Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Oddział w Lublinie planuje budowę drogi ekspresowej S 17 [S 12] na odcinku Kurów – Lublin – Piaski (wraz z północno-wschodnią obwodnicą Lublina).
Podstawowym celem realizacji zamierzonej inwestycji jest:
- usprawnienie ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem ruchu tranzytowego,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- zabezpieczenie bezkolizyjnej dostępności przyległego terenu,
- poprawa warunków ekologicznych mieszkańców miejscowości położonych w sąsiedztwie istniejącego korytarza drogi,
- umożliwienie aktywizacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie drogi oraz w województwie lubelskim.
Celem wyłonienia optymalnego pod względem technicznym, ekonomicznym, środowiskowym i społecznym wariantu przebiegu trasy, Inwestor zaprasza do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych.
Cel działań informacyjno – konsultacyjnych
Celem konsultacji społecznych jest poinformowanie społeczności lokalnej o planowanym przedsięwzięciu, prezentacja wariantowego przebiegu inwestycji wraz z zamierzeniami Inwestora, stworzenie mieszkańcom terenów sąsiadujących z inwestycją możliwości zgłoszenia ewentualnych uwag lub wskazania rozwiązań preferowanych. Działania konsultacyjne mają również na celu umożliwienie Projektantom, Inwestorowi oraz organom wydającym decyzje administracyjne wyboru optymalnego wariantu rozwiązania projektowego uwzględniającego możliwie najwięcej postulatów zainteresowanych stron.
Do konsultacji społecznych przedstawiany jest przebieg drogi ekspresowej S17/S12 według Wariantu 1 i 2 na odcinku węzeł Sielce – węzeł Dąbrowica oraz według Wariantu I i II na odcinku węzeł Dąbrowica – węzeł Witosa.
Opis planowanej inwestycji
Planowany docelowy przebieg przedmiotowego odcinka drogi ekspresowej S17/S12 zlokalizowany jest na terenie województwa lubelskiego, powiatów: puławskiego, lubelskiego, świdnickiego, na terenie gmin; Końskowola, Kurów, Markuszów, Garbów, Jastków, Niemce, Wólka (Lubelska), Lublin, Świdnik.
Trasa prowadzona jest po nowym przebiegu w stosunku do istniejącej drogi krajowej nr 12/17.
Początek zakresu opracowania znajduje się na terenie gminy Końskowola, w węźle „Sielce”, zlokalizowanym na przecięciu planowanego przebiegu drogi S 17 z projektowaną drogą ekspresową S 12 relacji Piotrków Trybunalski - Lublin - Dorohusk.
Począwszy zatem od węzła „Sielce”, trasa wiedzie poprzez węzły „Kurów”, „Przybysławice”, „Bogucin” „Dąbrowica”, „Jakubowice”, „Lubartów”, „Włodawa”, „Mełgiewska” i „Witosa”.
Na odcinku węzeł „Dąbrowica” – węzeł „Witosa” projektowana trasa stanowi północno-wschodnią część obwodnicy miasta Lublina.
Koniec zakresu opracowania znajduje się na terenie miasta i gminy Świdnik, za węzłem „Witosa”, w miejscu gdzie projektowana trasa drogi ekspresowej S17/S12 włącza się do istniejącego przebiegu drogi krajowej nr 12/17 na odcinku Lublin – Piaski, przebudowywanej do parametrów drogi ekspresowej wg odrębnego opracowania projektowego.
Na odcinku drogi ekspresowej S17/S12 od węzła Sielce do węzła Dąbrowica, rozpatrywane są dwa przebiegi trasy:
- Wariant 1 (brązowy),
- Wariant 2 (granatowy),
Na tym fragmencie inwestycja przechodzi przez tereny pięciu gmin: Końskowola, Kurów, Markuszów, Garbów, Jastków.
Dwa warianty drogi ekspresowej S17/S12 rozpatrywane są również na odcinku od węzła Dąbrowica do węzła Witosa. Są to:
- Wariant I (czarny),
- Wariant II (czerwony),
Analizowana inwestycja przebiega tu przez tereny pięciu gmin: Jastków, Niemce, Wólka, Lublin, Świdnik, a w końcowym odcinku graniczy z gminą Głusk.
Na odcinku od węzła Sielce do węzła Dąbrowica przebieg Wariantu 1 jest wg zapisów Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego zgodny z rezerwą terenową. Przebieg Wariantu 2 odbiega na kilku odcinkach od zapisów Planu i zajmuje tereny przeznaczone na inne cele niezwiązane z infrastruktura drogową. Trasa przebiega w pobliżu miejscowości: Sielce, Posiołek, Kolonia Nowy Dwór, Wola Nowodworska, Szumów, Mała Kłoda, Kurów, Olempin, Markuszów, Kolonia Przybysławice, Zagrody, Granica, Marianka, Kolonia Miesiące, Kolonia Garbów, Kolonia Bogucin, Kolonia Piotrowice Wielkie, Leśce, Józefów Pociecha, Kupin, Sieprawice, Piotrawin, Aleksandrów Stawka, Jastków, Kopanina.
