Jedenaście ofert wpłynęło w przetargu na opracowanie koncepcji programowej dla dwóch części przyszłej S12 pomiędzy Piaskami a granicą z Ukrainą w Dorohusku. Większość przesłanych ofert dotyczyła obu części przetargu. Komisja przetargowa rozpoczęła weryfikację złożonych ofert.
Przypomnijmy, że zamówienie na opracowanie koncepcji programowej podzielono na dwie części obejmujące trzy odcinki realizacyjne. Część 1: od końca obwodnicy Piask do węzła Dorohucza (długość ok. 12,9 km) oraz pomiędzy węzłami Dorohucza i Chełm Zachód (ok. 21,7 km). Część 2 to odcinek od w. Chełm Wschód do Dorohuska (ok. 23 km). Przypomnijmy, że w poprzednim przetargu wyłoniono wykonawcę koncepcji programowej dla obwodnicy Chełma i już rozpoczęły się prace projektowe.
Oferty na część 1 opiewały na kwoty od ok. 5,2 do ok. 9,7 mln zł (kosztorys GDDKiA to ok. 6,8 mln zł), a na część 2 od ok. 4,1 do ok. 9,7 mln zł (kosztorys ok. 4,7 mln zł).
Zadaniem wykonawców koncepcji programowej jest opracowanie kolejnego etapu prac przygotowawczych do realizacji inwestycji. Obejmują one: wykonanie analizy i prognoz ruchu, opracowań geodezyjnych i kartograficznych dla celów projektowania dróg, a także opracowań geologiczno–inżynierskich, hydrogeologicznych, geotechnicznych i hydrologiczno-hydraulicznych. To pozwoli zaprojektować ostateczny techniczny wariant realizacji inwestycji i przeprowadzić rozpoznanie podłoża gruntowego. Wykonawcy będą mieć na to 23 miesiące od podpisania umowy, a wyniki ich pracy posłużą do opracowania dokumentacji przetargowej na wyłonienie wykonawcy inwestycji w trybie projektuj i buduj (wykonawca może współpracować z GDDKiA przy tym przetargu).
Projektanci przeanalizują projekt dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu. Jeśli z analiz i prognoz ruchu będzie wynikała potrzeba zachowania rezerwy pod trzeci pas ruchu przedstawią także rozwiązania wariantowe.
Przebieg drogi ekspresowej ustalony został decyzją środowiskową i nie podlega zmianie. Mogą pojawić się nowe rozwiązania dotyczące obsługi ruchu lokalnego.