W minionym roku 2018 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizowała zadania ujęte w rządowym
PROGRAMIE BUDOWY DRÓG KRAJOWYCH NA LATA 2014-2023
(z perspektywą do 2025r.)
Jest to Program zatwierdzony 8 września 2015 r. uchwałą nr 156/2015 Rady Ministrów.
Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) określa kierunki działań oraz priorytety inwestycyjne w zakresie rozwoju sieci dróg krajowych w Polsce.
Program dokonuje diagnozy stanu obecnego sektora drogowego, definiuje zarówno cele planowane do osiągnięcia, jak i kluczowe obszary stanowiące tzw. wąskie gardła w transporcie osobowym i towarowym oraz odnosi się do zobowiązań i wyzwań, jakie stoją przed Polską w najbliższym czasie.
Dokument ten zakłada dokończenie budowy ciągów dróg A i S oraz budowę 57 obwodnic w ciągach dróg krajowych.
Na realizację inwestycji ujętych w Programie przewiduje się kwotę 107 mld zł.
Realizacja wszystkich zadań inwestycyjnych pozwoli na stworzenie sieci autostrad oraz dróg ekspresowych w ramach następujących ciągów komunikacyjnych: A1, A2, A4, A18, S1, S2, S3, S5, S6, S7, S8, S10, S11, S12, S17, S19, S22, S51, S61, S69 oraz S74.
W Wielkopolsce realizowane są budowy dróg ekspresowych S5, S10 i S11.
Ponadto w Programie znajduje się lista mniejszych zadań inwestycyjnych z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego tzw. Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych.
Korzystając z tych funduszy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizowała zadania na sieci dróg krajowych w Wielkopolsce co przyczyniło się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz spowodowało poprawę komfortu jazdy.
- remont DK 11 Kórnik - Koszuty Huby o długości 4,997 km
- lewoskręt na skrzyżowaniu DK 11 w m. Dębiec, razem dług. 5,272 km (zadanie 2 letnie).
W 2018 roku zrealizowano łącznie:
Wykonawca kończy prace projektowe, uzyskał niezbędne pozwolenia orazrozpoczyna budowę mostu tymczasowego która potrwa do końca I kwartału bieżącego roku.Po wybudowaniu przeprawy i przełożeniu ruchu wiosną rozpocznie się gruntowny remont istniejącego mostu który potrwa do końca roku
Zaawansowanie prac na koniec roku wynosi 44%. Planowany termin ukończenia robót budowlanych to I półrocze 2019r..
Zaawansowanie na kontrakcie wynosi 78%.Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec czerwca 2019r.
Umowę z firmą "VEKTOR" z Jarocina udało się podpisać w dniu 6 września 2018r. Prace zakończyłysię 9 listopada 2018r. Wartość wykonanych prac wyniosła 776 tysięcy zł.
Umowa z Wykonawcą – firmą Jawal z Kielc –została podpisana w dniu 3 października 2018. Zakończenie realizacji zadania planowane jest z końcem sierpnia 2019. W ubiegłym roku Wykonawca sporządził projekt mostu tymczasowego. Umowna wartość prac budowlanych wynosi ponad 3 mln złotych.
Umowę z wykonawcą firmą Mosty Poznań sp. z o.o. podpisano 4 lipca 2018r. Prace prowadzono pomiędzy 23 lipca 2018, a 20 listopada 2018. Wartość wykonanych prac wyniosła 1 377 tysięcy złotych.
DROGI EKSPRESOWE
Oprócz zadań z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz remontów dróg i obiektów mostowych wykonywanych na sieci, realizowane były w Wielkopolsce także budowy dróg ekspresowych.
Zakończono następujące inwestycje :
Długość odcinka: 3,6 km,
Wykonawca: Budimex S.A.
Wartość robót: 73 mln PLN brutto,
Termin zakończenia: 23.05.2018
Długość odcinka: 9,5 km
Wykonawca: Budimex S.A.
Wartość robót: 232 mln PLN brutto
Ilość obiektów inżynierskich: 6 szt.
Termin zakończenia: 05.10.2018
Długość odcinka: 19,5 km
Wykonawca: Mota-Engil Central Europe S.A.
Wartość robót: 443 mln PLN brutto
Ilość obiektów inżynierskich: 16 szt.
Termin zakończenia: 09.11.2018
Budowa drogi ekspresowej S5 odc. Radomicko- Kaczkowo jest dofinansowana ze Środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko( POIŚ ) perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.
Wykonawca : Toto Construzioni Generali i VianiniLavori S. p. A.
Zadanie realizowane w systemie Buduj. Umowa opiewa na ponad 529 mln zł brutto.
Kierowcy mogą już korzystać z jednej jezdni przyszłej drogi ekspresowej S5 na odcinku od Poznania do Wronczyna o długości ponad 16 km. Trasa została udostępniona na zasadzie przejezdności, co oznacza, że prace będą nadal prowadzone na drugiej jezdni oraz poza korpusem drogi. Planowany termin zakończenia prac i przekazania kierowcom całej trasy do użytku to połowa 2019 roku. Wartość kontraktu to około 530 mln zł.
Budowa drogi ekspresowej S5 odc. Poznań – Wronczyn jest dofinansowana ze Środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ) perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.
Inwestycje w realizacji
Wykonawca : Budimex S.A
Zadanie realizowane w systemie Projektuj i Buduj.
Umowa opiewa na ponad 359 mln zł brutto.
Planowany termin zakończenia budowy: IV kwartał 2019r.
