Budowa drogi ekspresowej S6 Słupsk – Gdańsk, odc. Bożepole Wielkie - początek obwodnicy Trójmiasta


GDDKiA

Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S6 Słupsk – Gdańsk, odc. Bożepole Wielkie - początek obwodnicy Trójmiasta

Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0044/18
Data podpisania UoD: 20.11.2018

Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 11.10.2021

Całkowita wartość projektu: 2 032 155 388,48 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 984 169 193,38 PLN

 

Opis inwestycji:

Przedmiotem projektu jest budowa drogi ekspresowej S6 Słupsk – Gdańsk, odc. Bożepole Wielkie - początek obwodnicy Trójmiasta o dł. 40,85 km, zlokalizowanej w sieci kompleksowej TEN-T. Administracyjnie Inwestycja położona jest w województwie pomorskim i przebiega przez tereny miasta Gdynia, powiat wejherowski: gminy Łęczyce, Luzino i Szemud oraz powiat kartuski: gminę Żukowo. 

 

Projekt składa się z trzech zadań:

Zad. 1: Bożepole Wielkie (z węzłem) – węzeł Luzino (z węzłem),

Zad. 2: węzeł Luzino (bez węzła) – węzeł Szemud (z węzłem),

Zad. 3: węzeł Szemud (bez węzła) – węzeł Gdynia Wielki Kack (z węzłem).

 

Na całym odcinku projektowanej drogi ekspresowej przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu, pasem dzielącym i pasem awaryjnym, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu. Zaprojektowane, w ramach przedmiotowej inwestycji, węzły drogowe, umożliwią bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu poprzez sieć dróg dojazdowych.

 

Główne cele projektu:

• stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,

• zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,

• poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,

• dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,

• odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,

• usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,

• wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa pomorskiego jak również poza granice państwa.