Odcinek drogi krajowej nr 78 Kije - Chmielnik zostanie rozbudowany
Odcinek drogi krajowej nr 78 Kije – Chmielnik będzie rozbudowany i dostosowany do obciążeń 11,5 tony na oś. GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą prac, których rozpoczęcie planowane jest wiosną br.

Odcinek o długości około 10,5 km przebuduje wyłonione w przetargu Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Fart za 58,4 mln złotych. Prace potrwają 19 miesięcy z doliczeniem 3-miesięcznych okresów zimowych. W ramach zadania powstanie miedzy innymi wiadukt nad linią kolejową.

 

Droga krajowa nr 78 Zawiercie  - Jędrzejów - Chmielnik o znacznym natężeniu ciężkiego ruchu tranzytowego to ważna trasa łącząca Świętokrzyskie ze Śląskiem, węzłami autostradowymi i południową granicą Państwa. Droga nr 78 krzyżuje się w Chmielniku z drogą krajową nr 73 Kielce - Busko - Tarnów.

 

W ramach inwestycji zaplanowano poprawę geometrii drogi (np. złagodzenie łuków i spadków) i uzyskanie możliwie najlepszych parametrów dla założonej klasy drogi GP – głównej o ruchu przyspieszonym. Dla zapewnienia obsługi przyległych terenów zaprojektowano drogi dojazdowe do pól. Zgodnie z projektem powstanie wiadukt nad linią kolejową LHS nr 65 Hrubieszów - Sławków Południowy. Ponadto inwestycja obejmuje między innymi: wykonanie wykopów i nasypów, przebudowę i budowę skrzyżowań z drogami niższej kategorii, wykonanie odwodnienia i kanalizacji deszczowej, przebudowę i budowę przepustów pod drogą i pod zjazdami, budowę chodników dla pieszych, budowę zjazdów i zatok autobusowych wraz z wiatami przystankowymi; wykonanie oznakowania poziomego i pionowego dróg, budowę oświetlenia ulicznego w obrębie przejść dla pieszych na skrzyżowaniach, usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną, wykonanie kanału technologicznego, nasadzenia drzew i krzewów.

 

Podstawowe parametry

  • Klasa drogi – GP (główna ruchu przyspieszonego);
  • Obciążenie ruchem – 115 kN/oś;
  • Kategoria ruchu – KR5;
  • Liczba jezdni – 1;
  • Szerokość jezdni – 7,0 m (2 x 3,5 m);
  • Szerokość opaski bitumicznej – 2 x 0,5 m;
  • Szerokość poboczy utwardzonych kruszywem – 1,00 m;
  • Szerokość chodnika– 2,0 m;