Dzisiaj ogłosiliśmy przetargi na opracowanie elementów koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na poszerzenie autostrady A2 na odcinku pomiędzy węzłami Łódź Północ i Konotopa o dodatkowy pas ruchu. Przebudowany zostanie blisko 89-kilometrowy odcinek autostrady, a na poszerzenie wykorzystany zostanie szeroki pas dzielący jaki przewidziano pod ten cel podczas budowy drogi.
Generalny Pomiar Ruchu wykonany w 2015 r. wskazuje, że na odcinku Wiskitki - Grodzisk Maz. natężenie wynosiło 45 tys. pojazdów na dobę, na odcinku pomiędzy Grodziskiem Maz. a Pruszkowem wzrosło osiągając ok. 57 tys. pojazdów na dobę, natomiast na wlocie do Warszawy pomiędzy Pruszkowem a Konotopą liczba pojazdów sięgnęła ok. 75 tys. pojazdów na dobę.
Przeprowadzony w 2017 r. pomiar ruchu na odcinku pomiędzy Wiskitkami a Grodziskiem Maz. wykazał wzrost o 13 tys. pojazdów na dobę w stosunku do danych z 2015 r.
Realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie również powodowała zwiększenie ruchu. Dlatego niezbędne jest przeanalizowanie możliwości poszerzenia autostrady a następnie wybudowanie dodatkowych pasów ruchu. To pozwoli na zwiększenie płynności a tym samym poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Przetarg na opracowanie elementów koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowych ogłosiły oddziały GDDKiA w Warszawie i Łodzi które odpowiadają za utrzymanie autostrady A2.
W województwie łódzkim termin otwarcia ofert to 29 stycznia, a w województwie mazowieckim przypada na 1 lutego 2019 roku. W obu przetargach czas realizacji to 19 miesięcy od dnia podpisania umowy. Zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców będzie zaprojektowanie dodatkowych pasów ruchu po wewnętrznych stronach obu jezdni istniejącej autostrady A2.
Na terenie województwa łódzkiego na odcinku ok. 46,2 km, od węzła Łódź Północ do granicy województw i na dalszych ok. 43 km w woj. mazowieckim do węzła Konotopa. Po zakończeniu prac przygotowawczych, uzyskaniu decyzji środowiskowej opracowany zostanie program funkcjonalno-użytkowy, który będzie elementem składowym przetargu na wyłonienie wykonawcy inwestycji prowadzonej w trybie projektuj i buduj.
Po przebudowie kierowcy jadący od w. Łódź Północ w kierunku Warszawy będą mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu, a od węzła Pruszków do Konotopy cztery pasy ruchu.