W dniu 18 września 2015 roku ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła „Nisko Południe” do węzła „Sokołów Małopolski Północ z podziałem na trzy odcinki realizacyjne:
Zadanie „A” Nisko Południe – Podgórze o dł. ok. 11,5 km;
Zadanie „B” Podgórze – Kamień o dł. ok. 10,5 km;
Zadanie „C” Kamień – Sokołów Małopolski Północ o dł. ok. 7,9 km.
I. Podstawowe informacje o inwestycji
- 11.06.2008 r. zawarto umowę z Arcadis Sp. z o.o., na „Kompleksowe przygotowanie do realizacji budowy drogi S-19 na odc. Nisko węzeł Zapacz – Stobierna”. Umowa obejmuje dwa pododcinki, tj. Nisko (Węzeł Zapacz) - Sokołów Młp. oraz Sokołów Młp. – Stobierna.
- 25.08.2010 r. – Biuro Arcadis przekazało Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe Etap I (STEŚ I)
- październik 2010 - rekomendacja wariantów przebiegu drogi do Studium Techniczno - Ekonomiczno – Środowiskowego Etap II (STEŚ II) przez DŚR GDDKiA w Warszawie
- 20.01.2011 r. - opracowano STEŚ II oraz Raport o oddziaływaniu na środowisko (ROOŚ)
- opracowane STEŚ II w tym ROOŚ zostało zatwierdzone protokołem KOPI nr 22/2012
- kwiecień 2013 r. – opracowano Ujednolicony Raport o oddziaływaniu na środowisko oraz Ujednolicone materiały do wniosku o wydanie DŚU dla odcinka gr. woj. lubelskiego i podkarpackiego – Sokołów Młp.
- maj 2013 – GDDKiA wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie (RDOŚ)
- w dniu 30 kwietnia 2014 r. RDOŚ wydał decyzję znak WOOŚ.4200.11.2013.AH-189 o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S19 Kuźnica – Barwinek na odc. granica województwa lubelskiego i podkarpackiego - Sokołów Młp. wraz z niezbędną infrastrukturą, budowlami i urządzeniami budowlanymi – od km 0+000 do km 8+750 dla wariantu przebiegu trasy WS 9 oraz od 8+800 do 51+976 dla wariantu WS 5J. Od decyzji tej zostały złożone odwołania, które rozpatrywał Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ).
- W dniu 8 maja 2015 r. wydana została decyzja GDOŚ utrzymująca w mocy decyzję środowiskową wydaną przez RDOŚ dla drogi ekspresowej S19 Kuźnica – Barwinek na odcinku granica województwa lubelskiego i podkarpackiego – Sokołów Małopolski wg wariantu WS 9 oraz wg wariantu WS 5J (ze zmianami). Tym samym decyzja środowiskowa dla S-19 stała się ostateczna. Pozwala to na kontynuowanie prac przygotowawczych i opracowanie Koncepcji Programowej dla drogi ekspresowej S19.
- W dniu 06.10.2016 r. wykonana została przez Biuro Arcadis Koncepcja Programowa budowy drogi S-19 odcinek Nisko (węzeł „Zapacz” z węzłem) – węzeł Sokołów Młp. Północ (z węzłem) – długości 43 km.
- W dniu 17.10.2016 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Dyrektorze Oddziału GDDKiA w Rzeszowie na którym rozpatrywana była w/w koncepcja.
- W dniu 15.11.2016 r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie na którym rozpatrywana była w/w koncepcja.
II. Opis inwestycji etapu Koncepcji Programowej:
1. Przebieg drogi
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 października 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz.U. z dnia 29.10.2015 r. poz. nr 1734) ustala kierunkowy przebieg całej drogi ekspresowej S-19 jako: (Grodno) granica państwa - Kuźnica - Sokółka - Korycin - Knyszyn - Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze – S12 (Rudnik) …1) S12 (Dąbrowica) - Nisko – A4 (Rzeszów Wschód) …1) A4 (Rzeszów Zachód) - Barwinek - granica państwa (Preszow). Ostateczny przebieg drogi na odcinku Nisko – Sokołów Młp. ustalony został w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (DŚU) wg wariantu WS 5J.
2. Podstawowe parametry techniczne
- klasa techniczna drogi: S
- prędkość projektowa: 100 km/h,
- dostępność drogi: tylko w węzłach
- przekrój poprzeczny: 2 x 2 pasy
- szerokość pasa ruchu: 3,50 m
- szerokość pasa awaryjnego: 2,5 m
- dopuszczalne obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś,
- klasa obciążenia obiektów inżynierskich: klasa „A” wg PN-85/S-10030 + obciążenia C150 STANAG 202
3. Zakres inwestycji
Zakres robót obejmuje wykonanie pełnego zakresu drogi ekspresowej S-19 na odcinku Nisko (Węzeł „Zapacz”) do m. Sokołów Małopolski wraz z węzłami, skrzyżowaniami, miejscami obsługi podróżnych, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg, z usunięciem kolizji z infrastrukturą techniczną nie związaną z drogą, urządzeniami ochrony środowiska tj. ekranami akustycznymi, urządzeniami podczyszczania wód opadowych, ogrodzeniami i przejściami dla zwierząt oraz pasami zieleni izolacyjnej.
