Inwestycje z Programu Budowy Dróg Krajowych zrealizowane w 2018 roku przez GDDKiA O/Opole:
W ramach zarządzania kontraktem na terenie O/Wrocław:
- Budowa obwodnicy Kłodzka w ciągu DK33 i DK46
Termin oddania do użytku 28.05.2018
Realizacja inwestycji miała na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszar zabudowy miejskiej, odsunięcie ruchu ciężkiego od obszarów zabudowanych, zmniejszenie ryzyka wypadków, ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg, przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów, poprawę bezpieczeństwa ruchu – zarówno dla użytkowników dróg, jak i mieszkańców m. Kłodzka, a także poprawę warunków ruchu na kierunku Polska – Czechy, usprawniony został dojazd do przejścia granicznego Boboszów.
W ramach zarządzanie kontraktem na terenie O/Poznań
- Budowa I etapu obwodnicy Kępna w ciągu S11
Termin oddania do użytku 23.05.2018
Realizacja inwestycji miała na celu skomunikowanie dróg S8 i DK11, poprzez istniejący węzeł „KĘPNO - KRĄŻKOWY”, stworzenie bezpiecznego odcinka drogi ekspresowej zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróży, wybudowanie odcinka drogi ekspresowej o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi.
Film prezentujący oddaną inwestycję: (I etap obwodnicy Kępna w ciągu S11)
http://www.s11-obwodnicakepna.pl/filmy
Rozpoczęte realizacje w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych :
- Budowa obwodnicy Myśliny w ciągu DK46
Umowa na realizację robót została podpisana w dniu 22.06.2018 .
W ramach budowy wykonana zostanie trasa o nawierzchni bitumicznej, jednojezdniowa, z dwoma pasami ruchu (każdy w przeciwnym kierunku).
Umowa przewiduje budowę trzech obiektów inżynierskich ( 1 wiadukt i 2 przejazdy gospodarcze). Długość obwodnicy: 3,14 km.
Budowa nowego odcinka drogi z dala od terenów zabudowanych, o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi, zapewni komfort ruchu tranzytowego i w znaczny sposób skróci czas podróżujących na trasie relacji Opole – Warszawa. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w korytarzu i w sąsiedztwie korytarza obwodnicy i drogi krajowej nr 46 oraz w powiecie oleskim.
Po przekazaniu terenu budowy w dniu 13.07.2018 r. Wykonawca przystąpił do realizacji robót drogowych, mostowych i branżowych. W ciągu tego półrocza wykonano około 50% wszystkich nasypów drogowych, wybudowano fundamenty obiektów mostowych oraz przyczółki i płytę pomostu. Na budowie trwały również roboty związane z budową przepustów, wykonaniem melioracji oraz przebudowę sieci elektroenergetycznych, wodociągowych i telekomunikacyjnych.
Planowane zakończenie Inwestycji - 22.10.2019 r
Film prezentujący przebieg prac na budowie obwodnicy Myśliny - listopad 2018.
- Budowa obwodnicy Niemodlina w ciągu DK46
Wystąpienie o wydanie decyzji ZRID I kw.2019 r., rozpoczęcie robót – druga połowa 2019 rok
Inwestycja ma na celu poprawę przepustowości ulic miejskich i płynności ruchu lokalnego poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszar zabudowy miejskiej. Realizacja inwestycji wpłynie na wzrost poziomu bezpieczeństwa zarówno kierujących pojazdami, jak i mieszkańców Niemodlina oraz wsi Brzęczkowice i Sosnówka. Wyeliminowanie z ruchu miejskiego uciążliwych samochodów ciężkich przyczyni się do poprawy klimatu akustycznego oraz zmniejszenia wielkości emisji substancji szkodliwych do środowiska.
Budowa nowego odcinka drogi z dala od terenów zabudowanych, o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi, zapewni komfort ruchu tranzytowego i w znaczny sposób skróci czas podróżujących na trasie Polska – Czechy oraz Opole – Kłodzko. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie drogi krajowej nr 46 oraz w województwie opolskim.
- Budowa płn. obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w ciągu DK40
Nowa trasa, z dala od terenów zabudowanych, zapewni komfort ruchu tranzytowego, tworząc połączenie międzyregionalnej drogi z Czech i południa kraju z portem rzecznym na Odrze oraz węzłem kolejowym w Kędzierzynie-Koźlu. Obwodnica usprawni ruch w kierunku węzła autostradowego A4 Opole Południe, Kędzierzyn-Koźle i Pyskowice oraz poprawi dostępność przyległych terenów do autostrady A4. Po jej oddaniu z ulic miejskich zniknie transport niebezpiecznych materiałów chemicznych z Zakładu Azotowego w Kędzierzynie Koźlu. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w korytarzu i w sąsiedztwie korytarza obwodnicy i DK40 oraz w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim i strzeleckim. Zadanie jest w trakcie realizacji – system projektuj i buduj, obecnie trwa proces projektowania. Umowa z Wykonawcą robót została podpisana w dniu 15.10.2018 r., przewidywane oddanie do ruchu to 16.04.2022 r.
W ramach zarządzanie kontraktem na terenie O/Poznań
- Budowa obwodnicy m. Kępno w ciągu drogi ekspresowej S11 – odcinek II.
