I etap oddany przed terminem
Obwodnica Kępna, w ciągu nowego odcinka drogi ekspresowej S11, realizowana jest w dwóch etapach. W pierwszym, na który umowę podpisaliśmy w październiku 2015 r., powstał odcinek drogi ekspresowej o długości ok. 3,6 km. Wykonawca, firma Budimex, zrealizowała go za kwotę 73 mln złotych. Wybudowano trzy obiekty inżynierskie: przejście dla zwierząt średnich w ciągu drogi ekspresowej, wiadukt nad drogą ekspresową S11 w ciągu drogi powiatowej oraz wiadukt nad linią kolejową. Kierowcy wjechali na odcinek obwodnicy zrealizowany w I etapie w maju 2018 r., czyli dwa miesiące przed terminem.
II etap w fazie projektowania
Umowę na drugi etap obwodnicy, w trybie projektuj i buduj, podpisaliśmy z firmą INTERCOR w październiku 2017 r. Jej wartość to 122,6 mln złotych, a w ramach inwestycji powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości ok. 6,8 km. Obecnie trwa projektowanie. Planowany termin oddania do ruchu to pierwsza połowa 2021 r.
Przebieg i zakres prac
Od istniejącego węzła Kępno nowa trasa o nawierzchni bitumicznej pobiegnie na południe. Początkowo będzie to droga dwujezdniowa z dwoma przeciwległymi pasami ruchu (do węzła Kępno Wschód), a następnie droga jednojezdniowa (do węzła Baranów) o nośności 11,5 t/oś włączająca się do istniejącego przebiegu DK11.
W ramach inwestycji powstanie dziewięć obiektów mostowych oraz dwa węzły:
· Kępno Wschód (połączenie z drogą wojewódzką nr 482), oraz
· Baranów (połączenie z DK11).
Powstaną także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).
Tranzyt na obwodnicę
II etap obwodnicy Kępna wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy na osi północ-południe w ciągu obecnej DK11, a przyszłej S11. Uprości też dojazd do Kępna od S8 i połączenie z DK39 w kierunku Namysłowa.