Podziemna infrastruktura drogowa. Budujemy coraz więcej tuneli

Budowa nowych dróg na terenie całego kraju i w bardzo zróżnicowanym terenie sprawia, że tunele stają się coraz częstszym elementem krajobrazu drogowego w Polsce. Obecnie na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA jest tylko jeden tunel o długości przekraczającej 500 m. Dzięki prowadzonym pracom projektowym, przetargom i realizowanym kontraktom, w ciągu najbliższych lat łączna długość tuneli wzrośnie do blisko 27 km!



  • w eksploatacji jest jeden blisko 700-metrowy tunel, w ciągu drogi ekspresowej S1 w Lalikach, w woj. śląskim
  • w przygotowaniu i w trakcie postępowań przetargowych są tunele na łączną długość 15,3 km, m.in. ponad dwukilometrowy tunel w ciągu drogi S19 Rzeszów-Barwinek
  • w realizacji są tunele na łączną długość 10,5 km, m.in. ponad dwukilometrowy tunel pod masywem Luboń Mały w ciągu budowanej drogi S7 (tzw. zakopianki)

Na dobry początek… Pierwszy tunel pozamiejski

W 2010 roku oddano do ruchu odcinek drogi ekspresowej S1 Szare - Laliki. Ciekawostką tej GDDKiA kosztującej ponad 391 milionów złotych inwestycji był pierwszy w Polsce pozamiejski tunel drogowy, który został wyposażony m.in. w nowoczesne systemy monitorujące i przeciwpożarowe. Tunel w Lalikach to część drogi ekspresowej od Bielska do granicy ze Słowacją. Tunel w Lalikach przeprowadza drogę pod Sobczakową Grapą, górą Beskidu Żywieckiego. Jest to tunel jednonawowy, dwukierunkowy, z równoległym tunelem ewakuacyjnym, który łączy się z tunelem drogowym poprzez cztery przejścia.

 

  • Nowoczesny system bezpieczeństwa

Pierwszy pozamiejski tunel w Polsce został „naszpikowany” nowoczesną technologią, której zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa. W skład podnoszącego bezpieczeństwo systemu wchodzą: wentylacja, kamery, oświetlenie, nagłośnienie, instalacja sygnalizacji pożaru, telefony obsługi tunelu, system sterowania, tablice zmiennej treści, urządzenia pierwszej pomocy oraz fotoradary. System kamer został tak zaprojektowany, że uzyskano ciągłość obrazu na całej długości tunelu (obraz ten jest następnie przesyłany za pomocą światłowodu do pomieszczeń monitoringu). 

 

  • 40 centymetrów stali i betonu

Tunel wydrążono metodą górniczą i odkrywkową z wykorzystaniem systemu NATM, tj. Nowej Austriackiej Technologii Drążenia GDDKiA Tuneli, w myśl której górotwór jest elementem nośnym tunelu. Podczas drążenia używano wierteł oraz środków wybuchowych na całej powierzchni przekroju tunelu. W pierwszej fazie powstała obudowa wstępna, która doprowadziła do samonośności tunelu (uniemożliwiała odkształcenia i przesunięcia górotworu), natomiast w drugiej fazie powstała obudowa zasadnicza o grubości 40 centymetrów, do budowy której wykorzystano stalowe łuki, zbrojony beton natryskowy i kotwy.

 

  • Jazda w tunelu? To warto wiedzieć!

Maksymalna, dopuszczalna prędkość w tym tunelu wynosi 80 km/h, która jednak w określonych sytuacjach może zostać zmieniona (kierowcy zostaną o tym poinformowani za pomocą znaków zmiennej treści). Należy pamiętać również o tym, że w tunelu pomiędzy samochodami musi zostać zachowana odpowiednia odległość! Ponieważ jest to tunel samochodowy, obowiązuje zakaz jazdy rowerem, konno, na rolkach lub pieszo.

 

Kolejne tunele w budowie. Najważniejsze liczby

Obecnie w realizacji w systemie projektuj i buduj są tunele o łącznej długości 10,5 km.

 

1. Tunel drogowy pod Ursynowem w ciągu budowanej drogi S2 - Południowa Obwodnica Warszawy na odc. w. Puławska - w. Przyczółkowa 

  • długość 2 335 m,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej trzy pasy ruchu + pas awaryjny,
  • metoda drążenia - odkrywkowa,
  • planowana data oddania do ruchu: sierpień 2020 r.

