Wraz z sytuacją polityczną zmieniała się centralna administracja drogowa na terenach polskich. Zmiany dotyczyły przynależności resortowej, nazwy, miejsca w hierarchii urzędowej, a co za tym idzie głównych zwierzchników: dyrektorów i naczelników.
Prześledziliśmy dwa stulecia, od powołania Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów Królestwa Polskiego po Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Najtrudniejszy czas do przedstawienia to okres podległości Carskiej Rosji. Mocno zmilitaryzowana administracja zmiany przyjmowała ukazami carskimi, nie zawsze publikowanymi. Dopiero w 1862 roku Zarząd Komunikacji w Królestwie Polskim stał się prawie niezawisły od władz rosyjskich. Radość nie trwała jednak długo, bo już w 1867 r. nastąpiło faktyczne włączenie polskiej administracji w ramy carskich służb imperialnych, wciąż centralnych. Szefowie służb komunikacyjno – transportowych tego okresu byli bezwzględnie fachowcami w swojej dziedzinie i posiadali duże doświadczenie zarówno teoretyczne jak i praktyczne. Często zdobyte w prestiżowym na ówczesne czasy Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu – jednej z najlepszych uczelni technicznych w Europie. Musieli cieszyć się zaufaniem Caratu, co było trudne do pogodzenia z wiarą w polskie wartości i ideały. W czasach bogatych w wydarzenia i zmiany pojawiają się zawirowania pozostające białą plamą, ale historia jest nauką, która wciąż poszukuje informacji i wiedzy.
Wraz z odzyskaniem niepodległości przez Polskę zakończył się okres stagnacji i działań zachowawczych w zakresie drogownictwa charakteryzujący wcześniejszą epokę. Rozpoczął się nowy. Z wyzwaniami których wykonania podjęły się osoby z wiarą w odrodzenie Ojczyzny, posiadając niewiele ku temu narzędzi, tworząc je w oparciu najlepsze wzorce. Okres II wojny wyrządził tak wiele zniszczeń, że kolejne podniesienie się, odbudowa i dostosowanie do potrzeb rozwijającego się świata wymagało wiele reorganizacji, plastyczności dla pełnienia służby.
W jubileuszowym roku przedstawiamy kierujących centralną administracją drogową przez minione 200 lat. (Wciąż pracujemy nad uzupełnieniem brakujących dat i nazwisk)
Dyrekcja Jeneralna Dróg i Mostów Królestwa Polskiego (1819 r.)
Zarząd Komunikacji Lądowych i Wodnych Królestwa Polskiego (?)
Zarząd XIII Okręgu Komunikacji w państwie rosyjskim (1846 r.)
Zarząd VII Okręgu Komunikacji w państwie rosyjskim (1861 r.)
Zarząd Komunikacji Królestwa Polskiego (1862 r.)
Ministerstwo Komunikacji w Petersburgu, Zarząd Okręgów Komunikacji (1865 r.)
Komisja Rządowa Spraw Wewnętrznych i Duchownych (1866 r.)
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w Petersburgu (1867 r.)
XI Okręg Komunikacji (inaczej Warszawski Okręg Komunikacji) (?)
Ministerstwo Robót Publicznych (1919 r.)
Ministerstwo Robót Publicznych, Departament Drogowy (1921 r.)
Ministerstwo Komunikacji, Departament Dróg Kołowych (1932 r.)
Departament Dróg Publicznych przy Polskim Komitecie Wyzwolenia Narodowego w Lublinie (1944 r.)
Departament Dróg Kołowych przy Ministerstwie Komunikacji (1945 r. – 1951 r.)
Departament Dróg Kołowych przy Ministerstwie Transportu Drogowego i Lotniczego (1951 r.)
Centralny Zarząd Dróg Publicznych przy Ministerstwie Transportu Drogowego i Lotniczego (?)
Centralny Zarząd Dróg Publicznych przy Ministerstwie Komunikacji (1957 r.)
Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych (1986 r.)
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (2002 r.)