oddział: Zielona Góra
długość – 21,90 km
obecny etap – w realizacji
1. etap zrealizowany:
29.07.2010 - uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (dla obu województw).
06.12.2011 - wydana została decyzja ZRID
14.11.2019 - podpisano umowę na realizację inwestycji
II. Opis inwestycji
1. Przebieg drogi:
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A-4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A-18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006.
Więcej informacji na: http://www.przebudowa-a18odc2.pl/
2. Podstawowe parametry techniczne
- klasa drogi - A
- prędkość projektowa - 120 km/h,
- prędkość miarodajna - 130 km/h
- szerokość pasa ruchu - 3.75 m
- szerokość pasa awaryjnego - 3.00 m
- podstawowa szerokość pobocza gruntowego - 1,25 m
- obciążenie – 115 kN/oś
3. Zakres inwestycji
- dostosowanie istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady - rozebranie istniejącej (betonowej) i budowa nowej betonowej nawierzchni jezdni południowej o szerokości 11.00 m,
- budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP),
- modernizację węzłów autostradowych,
- budowę dróg podłużnych (dojazdowych),
- budowę Obwodu Utrzymania Autostrady (OUA),
- budowę systemów utrzymania i zarządzania autostradą, budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej,
- budowę obiektów inżynierskich,
- budowę urządzeń związanych z ochroną środowiska (w tym przejść dla zwierząt),
- zabezpieczenie terenów rolnych i leśnych oraz ochronę dóbr kultury.
4. Obiekty inżynierskie:
OBIEKTY INŻYNIERSKIE ODCINEK 2:
- Przejście dla zwierząt PZ-14a w km 14+000,00
- Przejście dla zwierząt PZ-19a w km 23+350,00
- Wiadukt autostradowy WA-21 w km 25+719,93 + rozbiórka istn.
- Przejście dla pieszych PP-23 w km 27+775,67 + rozbiórka istn.
- Wiadukt autostradowy WA-24 w km 28+623,95 + rozbiórka istn.
- Wiadukt autostradowy WA-25 w km 29+571,23 + rozbiórka istn.
- Przejście dla zwierząt PZ-26a w km 31+075,00
- Most autostradowy MA-27 w km 31+471,43 + rozbiórka istn.
5. Węzły
6. MOP-y
- Rościce PN kat. I (budowa będzie zrealizowana jako odrębne zadanie)
- Rościce PD kat. I (budowa będzie zrealizowana jako odrębne zadanie)
- Wymiarki PN kat. III (budowa będzie zrealizowana przez dzierżawce)
- Wymiarki PD kat. II (budowa będzie zrealizowana przez dzierżawce)
III. Ochrona środowiska
Budowa ekranów akustycznych, przejść górnych dla zwierząt dużych oraz przejść dla zwierząt średnich i małych. Nasadzenia drzew i krzewów.