizację inwestycji do UE.

 

23.12.2017 r. został ogłoszony przetarg na projekt i budowę obwodnicy.

 

5 lipca 2018 r. jako najlepszą komisja przetargowa wskazała ofertę złożoną na projekt i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa przez konsorcjum chińsko-polskie: STECOL CORPORATION z Chin oraz Polbud-Pomorze Sp.z o.o. z Polski. Od wyboru odwołały się do KIO konsorcja z liderami Gulermak i Budimex. KIO wykluczyło firmę Stecol z przetargu.

 

21 września 2018 r. ponownie dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty na projekt i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa. Jako najkorzystniejsza, po podliczeniu punktacji wybrana została oferta konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź. Od tego wyboru do KIO odwołały się konsorcja z liderami Stecol i Budimex. Na posiedzeniu KIO 12.10.2018 r. wycofały swoje odwołania.

 

Ciąg obwodnic Krakowa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie z miasta (A4, DK 79, DK 94, S7,) usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę.