Jest umowa na prace projektowe dla sekcji 2 obwodnicy Koszalina i Sianowa

Podpisano umowę na wykonanie aktualizacji dokumentacji projektowej dla odcinka od węzła Koszalin Wschód do Sianowa o długości 7,9 km na obwodnicy Koszalina i Sianowa. Jest to odcinek, na którym wystąpiła szczególnie trudne i skomplikowane warunki podłoża, które uniemożliwiły realizację robót według pierwotnych założeń. Umowa z firmą Transprojekt Gdański Sp. z o.o. opiewa na kwotę 5,17 mln złotych. Dokumentacja ma być gotowa w przyszłym roku, wówczas też planowane jest ogłoszenie przetargu na dokończenie robót na sekcji II obwodnicy. Roboty na tym odcinku obwodnicy powinny zakończyć się w latach 2022-2023, dokładny termin będzie zależał od przyjętych rozwiązań projektowych. Pozostałe fragmenty obwodnicy (sekcje 1 i 3) o łącznej długości 12 km będą gotowe jeszcze w tym roku.



Na odcinku obwodnicy Koszalina i Sianowa od km 6,4 do km 14,3 wystąpiły skomplikowane warunki gruntowe, odmienne od wcześniej stwierdzonych. Podłoże ze względu na bardzo specyficzną i rzadko spotykaną budowę, związaną z występowaniem drugiego poziomu wód gruntowych pod ciśnieniem nie nadawało się do zastosowania pierwotnie planowanej technologii wzmocnienia podłoża (kolumny kamienne). Problemem były również samo wypływy (wypływy artezyjskie), w których zwierciadło wody stabilizowało się nawet 2 m powyżej poziomu terenu. Wobec wystąpienia tego problemu podjęto szereg działań zmierzających do wypracowania nowej technologii. Próby zastosowanie nasypu przeciążeniowego i mikrowybuchów nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Wykonawca obwodnicy zaproponował technologię pali przemieszczeniowych. Wykonano również szereg ekspertyz i badań podłoża, które prowadził miedzy innymi Państwowy Instytut Geologiczny. Finalnie jednak nie udało się osiągnąć porozumienia z dotychczasowym wykonawcą co do realizacji tych dodatkowych robót. W związku z powyższym odcinek obwodnicy od km 6,4 do km 14,3 został wyłączony z pierwotnego kontraktu na budowę obwodnicy. Dla tego odcinka zostanie opracowana  nowa dokumentacja projektowa, której wykonawca będzie zobowiązany do opracowania i przeanalizowania kilku wariantów rozwiązań technicznych dotyczących między innymi wzmocnienia podłoża, realizacji wiaduktu kolejowego WK119, czy zoptymalizowania niwelety. Pozwoli to wybrać następnie najlepsze rozwiązania, tak aby w sposób najbardziej efektywny i optymalny dokończyć realizację obwodnicy.

 

Mapa odcinka:

 

GDDKiA