Zadanie realizowane jest w systemie „projektuj i buduj”. Obecnie trwa procedura związana z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po uzyskaniu tej decyzji zakończy się etap projektowania i Wykonawca będzie mógł przystąpić do robót budowlanych. W ramach inwestycji planuje się: budowę drogi ekspresowej S11 o długości 6,8 km, węzła „Kępno – Wschód” na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką, węzła „Baranów” – połączenie z istniejącą drogą krajową nr 11, budowę 9 obiektów inżynierskich, przebudowę istniejących dróg kolidujących z obwodnicą, wykonanie systemu odwodnienia drogi wraz ze zbiornikami retencyjnymi, przebudowę infrastruktury technicznej, wykonanie oświetlenia drogowego, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz urządzeń ochrony środowiska. Głównym celem inwestycji jest przejęcie części ruchu z istniejącej drogi krajowej DK11 oraz odsunięcie ruchu ciężkiego od obszarów zabudowanych m. Kępno. Ponadto w ramach podpisanego zamówienia uzupełniającego zaplanowano zaprojektowanie i budowę łącznika do istniejącej drogi krajowej nr 11 wraz z budową pełnego węzła "Baranów" i drugą jezdnią drogi S11 w rejonie przedmiotowego węzła. Umożliwi to bezkolizyjne włączenie obwodnicy do drogi krajowej nr 11.
Remonty i modernizacje:
- Rozbudowa DK45 na odc. Reńska Wieś-Większyce-Poborszów
Zakończenie prac – koniec I kw. 2019 r. lub początek II kw. 2019 r.
Przedmiotem inwestycji objętej niniejszym zadaniem jest rozbudowa drogi krajowej nr 45 polegająca na: wykonaniu jezdni o szerokości 7,00m z obustronnymi poboczami o szerokości 0,50m z mieszanki SMA, wykonanie ciągów pieszych, ścieżek rowerowych, zjazdów indywidualnych i publicznych, zatok autobusowych, dróg transportu rolnego, kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego, budowę stanowiska do ważenia pojazdów.
W celu poprawy bezpieczeństwa, zadanie obejmuje przebudowę w Reńskiej Wsi skrzyżowania skanalizowanego dróg krajowych nr 45,38 i drogi wojewódzkiej nr 418 na rondo turbinowe oraz rozbudowę ronda w Większycach.
- Przebudowa mostu w Prudniku
Zakończono zadanie inwestycyjne realizowane przez GDDKiA Oddział w Opolu pt.: „Rozbiórka istniejącego i budowa nowego mostu nad rzeką Prudnik w ciągu drogi krajowej nr 40 w miejscowości Prudnik”.
W miejsce poprzedniego mostu, który był już w znacznym stopniu wyeksploatowany, został wybudowany w całości od podstaw nowy most.
Z uwagi na zabytkowy charakter poprzedniego obiektu projekt przebudowy uzgodniono z Opolskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. W wyniku tych ustaleń nowy most wybudowano oddając w pełni architekturę poprzedniego. Doskonale wpisuje to nowoczesną budowlę inżynierską w zabytkowy charakter miasta.
Prowadzenie budowy (całkowite wyłączenie z eksploatacji fragmentu ulicy Batorego) było znacznym utrudnieniem dla użytkowników dróg. Ruch samochodowy z drogi krajowej był przekierowany na istniejący układ komunikacyjny w mieście i dodatkową, tymczasową drogę objazdową (wraz mostem składanym) znajdującą się w bezpośrednim sąsiedztwie budowy.
Na uwagę zasługuje fakt bardzo szybkiego postępu robót. Od momentu zamknięcia ulicy i rozpoczęcia prac rozbiórkowych do umożliwienia przejazdu po nowym moście upłynęło zaledwie 143 dni. Było to efektem dużej mobilizacji Wykonawcy i dobrej współpracy ze wszystkimi gestorami sieci uzbrojenia podziemnego znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie mostu.
Ustrój nośny nowego mostu stanowią trzy żelbetowe łuki połączone monolitycznie ze ścianami bocznymi. Rozpiętość teoretyczna każdego z trzech przęseł wynosi 9,50 m (w świetle podpór 7,60 m). Podpory są żelbetowe, masywne. Całkowita szerokość mostu wynosi 13,50 m. Parametry techniczne obiektu pozwalają na dopuszczenie ruchu kołowego bez ograniczeń (nośność wg. PN-85/S-10030 Klasa A).
- Rozbudowa drogi krajowej nr 38 na odcinku Granica Państwa – Pietrowice o długości ok. 2,75 km
W ramach przebudowy DK 38 zakończono następujące prace:
· Wykonanie robót rozbiórkowych,
· Wykonanie przepustów pod drogą,
· Wykonanie kanalizacji deszczowej,
· Wykonanie przebudowy sieci wodociągowej,
· Wykonanie przebudowy sieci teletechnicznej,
· Wykonanie kanału technologicznego,
· Wykonanie przepustów pod zjazdami,
· Wykonanie poszerzenia korpusu drogowego,
· Wykonanie chodnika, ciągu pieszo-rowerowego,
· Wykonanie konstrukcji nawierzchni jezdni, jezdni manewrowej, pobocza, zatok autobusowych, zatok postojowych, chodnika i ciągów pieszo-rowerowych,
· Wykonanie robót wykończeniowych,
· Montaż elementów oświetlenia,
· Montaż elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Prace zostały przerwane na okres zimowy. Do wykonania pozostały następujące elementy:
- warstwa ścieralna na całej długości przebudowywanego odcinka DK 38,
- nawierzchnia ścieżki rowerowej,
- roboty związane z humusowaniem,
- wykonanie zjazdów na pola wraz z obrukami wlotów i wylotów przepustów znajdujących się pod zjazdami,
- roboty ziemne związane z kontynuacją wykonywania rowów drogowych (na brakujących odcinkach)
Zakończenie prac jest przewidywane na drugi kwartał 2019 r.