Opracowanie dokumentacji przygotowawczej to lata 2019 – 2021, a ich szacunkowy koszt to ok. 2,8 mln zł. Budowa obwodnicy, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, planowana jest do realizacji w systemie projektuj i buduj w latach 2022 – 2026.
Obecnie DK39 przecina Brzeg, przechodząc przez obszar ścisłej ochrony konserwatorskiej obejmującej teren zabytkowego zamku książąt piastowskich w bezpośredniej bliskości ratusza. Dziennie przez miasto przejeżdża tranzytem blisko 900 ciężarówek co negatywnie wpływa na warunki życia mieszkańców i zabytkową infrastrukturę, a także zwiększa zagrożenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.
W ramach Inwestycji przewidywana jest budowa obwodnicy Brzegu o długości ok. 8 km, będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, droga klasy GP o nośności 11,5t/oś. W ramach budowy obwodnicy wybudowany zostanie nowy obiekt mostowy na Odrze poza terenami zabudowanymi. Obwodnica będzie przebiegała na terenie gmin Brzeg, Skarbimierz, Lubsza. Wraz z obwodnicą powstanie sieć dróg dojazdowych przeznaczonych do obsługi przyległego terenu oraz infrastruktura związana z drogą.
Nowy most na Odrze będzie posiadał duże znaczenie komunikacyjne, regionalne i ponadregionalne - ze względu na fakt jego usytuowania w ciągu drogi krajowej pomiędzy Oławą i Brzegiem, z uwagi na ograniczenia nośności na moście przez Odrę w Oławie w ciągu drogi wojewódzkiej DW 396 oraz na istniejących mostach oraz w ciągu DW 458 pod Mikolinem. Nowy most przyczyni się również do poprawy warunków komunikacyjnych w przypadku sytuacji awaryjnych. Ewakuacja ludności podczas powodzi w roku 1997 była niemożliwa z powodu zamknięcia mostu na rzece Odrze w Brzegu i Oławie, a w trakcie powodzi w roku 2010 zamknięcie istniejącego mostu w Brzegu było bardzo poważnie rozważane.
Łączny przewidywany koszt inwestycji to 360 mln zł.