GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą na realizację inwestycji w ubiegłym roku. Aktualnie do dokumentacji projektowej wprowadzane są optymalizacje uwzględniające zmiany przepisów z ostatnich lat dotyczących między innymi ochrony przed hałasem, szczegółowych rozwiązań komunikacyjnych, urządzeń bezpieczeństwa. Rozpoczęcie robót zasadniczych planowane jest w okresie wiosenno-letnim, najwcześniej w drugim kwartale br., po uzgodnieniu niezbędnych optymalizacji projektowych. Wcześniejszy termin przeprowadzenia wycinki drzew wynika z zapisów decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Będzie ona prowadzona po wschodniej stronie istniejącej krajowej drogi nr 73, gdzie wybudowana zostanie druga jezdnia tej trasy.
W I etapie obwodnica Morawicy budowana będzie w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 73. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem lokalnym podmiejskim i tranzytowym ciężkim odcinku trasy łączącej węzeł Kielce Północ, Busko i Tarnów. Nowy odcinek drogi krajowej nr 73 o długości 4,2 km od granicy miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica będzie miał dwie jezdnie i status drogi GP (głównej o ruchu przyspieszonym). W ramach zadania powstaną cztery skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa z drogami powiatowymi, dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe. Przebudowana będzie związana z drogą infrastruktura. Termin realizacji inwestycji to 36 miesięcy z doliczeniem okresów zimowych począwszy od podpisania umowy. Docelowo obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8 km. W drugim etapie inwestycji droga biec będzie po nowym śladzie. Trwa procedura przetargowa na aktualizację koncepcji programowej dla tego etapu.
Formalne przekazanie placu budowy odbyło się w siedzibie Wykonawcy przy udziale zespołu Kierownika Projektu Oddziału GDDKiA w Kielcach i Inżyniera Kontraktu.
Link do strony internetowej inwestycji:
http://obwodnica-morawica-dk73-etap1.pl/