Kierowcy mogą już korzystać z pierwszej części obwodnicy Olsztyna

Oddaliśmy do ruchu  10-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 16 pomiędzy  węzłami Olsztyn Zachód i Olsztyn Południe. Jest to pierwszy etap budowy południowej obwodnicy Olsztyna. Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Unii Europejskiej.



Dwujezdniowa droga klasy GP przebiega przez tereny gmin Gietrzwałd i Stawiguda omijając Olsztyn od południowego zachodu. Prowadzi od DK16 w okolicach miejscowości Kudypy, poprzez okolice Gronit i Tomaszkowa do drogi S51. W ramach inwestycji powstały również drogi serwisowe, obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska a także wyremontowano wybrane drogi lokalne. Dostęp do obwodnicy zapewniony został poprzez rondo turbinowe w okolicy Kudyp, tzw. węzeł Olsztyn Zachód oraz w. Olsztyn Południe na przecięciu DK16 z S51 w okolicy Tomaszkowa. Połączenie przyległych terenów z obwodnicą zapewnia układ dróg serwisowych.

 

GDDKiA Wykonawcą zadania było konsorcjum firm INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia oraz MOST Sp. z o.o. z Sopotu. Inwestycję zrealizowano w systemie „Projektuj i buduj”. Do zadań wykonawcy oprócz robót budowlanych należało wykonanie niezbędnej dokumentacji, a także uzyskanie wszystkich warunków technicznych, uzgodnień, opinii i decyzji. Koszt robót budowlanych zgodnie z umową to 387,5 mln zł, wartość całego projektu, z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót to 486,5 mln zł. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi prawie 368 mln zł wydatków kwalifikowanych.

 

Oddany dziś odcinek to wstęp do znacznego odciążenia Olsztyna od ruchu tranzytowego. W budowie jest dalsza część obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S51 o dł. ponad 16 km od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód. Umowę na realizację tego zadania podpisaliśmy 29 marca 2016 r., a planowany termin oddania to koniec  kwietnia przyszłego roku (w przypadku węzła Pieczewo dwa miesiące później). Wartość inwestycji to ok. 1 mld zł. Wykonawca inwestycji, Budimex, deklaruje udostępnienie kierowcom jeszcze w tym roku blisko 11 km tej trasy pomiędzy węzłami Olsztyn Wschód i Olsztyn Jaroty.

 

Budowa obwodnicy Olsztyna poprawi układ drogowy i warunki transportowe Olsztyna i okolic. Umożliwi eliminację znaczącej GDDKiA części ciężkiego ruchu z zatłoczonego centrum miasta oraz poprawną obsługę podróży tranzytowych dalekich a także bliskich (pomiędzy oddalonymi dzielnicami czy sąsiednimi miejscowościami). Poprawiony system transportowy miasta i okolic poprawi również atrakcyjność regionu i umożliwi szybszy rozwój gospodarczy.