Wykonawca : Mota-Engil Central Europe S.A.
Zadanie realizowane w systemie Projektuj i Buduj.
Umowa opiewa na ponad 303 mln zł brutto.
Planowany termin zakończenia budowy: IV kwartał 2019r.
Budowa drogi ekspresowej S5 odc. Wronczyn - Radomicko jest dofinansowana ze Środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ) perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.
S11 Budowa obwodnicy Kępna (II etap) dł. 6,8 km
Inwestycje na etapie prac studialnych:
S10 Piła – Wyrzysk
W dniu 7 września 2018 r. podpisano umowę z Wykonawcą na opracowania projektowe czyli Studium Korytarzowe (SK), Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ), Materiały do Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (MdDŚU) wraz z uzyskaniem Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU), Koncepcja Programowa (KP).
Projektowany odcinek drogi ekspresowej S10 rozpoczyna się w miejscu dowiązania się do projektowanego węzła „Piła Wschód” budowanego w ramach obwodnicy Piły w ciągu wspólnego przebiegu dróg S10 i S11. Koniec odcinka będzie połączony z docelowym dwujezdniowym przekrojem obwodnicy Wyrzyska w ciągu drogi S10.
Długość projektowanego odcinka: ok. 31 km
Liczba pasów ruchu: 2x2
Szerokość pasa ruchu: 3,5 m
Droga klasy S
Wykonawca: AECOM Polska Sp. z o.o.
Umowny termin zakończenia opracowań to II kwartał 2022
Umowa opiewa na około 6 mln zł. brutto
Planowany termin ogłoszenia przetargu na budowę, pod warunkiem uzyskania finansowania, to połowa roku 2022 r.
S11 w Wielkopolsce
Obecnie w opracowaniu są:
1. S11 odc. Szczecinek – Piła – dł. 73 km
Wartość umowy: 8 250 767,43
Wykonawca: AECOM Polska Sp. z o.o., Warszawa
Data podpisania umowy: 30.01.2018
Termin opracowań: 03.2022
Możliwy termin budowy: 2022-2026
2. S11 odc. Obwodnica Piły i Ujścia - dł. 23 km
Wartość umowy: 3 017 525,53
Wykonawca: TRANSPROJEKT GDAŃSKI Sp. z o.o.
Data podpisania umowy: 11.09.2006
Termin opracowań: 05.2018
Możliwy termin budowy: 2019-2026
3. S11 odc. Ujście – Oborniki – 49 km
Wartość umowy: 6 992 931,30
Wykonawca: TRAKT Sp. z o.o. Sp.k.
Data podpisania umowy: 17.01.2018
Termin opracowań: 03.2020
Możliwy termin budowy: 2022-2026
4.S11 odc. Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik- 23 km
Wartość umowy: 3 791 284,35
Wykonawca: AECOM Polska Sp. z o.o. , Warszawa
Data podpisania umowy: 37.01.2018
Termin opracowań: 11.2019
Możliwy termin budowy: 2021-2024
5. S11 odc. Kórnik – Ostrów Wlkp.- dł. 96 km
Wartość umowy: 11 683 746,63
Wykonawca: JPL Project Sp. z o.o. , Warszawa
Data podpisania umowy: 17.01.2018
Termin opracowań: 03.2020
Możliwy termin budowy: 2022-2026
6. S11 odc. Ostrów- Kępno dł. 31 km
Wartość umowy: 4 992 268,65
Wykonawca: TRAKT Sp. z o.o. Sp.k., Katowice
Data podpisania umowy: 30.01.2018
Termin opracowań: 03.2020
Możliwy termin budowy: 2022-2026
Zakończył się pierwszy etap związany z wyznaczeniem korytarzy dla S11 w Wielkopolsce. Wykonane Studium Korytarzowe określa lokalizację pasa terenu pod nowe zamierzenie drogowe, z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych. Zaczynamy pracę nad kolejnym etapem a mianowicie Studium Techniczno- Ekonomiczno –Środowiskowym (STEŚ), gdzie w poszczególnych korytarzach Projektant wkreśli oś drogi, określi jej niweletę, a także opracuje powiązania z istniejącą siecią drogową, rozwiąże problemy obsługi terenów przyległych oraz zaproponuje sposoby pokonania przeszkód terenowych ( obiekty inżynierskie) czy też kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną. Przeprowadzone będą również konsultacje społeczne, w ramach których odbędą się otwarte spotkania z mieszkańcami. Umożliwi to wszystkim zainteresowanym zapoznanie się z proponowanymi wariantami przebiegu drogi, jak również wyrażenie opinii oraz złożenie uwag i wniosków w odniesieniu do nich.
Po uzyskaniu DŚU, opracowaniu Koncepcji Programowej i zagwarantowaniu finansowania możliwe będzie ogłoszenie przetargu w formule Projektuj i Buduj z trzyletnią perspektywą realizacji
Opracowania projektowe dla Rozbudowy drogi krajowej nr 25 na odcinku Ostrów Wielkopolski –Kalisz – Konin.
Wartość umowy: 7 992 540,00 zł brutto
Wykonawca: Transprojekt Gdański, Pracowania w Warszawie
Data podpisania umowy: 07.10.2016r.
Termin opracowań: 03.2020
Możliwy termin budowy: 2022-2024
Zachęcamy do zaglądania na stronę internetowa gdzie na bieżąco zamieszczane są aktualne informacje na temat działań GDDKiA- www.archiwum.gddkia.gov.pl