Dnia 19.11.2007r. w Urzędzie Miasta w Radomiu odbyła się rozprawa administracyjna otwarta dla społeczeństwa
przeprowadzona przez Wojewodę Mazowieckiego, na temat przebiegu obwodnicy Radomia w ciągu drogi krajowej nr 7. Spotkanie rozpoczęła Teresa Stachowicz Dyrektor Wydziału Środowiska i Rolnictwa MUW w Warszawie omawiając dotychczasowy przebieg postępowania administracyjnego zmierzający do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Następnie Wojciech Dąbrowski Dyrektor Oddziału w Warszawie GDDKiA przedstawił położenie planowanego przedsięwzięcia na tle przebiegu obecnej drogi krajowej nr 7, omówił prowadzone prace budowlane na odcinkach: obwodnica Grójca, Grójec – Białobrzegi i Białobrzegi - Jedlińsk oraz krótko scharakteryzował przebieg planowanej obwodnicy Radomia. Na zakończenie wypowiedzi przedstawił zamierzenia GDDKiA odnośnie uzyskiwania kolejnych decyzji: lokalizacyjnej – do końca 2008r. oraz pozwolenia na budowę w II połowie 2009r. Biuro projektowe „Transprojekt – Warszawa” Sp. z o.o. szczegółowo omówiło przebieg obwodnicy pod względem drogowym i środowiskowym, według 3 wariantów:
- wariant 0 – pozostawienie stanu istniejącego, bez wybudowania obwodnicy,
- wariant 1 (czerwony) – poprowadzenie trasy przez tereny miejscowości:
1) w gminie Jedlińsk:
- Jedlanka
- Kępiny
- Norty
- Gutów
- Gózdem
2) w gminie Zakrzew:
- Dąbrówka Podłężna
- Tarczów
- Mleczków
- Zatopolice
3) w gminie Wolanów:
- Wacławów
- Sławno
- Franciszków
- Młodocin Większy
4) w gminie Kowala:
- Młodocin Mniejszy
5) w gminie Orońsko:
- Krogulcza Mokra
- wariant IV (niebieski) – poprowadzenie trasy przez tereny miejscowości:
1) w gminie Jedlińsk:
- Jedlanka
- Kępiny
- Norty
- Gutów
- Podgózdek
- Kamińsk
2) w gminie Zakrzew
- Dąbrówka Nagórna
- Milejowie
- Bielicha
- Cerekiew
3) miasto Radom
- Kierzków
- Podkończycie
4) w gminie Wolanów
- Młodocin Większy
5) w gminie Kowala
- Zabierzów
- Młodocin Mniejszy
6) w gminie Orońsko
- Krogulcza Mokra.
Wielokryterialna analiza wykazała, że korzystniejszym jest prowadzenie trasy według wariantu I (czerwonego). Wariant ten został wskazany przez inwestora jako preferowany, we wniosku o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację omawianego przedsięwzięcia.
Kolejnym etapem rozprawy była dyskusja, w której udział wzięli:
- p. J. Słupek z zapytaniem o przewidywane kompensacje w związku z przebiegiem obwodnicy przez Puszczę Kozienicką i Dolinę Radomki oraz z postulatem o zamianę na fragmencie zamiast przeprawy mostowej poprowadzenie trasy na estakadzie.
W odpowiedzi Dyrektor W. Dąbrowski zgodził się przeanalizować na etapie koncepcji i materiałów do decyzji lokalizacyjnej przejście drogi na estakadzie, natomiast wykluczył kompensację przyrodniczą z uwagi na to, iż z raportu o oddziaływaniu na środowisko taka potrzeba nie zachodzi.
- p. A. Dąbrowski pytał o skutki budowy odnośnie zniszczenia dróg lokalnych przez ciężki sprzęt, przecięcia pól rolników przez planowaną trasę.
Dyrektor W. Dąbrowski odpowiedział, że to nie ten etap inwestycji, nie omawiamy harmonogramu prac budowy. Wyjaśnił, że w specyfikacji do przetargu na wyłonienie wykonawcy robót jest zapis, iż wykonawca ten musi zrobić inwentaryzację stanu istniejącego, za który później odpowiada.
- p. J. Skorupska (U.G. Zakrzew) zaniepokojona była, że inwestycja ta zniszczy drogi gminne, wystąpią trudności z dojazdem rolników do swoich pól.
Dyrektor W. Dąbrowski wskazał, że rolnicy do swoich pól będą dojeżdżać zaprojektowanymi a potem wybudowanymi drogami serwisowym a także przejazdami gospodarczymi, znajdującymi się pomiędzy węzłami.
- p. W. Walczak (Wójt Gminy Jedlińsk) wypowiedział się za potrzebą poprowadzenia fragmentu obwodnicy estakadą zamiast przeprawy mostowej.
- p. E. Solanko pytała dlaczego przyjęto do analizy warianty I i IV? Dlaczego Nadleśnictwo Radom opowiada się za wariantem I a nie wypowiada się za innymi wariantami? Dlaczego Zakład Energetyczny wybiera wariant I, bo wariant IV koliduje z linią energetyczną, która według pytanej będzie w przyszłości nieczynna?
Dyrektor W. Dąbrowski wyjaśnił, że w wyniku spotkań, gdzie dyskutowano na temat przebiegu omawianego przedsięwzięcia z parlamentarzystami i władzami gmin, do dalszej analizy wybrano wariant I i IV. Preferowanym wariantem przez GDDKiA jest wariant I, ponieważ jest najdalej odsunięty od miasta Radomia, by mogło się w przyszłości rozwijać.
Odnośnie pytań dotyczących Zakładu Energetycznego i Nadleśnictwa Radom, przeczytane zostały pisma tych firm kierowane do inwestora.
- p. S. Białkowski (Wójt Gminy Zakrzew) poparł wariant I przebiegu obwodnicy Radomia.
Rozprawę zakończono odczytaniem protokołu.
do poprania materiały z obwodnicy Radomia (3 MB)
S7_Radom_upr.pdf (2 MB)