4. Opis przebiegu S-19 (wg wariantu WS 5J dla którego wydana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach)
Przedmiotowy odcinek drogi ekspresowej S19 rozpoczyna się w pobliżu granicy gmin Pysznica i Ulanów. Od tego miejsca trasa przebiega nowym śladem po wschodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 19. W rejonie m. Spokojna trasa wariantu odchyla się na wschód i biegnie w kierunku linii kolejowej Stalowa Wola – Biłgoraj. W sąsiedztwie linii kolejowej, na przecięciu z planowanym przebiegiem drogi S-74, zlokalizowano węzeł „Zapacz” (km 408+300). Następnie trasa biegnie w kierunku południowo – zachodnim, równolegle do szerokotorowej linii kolejowej LK65, dalej przecina rzekę San, a następnie w okolicy m. Nowa Wieś odsuwa się od pasa kolejowego i w węźle „Rudnik nad Sanem” przecina się z drogą krajową nr 77 (km 413+420). Następnie trasa zbliża się ponownie do szerokotorowej linii kolejowej LK65, biegnąc równolegle do niej, a następnie w węźle „Nisko Pd” krzyżuje się z istniejącą drogą krajową nr 19 (km 417+970) oraz kilometr dalej z linią kolejową LK65. Za m. Nowosielec, w rejonie przysiółka Pogoń, trasa kieruje się na południowy – wschód, przecinając kolejny raz istniejącą drogę nr 19 (km 425+530) i dalej na węźle „Podgórze” drogę wojewódzką nr 861 (km 431+200). Następnie trasa od strony wschodniej omija kompleks leśny, przecina drogę powiatową nr 2603R (km 434+300), a w sąsiedztwie miejscowości Wólka Łętowska, w węźle „Nowy Kamień”, przecina drogę nr 1084R (km 435+780). Dalej trasa biegnie w kierunku południowo-zachodnim, w okolicy m. Kamień przecina w węźle „Kamień” kolejny raz istniejącą drogę nr 19 (km 441+540). Następnie szerokim łukiem, od strony zachodniej, omija m. Górno i w węźle „Sokołów Małopolski Północ” przecina drogę krajową nr 19 (km448+200), za którym włącza się do będącego w realizacji odcinka S19 Sokołów Młp. Północ – Stobierna (km 448+821,94).
5. Obiekty inżynierskie
W Koncepcji Programowej przewidziano wariantowanie konstrukcji obiektów mostowych oraz geometrii węzłów w celu wyboru optymalnych rozwiązań.
W ramach zamówienia w wariancie 1 zostały zaprojektowane:
- wiadukty w ciągu drogi ekspresowej – 13 szt.
- wiadukty nad drogą ekspresową i w ciągu pozostałych dróg – 18 szt.
- przejścia dolne dla zwierząt średnich i dużych – 9 szt.
- przejścia górne dla zwierząt średnich i dużych – 5 szt.
- przejścia dolne dla zwierząt małych zespolone z ciekiem – 4 szt.
- przepusty dla zwierząt małych (suche) – 13 szt.
- przepusty dla zwierząt małych zespolone z ciekiem – 11 szt.
6. Węzły
7. MOP-y
III. Ochrona środowiska
Koncepcja Programowa uwzględnia zalecenia decyzji środowiskowej, która określa m.in. wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym w tym konieczność zaprojektowania:
- ekranów akustycznych (ok 3,63 km)
- ogrodzenia wzdłuż S-19
- przejść dla zwierząt (42 sztuki)
- zieleni: dogęszczającej, izolacyjnej oraz drogowej,
- szeregu innych szczegółów określających dokładnie sposób zagospodarowania terenu wokół drogi ekspresowej w szczególności w pobliżu przejść dla zwierząt.
IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji
Zadanie planowane jest do wykonania w podziale na odcinki realizacyjne – zgodnie z ogłoszonym przetargiem na „Projektuj i buduj”.
V. Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo ruchu zagwarantowane zostanie poprzez właściwy dobór rozwiązań geometrycznych trasy zarówno w planie jak i wysokościowych z uwzględnieniem zakładanej prędkości projektowej. Docelowo zostaną wykonane urządzenia bezpieczeństwa ruchu takie jak:
- bariery ochronne – rozdzielające ruch i osłonowe,
- przejazdy awaryjne,
- wjazdy awaryjne,
- oznakowanie pionowe i poziome itp.
VI. Dodatkowe informacje
W strefie bezpośredniego oddziaływania planowanego odcinka S-19 zlokalizowane są obszary zaliczane do cennych przyrodniczo, tj. obszary Natura 2000 (Dolina Dolnego Sanu, Puszcza Sandomierska, Enklawy Puszczy Sandomierskiej, Dolina Dolnej Tanwi), obszary planowanych Parków Krajobrazowych i Chronionego Krajobrazu (Park Krajobrazowy Puszczy Sandomierskiej, Sokołowsko – Wilczowolski Obszar Chronionego Krajobrazu oraz Zaklikowsko – Ulanowski Obszar Chronionego Krajobrazu). Rezerwaty przyrody – Huta i Jeżowe.