Na odcinku od węzła Dąbrowica do węzła Witosa przebieg Wariantu I jest w większym stopniu niż Wariantu II zgodny z zapisami Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego przedstawiających rezerwy terenowe pod przedsięwzięcie. Na obszarze tym inwestycja biegnie w pobliżu miejscowości: Barak, Panieńszczyzna, Natalin, Marysin, Jakubowice, Elizówka, Kolonia Żulin, Marianówka, Świdniczek, Kolonia Biskupie , Biskupie, Świdnik Mały, Kalinówka.
Trasa drogi łączy się z istniejącym układem komunikacyjnym poprzez węzły: Sielce, Kurów, Przybysławice, Bogucin, Dąbrowica, Jakubowice, Lubartów, Włodawa, Mełgiewska, Witosa.
Opis stanu projektowanego i parametry techniczne:
Realizując zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad O/Lublin analizie poddano dwa warianty przebiegu drogi ekspresowej S17/S12 na odcinku od węzła Sielce do węzła Dąbrowica (Wariant 1 i 2) i dwa Warianty na odcinku od węzła Dąbrowica do węzła Witosa ( Wariant I i II) wraz z węzłami i drogami dojazdowymi.
Podstawowe parametry techniczne projektowanej drogi ekspresowej:
- klasa techniczna drogi – S (droga ekspresowa)
- prędkość miarodajna – Vm =
- liczba jezdni – 2
- liczba pasów ruchu – 2 x 3 = 6
- szerokość pasa ruchu –
- szerokość pasa awaryjnego –
- szerokość pasa rozdzielającego jezdnie – 4,00 -
- obciążenie – 115 kN/oś
- dostępność do drogi ekspresowej – poprzez projektowane węzły drogowe
- obsługa ruchu lokalnego – poprzez drogi dojazdowe.
Realizacja przedsięwzięcia obejmuje:
- budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej, na odcinku węzeł Sielce-węzeł Witosa
- budowę węzłów drogowych, (zapewniających obsługę komunikacyjną wszystkich relacji),
- budowę przejazdów drogowych (na skrzyżowaniach z drogami bocznymi) zapewniających ciągłość lokalnego układu drogowego,
- budowę dróg dojazdowych przeznaczonych do obsługi ruchu lokalnego,
- budowę obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, odwodnienie drogi oraz przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej
- budowę przejść dla zwierząt, których lokalizację ustalano w porozumieniu z Nadleśnictwem w Świdniku i Nadleśnictwem Puławy
Inwestycja planowana jest do realizacji w dwóch etapach:
- etap I – budowa 2 jezdni dla każdej po 2 pasy ruchu z pasem dzielącym o zasadniczej szerokości
- etap II – budowa dla każdej jezdni trzecich pasów ruchu.
Na odcinku od węzła Dąbrowica do węzła Lubartów już w pierwszym etapie realizacji inwestycji (2011 r.) przewiduje się wykonanie rozwiązania docelowego tj. trzech pasów ruchu.
W ramach konsultacji społecznych dotyczących przebiegu drogi ekspresowej S17/S12 na odcinku Kurów – Lublin - Piaski, w siedzibach niżej wymienionych Gmin zostaną wyłożone materiały graficzne z proponowanymi rozwiązaniami projektowymi, przedstawione mapach w skali 1:10000.
Materiały te będą wyłożone do wglądu przez okres trzech tygodni; od dnia 01.XII.2008 r. do dnia 22.XII.2008 r., w siedzibach:
Urzędu Gminy Końskowola, ul. Pożowska 3A
Urzędu Gminy Kurów, ul. Lubelska 35
Urzędu Gminy Markuszów, ul. Marka Sobieskiego 1
Urzędu Gminy Garbów, Garbów 28
Urzędu Gminy Jastków, Panieńszczyzna ul. Chmielowa 3
Urzędu Gminy Niemce,ul. Lubelska 121
Urzędu Gminy Wólka- Jakubowice Murowane 8
Urzędu Miasta Lublin, Ul. Plac Władysława Łokietka 1
Urzędu Miasta Świdnik - ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 15
Urzędu Gminy Głusk ul. Głuska 140
Wraz z materiałami graficznymi zostaną wyłożone zeszyty, do których należy wpisywać ewentualne uwagi i opinie dotyczące przebiegu drogi ekspresowej S17/S12.
Uwagi i opinie wnoszone w ramach konsultacji społecznych w podanym wyżej terminie można również przekazywać na adres: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad O/Lublin, ul. Ogrodowa 21, 20-075 Lublin (z dopiskiem „S 17 i obwodnica Lublina – konsultacje społeczne”) lub na adres e-mail: obwlublina@lublin.gddkia.gov.pl.
Analizie będą poddawane uwagi i opinie podpisane i zaopatrzone w adres. W uzasadnionych przypadkach - możliwych do zastosowania ze względów technicznych, prawnych i ekonomicznych - wnioski i uwagi zostaną uwzględnione w dokumentacji projektowej oraz raporcie o oddziaływaniu inwestycji na środowisko.
Załączniki:
1. Mapa z orientacyjnym przebiegiem inwestycji. (14 MB)
2. Plan sytuacyjny na ortofotomapach (w skali 1:10 000)
3. Formularz do opiniowania opracowania. (1,941.5 kB)
Data aktualizacji: 01-12-2008 r.