Trzykołowy walec parowy stanął przed siedzibą GDDKiA Oddziału w Krakowie. Wykonany został w poznańskich zakładach H. Cegielski Tow. Akc. i rozpoczął pracę w 1929 r.
Ma ponad 6 m długości, 3 m 20 cm wysokości a średnica tylnych kół wynosi 1,76 m. Wykonany w Poznaniu H. Cegielski Tow. Akc., w 1929 r. Stal, którą zużyto do jego budowy w 1927 r. wyprodukowała huta Częstochowa. Wykonany został wg. polskiego projektu. Stosowano go do wałowania nawierzchni tłuczniowych, żwirowych, asfaltowych i smołowych.
Walec trzykołowy, z kołami powierzchni gładkiej napędzany jest maszyną parową dwucylindrową z kotłem poziomym. Jest to walec dwuosiowy napędzany przekładnią zębatą dwustopniową czyli o dwóch prędkościach. Wprawianie w ruch, zmiana kierunku jazdy, szybkości, zatrzymanie walca odbywało się za pomocą stawidła. Koło przednie kierunkowe, dwudzielne sterowane jest za pomocą mechanizmu ślimakowo – łańcuchowego. W tylnej części walca znajduje się pomost ze skrzynią na węgiel, zbiornikiem wodnym i stanowiskiem operatora. Walec wyposażony jest w hamulec ręczny taśmowy, zgarniacze kół oraz daszek ochronny. W czasie renowacji odtworzono wszystkie uszkodzone lub zniszczone części i walec jest sprawny technicznie.
Od roku 1953 był zainstalowany na bocznicy kolejowej w okolicach Torunia do podgrzewania cysterny kolejowej ze smołą i asfaltem. W 1978 r. walec nie był już używany stał w Bazie Młyniec Rejonu Dróg Publicznych w Toruniu Bazie Młyniec jako eksponat. Stamtąd przeniesiono go do skansenu w Ciechocinku, ale jego stan był już zły. Po renowacji przeniesiony został w 200 lecie Centralnej Administracji Drogowej do Krakowa i tu pozostanie, na specjalnie przygotowanym dla niego miejscu.
18 czerwca 2019 r. zabytkowy walec parowy z 1929 r. stanął przed siedzibą GDDKiA Oddziału w Krakowie przy ul Mogilskiej 25. Po ustawieniu został osłonięty z uwagi na trwający remont parkingu. Osłona chronić go będzie przed ewentualnym uszkodzeniem i zostanie usunięta po ukończeniu remontu.