Kalendarium:
16.10.2018 r. Minister Infrastruktury uzgodnił Program Inwestycji dla procesu przygotowawczego Budowy obwodnicy Brzegu w ciągu DK nr 39;
06.11.2018 r. rozpoczęcie postępowania przetargowego o udzielenie zamówienia publicznego na Opracowanie dokumentacji projektowej etapu Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego i Koncepcji Programowej (STEŚ+KP) dla zadania p.n. „Budowa obwodnicy Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39”;
15.04.2019r. Podpisanie umowy na STEŚ+KP
08.05.2020r. Uzgodniony Aneks do PI dla budowy obwodnicy Brzegu w ciągu DK39
1. Ogólny opis zadania
W ramach zlecanego STEŚ zostanie szczegółowo przeanalizowanych kilka możliwych do realizacji wariantów przebiegu obwodnicy, które zostaną poddane wielokryterialnej analizie porównawczej uwzględniającej szereg aspektów technicznych, środowiskowych, społecznych i ekonomicznych. W ramach opracowania zostanie wykonany Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko, który będzie poprzedzony rocznymi inwentaryzacjami i obserwacjami środowiskowymi w terenie.
Na podstawie powyższych analiz zostanie rekomendowany najbardziej optymalny do realizacji wariant przebiegu drogi, dla którego w IV kwartale 2020 r. planuje się złożenie wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o wydanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach. Uzyskanie decyzji przewiduje się w II kwartale 2021. Równolegle będą trwały prace etapu Koncepcji Programowej, w ramach których wśród kilku wariantów szczegółowych rozwiązań technicznych zostaną wskazane najlepsze, rekomendowane do realizacji. Zakończenie prac studialno-koncepcyjnych powinno nastąpić w IV kwartale 2021 r.
Celem inwestycji jest budowa obwodnicy Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39 wraz z mostem przez rzekę Odrę i budową dróg dojazdowych do obsługi przyległego terenu, budową infrastruktury związanej z drogą, a także przebudową lokalnych dróg oraz kolidujących urządzeń infrastruktury technicznej. Inwestycja ma na celu poprawę przepustowości ulic miejskich i płynności ruchu lokalnego poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszar zabudowy miejskiej. Realizacja inwestycji wpłynie na wzrost poziomu bezpieczeństwa zarówno kierujących pojazdami, jak i mieszkańców Brzegu. Możliwość wyeliminowania z ruchu miejskiego uciążliwych samochodów ciężarowych przyczyni się do poprawy klimatu akustycznego oraz zmniejszenia wielkości emisji substancji szkodliwych do środowiska.
Nowy most na Odrze będzie posiadał duże znaczenie komunikacyjne regionalne i ponadregionalne - ze względu na fakt jego usytuowania w ciągu drogi krajowej w połowie odcinka drogi pomiędzy Wrocławiem i Opolem, uwzględniając ograniczenia nośności na moście przez Odrę w Oławie w ciągu drogi wojewódzkiej DW 396 oraz na moście w ciągu DW 458 pod Mikolinem. Nowy most przyczyni się również do poprawy warunków komunikacyjnych w przypadku sytuacji awaryjnych - ewakuacja ludności podczas powodzi w roku 1997 była niemożliwa z powodu zamknięcia mostu na rzece Odrze w Brzegu i Oławie, a w trakcie powodzi w roku 2010 zamknięcie istniejącego mostu w Brzegu było bardzo poważnie rozważane.
Budowa nowego odcinka drogi z dala od terenów zabudowanych, o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi, dostosowana do prognozowanego ruchu, zapewni komfort ruchu tranzytowego i w znaczny sposób skróci czas podróżujących na kierunku Namysłów - autostrada A4. Realizacja inwestycji umożliwi również połączenie miasta z terenami inwestycyjnymi, wpływając w ten sposób na rozwój aktywacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie drogi krajowej nr 39.
2. Lokalizacja inwestycji
· województwo: opolskie
· powiat: brzeski
· gminy: Brzeg, Skarbimierz, Lubsza
Lokalizacja inwestycji w regionie
3. Dane o planowanym przedsięwzięciu
· zakres rzeczowy inwestycji
Przeznaczona do zaprojektowania obwodnica obejmuje budowę nowego odcinka drogi krajowej nr 39 dostosowanego do prognozowanego ruchu, o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi. Ponadto zaprojektowany zostanie nowy most przez rzekę Odrę (o nośności na klasę A obciążenia ruchomego), drogi dojazdowe do obsługi przyległego terenu, pozostała infrastruktura związana z drogą, obwód utrzymania drogi, kanał technologiczny a także przebudowa lokalnych dróg oraz kolidujących urządzeń infrastruktury technicznej. Pozostałe obiekty inżynierskie oraz powiązanie z istniejącym terenem określone zostaną po wykonaniu dokumentacji projektowej studialnej.
· okres realizacji inwestycji
Proces przygotowawczy: lata 2019 – 2024
Proces przygotowawczy obejmuje:
- opracowanie dokumentacji studialnej STEŚ-R (Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe i Koncepcja Programowa) wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (DŚU)
- wykonanie archeologicznych badań powierzchniowych i sondażowych.
Lata realizacji: 2024 – 2026
Planowane podstawowe parametry techniczne:
· klasa techniczna drogi – GP (główna ruchu przyspieszonego);
· przewidywana długość drogi - ok 8,2 km
· nośność nawierzchni – 115 kN/oś;
· prędkość projektowa - Vp=80 km/h
· podstawowy przekrój drogi – 1x2 (1 jezdnia, 2 pasy ruchu);
· szerokość pasów ruchu - 2 x 3,5 m
· skrajnia pionowa - min. 4,90 m