2. Tunel drogowy pod masywem Luboń Mały w ciągu budowanej drogi ekspresowej S7 Kraków - Rabka Zdrój na odc. Naprawa - Skomielna Biała GDDKiA 

  • długość 2 057 m,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej trzy pasy ruchu (bez pasów awaryjnych) - zatoki postojowe w połowie długości obu naw o wymiarach 40,0 m x 2,5 m,
  • metoda drążenia - metoda współczesna, wykorzystująca metody górnicze,
  • planowana data oddania do ruchu: marzec 2021 r.
  • Zobacz film 

3. Tunel drogowy połączenie wysp Uznam i Wolin w ciągu drogi krajowej nr 3  

  • długość ok. 2 324 m,
  • przekrój poprzeczny - jedna nawa, dwa pasy ruchu + opaski zewnętrzne,
  • planowana data oddania do ruchu: wrzesień 2022 r.

4. Tunele drogowe w ciągu budowanej drogi S52 - Północna Obwodnica Krakowa na odc. w. Modlnica - w. Kraków Mistrzejowice GDDKiA 

Tunel I

  • długość ok. 870 m,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej trzy pasy ruchu + pas awaryjny.

Tunel II

  • długość ok. 661 m,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej trzy pasy ruchu + pas awaryjny,
  • planowana data oddania obu tuneli do ruchu: lipiec 2023 r.

 

5. Tunel drogowy w Starych Bogaczowicach w ciągu budowanej droga S3 Legnica (A4) - Lubawka na odc. w. Bolków - w. GDDKiA Kamienna Góra Północ (bez węzła)

  • jedna nawa będzie miała długość 2 273 m, a druga 2 300 m,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej dwa pasy ruchu + pas awaryjny,
  • planowana data oddania do ruchu: sierpień 2023 r.

Tunelowa przyszłość - przetarg i przygotowanie

Obecnie w trakcie postępowania przetargowego są tunele drogowe w ramach budowy obejścia Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1 Bielsko Biała-Żywiec-Zwardoń na odc.  Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki)

Tunel I

  • jezdnia prawa - kierunek Zwardoń, długość 834 m, GDDKiA 
  • jezdnia lewa - kierunek Żywiec, długość 807,08 m.

Tunel II

  • jezdnia prawa - kierunek Zwardoń, długość 984 m,
  • jezdnia lewa - kierunek Żywiec, długość 974,96 m,
  • przekrój poprzeczny  - dwie nawy, w każdej dwa pasy ruchu bez pasów awaryjnych,
  • planowana data oddania do ruchu: 2022 r.

W trakcie przygotowania i prac koncepcyjnych są tunele drogowe o łącznej długości 13,5 km

1. Tunele drogowe w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek na odc. w. Rzeszów Południe - w. GDDKiA Babica 

  • długość 2 025 m,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej dwa pasy ruchu + opaski bezpieczeństwa,
  • planowane lata realizacji: 2020-2025.

 

2. Tunele drogowe w ciągu drogi S19 Rzeszów - Barwinek na odc. w. Babica - w. Domaradz GDDKiA 

  • tunel I - długość 1 730 m,
  • tunel II - długość 1 590 m,
  • tunel III - długość 1 240 m,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej dwa pasy ruchu + pas awaryjny,
  • planowane lata realizacji: 2021-2025/2026.

 

3. Tunele drogowe w ciągu drogi ekspresowej S7 Płońsk (S10) - Warszawa (S8) na odc. Czosnów - Warszawa (S8) GDDKiA 

  • długość 1 000 m - dzielnica Bielany,
  • długość 1 123 m - dzielnica Bemowo,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej cztery pasy ruchu + pas awaryjny,
  • planowane lata realizacji: 2022-2024.

 

4. Tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S6 - Zachodnie Drogowe Obejście Miasta Szczecina GDDKiA 

  • długość ok. 3 130 m,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej dwa pasy ruchu bez pasa awaryjnego
  • planowany system realizacji PPP.

 

5. Tunel drogowy w miejscowości Bardo w ciągu drogi krajowej nr 8 (projektowana S8) na odcinku Wrocław (Magnice) - KłodzkoGDDKiA  wraz z budową obwodnicy miejscowości 

  • długość 1 669 m,
  • planowane lata realizacji: 2021-2025.