1919
Już w styczniu roku powołano Ministerstwo Robót Publicznych, a rząd wydał dekret ustalający tymczasowe przepisy o zarzadzaniu drogami publicznymi. Na mocy dekretu wszystkie drogi kołowe podlegały Ministerstwu Robót Publicznych i zostały podzielone na drogi powiatowe i drogi gminne. Dekret upoważniał ministra do utworzenia organizacji dróg kołowych jednolitej dla całego kraju.
1920
10 grudnia 1920 roku została przyjęta pierwsza w dziejach Polski ustawa o budowie i utrzymaniu dróg publicznych Rzeczpospolitej polskiej. Ustaliła ona cztery kategorie dróg: drogi państwowe oraz trzy kategorie dróg samorządowych; wojewódzkie, powiatowe i gminne. Zarząd nad drogami państwowymi należał Ministra Robót Publicznych a nadzór nad samorządowymi należał do Ministerstwa Robót Publicznych w porozumieniu z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych. Koszt utrzymania dróg państwowych pokrywany był ze skarbu państwa a samorządowych z budżetu samorządów.
1921
w Ministerstwie Robót publicznych zaczyna funkcjonować Departament Drogowy a w nim trzy wydziały:
Dyrektorem departamentu zostaje Melchior Nestorowicz.
1931
utworzono Państwowy Fundusz drogowy z dochodów którego miano finansować budowę dróg w Polsce. Na dochody funduszu składały się opłaty od pojazdów mechanicznych, sprzedaży materiałów pędnych, reklam przydrożnych oraz grzywien za wykroczenia drogowe.
Część dochodów funduszu pochodziła ze skarbu państwa w postaci kredytów oraz z funduszu pracy.
1932
likwidacja Ministerstwa Robót Publicznych jego kompetencje w zakresie dróg przejmuje Ministerstwo Komunikacji, w którym utworzono Departament Dróg Kołowych. Departament posiada Wydział Budowy i Utrzymania Dróg Kołowych oraz Ruchu Drogowego. Pierwszym dyrektorem departamentu zostaje Stefan Siła – Nowicki a potem aż do wybuchu wojny Edmund Nowakiewicz.
1945
Po II Wojnie ŚWIATOWEJ powstaje Ministerstwo Komunikacji z Departamentem Dróg Kołowych - reaktywowano przedwojenny system organizacji administracji drogowej.
W latach 1949 – 1955 próbowano tworzyć administrację drogową na wzór radziecki.
1951
zostaje utworzone Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego a w nim Departament Dróg Kołowych, kierowanie departamentem powierzono Aleksandrowi Gajkowiczowi.
We wrześniu do zarzadzania drogami państwowymi i powiatowymi zostaje utworzona trzystopniowa organizacja państwowa, a drogi gminne przyporządkowano wydziałom komunikacji powiatowych rad narodowych.
Organizacja państwowa składa się z:
Centralnego Zarządu Dróg Publicznych (CZDP)
17 nowo powstałych Wojewódzkich Zarządów Dróg Publicznych (WZDP) w formie samodzielnych jednostek budżetowych podległych CZDP
134 Rejonów Eksploatacji Dróg Publicznych (REDP) zorganizowanych przy WZDP, obejmujących swoim działaniem obszar 2 - 3 powiatów.
1957
Likwidacja Ministerstwa Transportu Drogowego i Lotniczego – kompetencje drogowe przechodzą znów do Ministerstwa Komunikacji.
1962
19 III po wielu latach pracy zostaje uchwalona ustawa o drogach publicznych zastępująca ustawę z 1920 roku.
Ustawa ustala trzy kategorie dróg publicznych:
Ustawa sankcjonuje dwa odrębne organy administracji państwowej w zakresie dróg
1963
17 stycznia na mocy Komitetu Ekonomicznego RM powołano 314 powiatowych zarządów dróg lokalnych
1969
na mocy Uchwały RM z dnia 11 sierpnia powołano w każdym z województw 17 Wojewódzkich Zarządów Dróg Lokalnych. Nadzór nad drogami lokalnymi sprawuje Minister Komunikacji poprzez CZDP w którym powstaje Wydział Dróg Lokalnych.
1971
22 lutego wprowadzenie zarządzenia Ministra Komunikacji w sprawie organizacji i zakresu działania drogowej służby liniowej na drogach publicznych w myśl zarządzenia liniową służbę na drogach sprawują obwody drogowe będące komórkami terenowych rejonów eksploatacji dróg publicznych.
1972
Prezydium Rządu zatwierdza kierunkowy układ autostrad dla kraju – do realizacji programu powołano Zarząd Autostrad jednostkę budżetową podległą CZDP.
W Zarządzie Autostrad powstaje Biuro Programu „Rozwój Sieci Drogowej” do realizacji międzynarodowej umowy ONZ – UNDP.
1975
reforma administracji publicznej – utworzenie 49 województw w miejsce 17.
Reforma administracji drogowej polegała na utworzeniu:
21 marca 1985 roku wchodzi w życie nowa ustawa o drogach publicznych.
Ustawa dzieli drogi na cztery kategorie:
1985
19 grudnia zostaje utworzona Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, która powstaje z przekształcenia CZDP
1991
zmiana ustroju z socjalistycznego na kapitalistyczny zmiana modelu zarządzania oddzielenie wykonawstwa robót od administracji i ograniczenie sfery budżetowej.
Zarządzanie drogami przekazano z Rejonów Eksploatacji Dróg do Dyrekcji Okręgowych.
Utworzenie 171 Zarządów Dróg oraz 648 obwodów drogowych i mostowych.
Z pozostałych 196 rejonów dróg i 47 jednostek produkcyjnych utworzono 214 przedsiębiorstw państwowych i 9 spółek prawa handlowego z którymi Generalny Dyrektor Dróg Publicznych zawarł umowy cywilno – prawne o udostępnieniu mienia państwowego.
Ograniczenie funkcji centralnego planowania Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych wzmocnienie funkcji związanych z tworzeniem przepisów, systemowych rozwiązań naukowo technicznych oraz nadzoru.
1993
przyjęcie przez Rząd programu budowy 2600 km autostrad.
1994
Wchodzi w życie ustawa o autostradach płatnych - utworzono Agencję Budowy i Eksploatacji Autostrad.
1997
Zaczyna obowiązywać ustawa o finansowaniu dróg publicznych – ustalała o przeznaczaniu nie mniej niż 30% z podatku akcyzowego od paliw na budowę dróg.
1998
W związku z reformą administracji państwowej ustawa o drogach publicznych określiła kategorie dróg oraz kryteria i procedury zaliczenia dróg do danej kategorii. Określiła zarządców dróg oraz ich kompetencje. Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych zostaje Urzędem Centralnym a jej pracownicy stają się pracownikami służby cywilnej. W skład Generalnej Dyrekcji wchodzi dziewięć oddziałów.
2002
Na mocy ustawy z dnia 1 marca 2002 roku o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych zostaje zlikwidowana Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad a w jej miejsce powstaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
2004
Wejście Polski do Unii Europejskiej na podstawie traktatu z 2003 w Atenach, otworzyło drzwi do funduszy na rozbudowę sieci drogowej.
2007
Powstał pierwszy 1000 km dróg ekspresowych i autostrad na terenie Polski
2016
Uruchomienie Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Ukończono budowę całej autostrady A4.
2018
Organizacja XV Międzynarodowego Zimowego Kongresu Drogowego w Gdańsku.