Symbolicznym wbiciem łopaty rozpoczęto dzisiaj budowę obwodnicy Stalowej Woli i Niska (dł. 15,2 km). Wykonawcą prac jest Konsorcjum Mostostal Warszawa S.A. (lider) i Acciona Construccion S.A. (partner). Wartość kontraktu to 199 189 315,22 zł brutto. Zakończenie budowy planowane jest w marcu 2021 r.
Droga krajowa nr 77 jest jednym z ważniejszych korytarzy transportowych Podkarpacia jak i całego kraju, ponieważ prowadzi ruch pojazdów m.in . do przejść granicznych w Korczowej i Medyce – podkreślił wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Obecnie DK77 przebiega przez tereny o ścisłej zabudowie mieszkaniowej Stalowej Woli i Niska. Wysokie natężenie ruchu w tych miastach powoduje duże utrudnienia dla mieszkańców. Do tego dochodzi również ograniczony ruch pojazdów pow. 3,5 tony przez centrum miasta Niska, co utrudnia rozwój lokalnym przedsiębiorcom. Obwodnica usprawni więc komunikację drogową pomiędzy miejscowościami, zwiększy przepustowość dróg i wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miast co wpłynie na poprawę komfortu życia mieszkańców obu miast
i poprawi bezpieczeństwo ruchu – powiedział wiceminister Weber.
Budowa drogi obwodowej Stalowej Woli i Niska w ciągu drogi krajowej nr 77 obejmuje odcinek od Stalowej Woli – skrzyżowanie Trasy Podskarpowej z ul. Chopina do połączenia z realizowaną drogą ekspresową S19 na terenie gminy Nisko. Obwodnica realizowana jest w systemie projektuj-buduj. Oznacza to, że Wykonawca opracował dokumentację projektową i uzyskał decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID), co pozwoliło na rozpoczęcie budowy trasy.
Dzisiejsze symboliczne wbicie łopaty i rozpoczęcie prac przy budowie obwodnicy Stalowej Woli i Niska po raz kolejny potwierdza, że Mostostal Warszawa jest solidną firmą zasługującą na pełne zaufanie Inwestora – mówi Jorge Calabuig Ferre, Wiceprezes Zarządu Mostostalu Warszawa SA. – Dzisiejsza uroczystość cieszy nas tym bardziej, że jest kolejną oznaką powrotu naszej firmy do realizacji dróg
w Polsce oraz stanowi o ważności tego segmentu budownictwa w naszym portfelu. Stale wzmacniamy nasz potencjał kadrowy i sprzętowy. Ruszają prace przy budowie obwodnicy Morawicy, a w przyszłym roku rozpoczną się prace przy budowie odcinków dróg ekspresowych: S61 oraz S19, które w tej chwili są w fazie projektowania. Cieszę się zatem, że dzisiaj możemy rozpocząć budowę tej obwodnicy po kilkuletniej przerwie dla największego Inwestora, jakim jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Inwestycja obejmuje budowę drogi jednojezdniowej dwupasowej o nawierzchni odpornej na koleinowanie, ze skrzyżowaniami jednopoziomowymi i dwupoziomowymi, dwoma łącznikami drogowymi, mostami, wiaduktami, przepustami, drogami obsługującymi przyległy teren, urządzeniami ochrony środowiska oraz przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej
z inwestycją.
Na etapie prac projektowych, zgłoszony został wniosek władz samorządowych dot. wykonania dodatkowego połączenia obwodnicy z drogą powiatową nr 1024R. Oddział wychodząc naprzeciw zgłoszonym postulatom zmienił przyjęte w koncepcji programowej rozwiązania, polecając Wykonawcy zaprojektowanie dodatkowego węzła w celu połączeniu ulicy Czarnieckiego z nowo projektowaną drogą obwodową. Ostatecznie, w ramach budowy powstanie węzeł komunikujący obwodnicę z drogą powiatową nr 1024R (ul. Czarnieckiego) oraz 4 skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) komunikujące obwodnicę ze Stalową Wolą, ze strefą przemysłową, z Niskiem oraz z DK19:
- czterowlotowe rondo na skrzyżowaniu ul. Podskarpowej z ul. Chopina i projektowaną drogą wojewódzką nr 855,
- trzywlotowe rondo na skrzyżowaniu z projektowaną drogą gminną (łącznikiem do istniejącej DK77),
- czterowlotowe rondo na skrzyżowaniu z ul. Podsanie i projektowaną ul. Modrzewiową,
- czterowlotowe rondo na skrzyżowaniu z DK19.
Parametry techniczne obwodnicy:
-przekrój jednojezdniowy, tj.: 1×2
-klasa techniczna: GP
-szerokość pasów ruchu: 3,5 m
-szerokość pobocza gruntowego: 1,5 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD oraz ochrony środowiska
-kategoria ruchu: KR5
-obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś
Kalendarium: