Autostrada A18 Żary Zachód - Iłowa


oddział: Zielona Góra

długość – 21,90 km

obecny etap – w realizacji

 

1. etap zrealizowany:

29.07.2010 - uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (dla obu województw).

06.12.2011 - wydana została decyzja ZRID

14.11.2019 - podpisano umowę na realizację inwestycji

 

II. Opis inwestycji

1. Przebieg drogi:

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A-4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A-18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006.

 

Więcej informacji na: http://www.przebudowa-a18odc2.pl/

 

GDDKiA 

 

2. Podstawowe parametry techniczne

  • klasa drogi - A
  • prędkość projektowa - 120 km/h,
  • prędkość miarodajna - 130 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3.75 m
  • szerokość pasa awaryjnego - 3.00 m
  • podstawowa szerokość pobocza gruntowego - 1,25 m
  • obciążenie – 115 kN/oś

3. Zakres inwestycji

  • dostosowanie istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady - rozebranie istniejącej (betonowej) i budowa nowej betonowej nawierzchni jezdni południowej o szerokości 11.00 m,
  • budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP),
  • modernizację węzłów autostradowych,
  • budowę dróg podłużnych (dojazdowych),
  • budowę Obwodu Utrzymania Autostrady (OUA),
  • budowę systemów utrzymania i zarządzania autostradą, budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej,
  • budowę obiektów inżynierskich,
  • budowę urządzeń związanych z ochroną środowiska (w tym przejść dla zwierząt),
  • zabezpieczenie terenów rolnych i leśnych oraz ochronę dóbr kultury.

4. Obiekty inżynierskie:

 

OBIEKTY INŻYNIERSKIE ODCINEK 2:

  • Przejście dla zwierząt PZ-14a w km 14+000,00
  • Przejście dla zwierząt PZ-19a w km 23+350,00
  • Wiadukt autostradowy WA-21 w km 25+719,93 + rozbiórka istn.
  • Przejście dla pieszych PP-23 w km 27+775,67 + rozbiórka istn.
  • Wiadukt autostradowy WA-24 w km 28+623,95 + rozbiórka istn.
  • Wiadukt autostradowy WA-25 w km 29+571,23 + rozbiórka istn.
  • Przejście dla zwierząt PZ-26a w km 31+075,00
  • Most autostradowy MA-27 w km 31+471,43 + rozbiórka istn.

5. Węzły

  • Żary Południe

6. MOP-y

  • Rościce PN kat. I (budowa będzie zrealizowana jako odrębne zadanie)
  • Rościce PD kat. I (budowa będzie zrealizowana jako odrębne zadanie)
  • Wymiarki PN kat. III (budowa będzie zrealizowana przez dzierżawce)
  • Wymiarki PD kat. II (budowa będzie zrealizowana przez dzierżawce)

III. Ochrona środowiska

Budowa ekranów akustycznych, przejść górnych dla zwierząt dużych oraz przejść dla zwierząt średnich i małych. Nasadzenia drzew i krzewów.