W zakres zamówienia wchodzą następujące prace:
1. Przeprowadzenie monitoringu ssaków i płazów na przejściach dla zwierząt (13 przejść dla dużych zwierząt i 37 przepustów przystosowanych do migracji małych zwierząt) wraz z oceną stanu technicznego przejść, w tym kontrolą stanu technicznego i funkcjonalności ogrodzeń ochronnych i naprowadzających w rejonie przejść dla zwierząt, oraz zebraniem danych na temat środowiskowych uwarunkowań przejść;
2. Wykonanie monitoringu śmiertelności płazów w wyniku kolizji z pojazdami na obydwu jezdniach drogi ekspresowej S-5 na odcinku od węzła Korzeńsko (bez węzła) km 108+758 do węzła Widawa Wrocław (bez węzła) km 156+787.
3. Wykonanie inwentaryzacji wszystkich przejść dla zwierząt (66 przepustów oraz 13 obiektów mostowych przystosowanych do migracji zwierząt) oraz zebranie danych na temat środowiskowych uwarunkowań przejść, oraz ogrodzeń ochronno-naprowadzających - jeden raz podczas czteroletniego monitoringu.
4. Wykonanie analizy porealizacyjnej w zakresie prawidłowości wykonania, funkcjonalności i skuteczności zastosowanych rozwiązań minimalizujących efekt bariery ekologicznej tworzonej przez drogę ekspresową S5 Korzeńsko (bez węzła) – węzeł Widawa Wrocław - w czwartym roku prowadzenia monitoringu efektywności wykorzystania przejść dużych - będzie polegał na rejestracji aktywności zwierząt w obrębie przejść przy pomocy kamer/fotopułapek oraz rozpoznawania tropów pozostawianych przez zwierzęta w obrębie przejścia lub przy pomocy zainstalowanych na przejściach rynien z piaskiem, z których będą sczytywane pozostawione przez zwierzęta tropy. Natomiast aktywność małych zwierząt w przepustach, będzie monitorowana za pomocą kuwet z tuszem/piaskiem/kredą.
Monitoring będzie polegał również na obserwacji bezpośredniej zwierząt w obrębie przejść. Wynikiem monitoringu powinno być określenie listy gatunków wykorzystujących przejścia dla zwierząt, oszacowanie liczby osobników korzystających z przejść, ocena skuteczności wszystkich działań minimalizujących pozwalających na zachowanie ciągłości korytarzy ekologicznych.
W przypadku stwierdzenia nieskuteczności zastosowanych rozwiązań minimalizujących efekt bariery ekologicznej zostaną zaproponowane dodatkowe działania zwiększające funkcjonalność istniejących urządzeń/rozwiązań minimalizujących efekt bariery ekologicznej tworzonej przez drogę lub działania naprawcze.
Monitoring będzie prowadzony przez 4 lata: od 2019 r. do 2022 r.
Konieczność wykonania przedmiotu zamówienia wynika z zapisów decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia, polegającego na wybudowaniu drogi ekspresowej S–5 Korzeńsko (bez węzła) – węzeł Widawa Wrocław.