Podpisano dwie umowy na ratownicze archeologiczne badania wykopaliskowe na odcinkach nr 2 i 3 drogi ekspresowej S6 Luzino – Szemud i Szemud – Gdynia (Trasy Kaszubskiej). Konieczność przebadania terenu przeznaczonego pod inwestycję wynika z decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wydanych na podstawie wcześniej wykonanych na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad badań rozpoznawczych.
Na odcinku 2 między Luzinem a Szemudem wykopaliska przeprowadzi Fundacja Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, która przebada cztery stanowiska w Częstkowie i Szemudzie o łącznej powierzchni 191 arów, gdzie są osady i cmentarzysko datowane na epokę brązu, epokę żelaza i późne średniowiecze.
Odcinkiem nr 3 od Szemudu do Gdyni zajmie się Pracownia Archeologiczna „Grandor”. Tu do badań przewidziano dużo więcej stanowisk — dwadzieścia sześć o łącznej powierzchni 747,5 arów zlokalizowanych w Koleczkowie, Kielnie, Bojanie i Chwaszczynie. Wśród nich, podobnie jak na odcinku nr 2, są osady i cmentarzysko, pochodzące chronologicznie z wszystkich okresów od epoki brązu, przez okres wpływów rzymskich do okresu nowożytnego.
Obecnie wykonawcy mają czas na przygotowanie się i uzyskanie stosownych zezwoleń. Prace archeologiczne ruszą od razu po uzyskaniu decyzji zgód na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). Na odcinku nr 2 wykopaliska potrwają 60 dni. Przewidziano też czas 10 miesięcy na opracowanie wyników tych badań. Natomiast odcinek 3 został podzielony na dwa krótsze z terminami odpowiednio po 100 i 74 dni. Tu na opracowanie wyników badań wykonawca będzie miał 12 miesięcy.
Koszt ratowniczych archeologicznych badań wykopaliskowych wyniesie dla odc. nr 2 – 302.274,01 zł, a dla odc. nr 3 – 1.005.943,88 zł.
Warto dodać, że pod koniec maja br. GDDKiA zamierza jeszcze podpisać umowę na badania na S6 na odcinku nr 1 między Bożepolem Wielkim a Luzinem.