Ruszył nowy cykl spotkań Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad
Generalny Dyrektor zainicjował nowy cykl spotkań Rady Naukowej, w której skład wchodzą profesorowie politechnik w Polsce. Decyzją Generalnego Dyrektora w posiedzeniu Rady po raz pierwszy udział wzięli również przedstawiciele branży budowlanej. Taki dualizm, z jednej strony praktyczne doświadczenie branży budowlanej, z drugiej bogata wiedza akademicka, mają przyczynić się do jeszcze większej efektywności działań realizowanych przez GDDKiA.
Współpraca GDDKiA z Radą Naukową ma na celu m.in. wsparcie bieżących, jak i strategicznych działań inwestycyjnych wiedzą i doświadczeniem środowiska akademickiego. Generalny Dyrektor poprosił Radę o omówienie podczas najbliższych spotkań takich aspektów jak chociażby bezpieczeństwo ruchu drogowego, technologia konstrukcji dróg szybkiego ruchu czy ustandaryzowanie obiektów inżynieryjnych.
Podczas spotkania wskazano i omówiono następujące tematy:
- Bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu:
- sposób realizacji oraz wyznaczania lokalizacji przejść dla pieszych,
- audyt istniejących przejść na sieci dróg krajowych i ocena ich widoczności oraz oznakowania.
- Wybór rodzaju nawierzchni na realizowanych inwestycjach:
- koncepcja opisu przedmiotu zamówienia poprzez parametry czysto techniczne jak nośność, trwałość zmęczeniowa, właściwości przeciwpoślizgowe czy równość podłużna i poprzeczna,
- ewentualny wybór przez Wykonawcę pomiędzy „betonem” lub „bitumem” - szansa na lepsze wykorzystywanie know-how oraz posiadanych zasobów wykonawców,
- cel w postaci spadku cen przy równoczesnym zachowaniu a nawet poprawie jakości.
- Ekonomia budowy dróg i ułatwienie kosztorysowania i projektowania oraz poprawa płynności późniejszej realizacji inwestycji:
- pozacenowe kryteria ofert,
- jakość badań oraz geologii i geotechniki.
- Innowacje na drogach:
- intuicyjne oznakowanie, zwane obecnie eksperymentalnym, i związana z tym potrzeba dostosowania przepisów do obecnych realiów aktywnego oznakowania dróg,
- komunikacja infrastruktury drogowej z pojazdami, również autonomicznymi oraz ładowanie indukcyjne,
- integracja dużych systemów KSZR i KSPO oraz lepsze wykorzystanie istniejących kanałów technologicznych, np. dla równoległej budowy sieci 5G oraz światłowodów.
- Rozwiązania tunelowe w Polsce:
- utworzenie bazy wiedzy i doświadczeń,
- koszty i technologia nowych typów inwestycji na polskich drogach.
- Edukacja:
- konkurs na najlepszą prace o tematyce związanej z rozwojem infrastruktury drogowej,
- zaangażowanie wyższych uczelni, staże studenckie, płatne praktyki w GDDKiA.
- Projekty Rozwoju Innowacji Drogowych (RID):
- wnioski na przyszłość,
- współpraca - dualizm praktycznego doświadczenia przedstawicieli branży i wiedzy akademickiej - ścisła współpraca na linii GDDKiA, wykonawcy, uczelnie i instytuty.
To tylko niektóre z tematów poruszonych podczas spotkania Rady Naukowej, których potrzebę szczegółowego omówienia i analizy wskazali Generalny Dyrektor i przedstawiciele GDDKiA. Przedstawiciele środowisk naukowych podkreślali możliwości zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez wprowadzenie wytycznych dla audytorów BRD, czy jednolite i bardziej intuicyjne oznakowanie na drogach szybkiego ruchu, a docelowo na wszystkich drogach w Polsce.
Posiedzenia Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad będą się odbywały cyklicznie raz na kwartał.