Badania mają charakter nieinwazyjny i polegają na lustracji powierzchni terenu w celu określenia orientacyjnego zakresu kolizji stanowisk archeologicznych z planowaną inwestycją. Prospekcji terenowej towarzyszyć będą kwerendy w archiwach oraz analizy specjalistyczne z wykorzystaniem najnowszych technologii (np. analiza danych LIDAR uzyskanych przy pomocy skaningu laserowego). Archeolodzy wykonają dokumentacje wszystkich rozpoznanych obiektów zabytkowych, do których można zaliczyć także umocnienia polowe z I i II Wojny Światowej, stare nie znajdujące się w ewidencjach konserwatorskich cmentarze czy inne miejsca kultu lokalnych społeczności. Badania potrwają do sierpnia.
Po przedłożeniu ich wyników Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków uzyskamy dalsze wytyczne dotyczące postępowania z zabytkami w trakcie przyszłej budowy.
Przypominamy, że 31 stycznia 2019 r. w ramach procedury mającej na celu wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zadania pn. „Budowa drogi ekspresowej S10 odc. Bydgoszcz-Toruń”, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy, złożyła w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy Raport Oddziaływania na Środowisko z wnioskiem o kontynuowanie procedury i wydanie ww. decyzji.
zdjęcia: w ramach prowadzonych badań, inwentaryzajca zostanie wykonanie nie tylko w pasie S10 ale również w dalszym sąsiedztwie planowanej drogi (umocnienia w ramach DAG Fabrik Bromberg)