Ze strony publicznej umowę podpisał Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk i Lech Witecki Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, stronę prywatną reprezentował Prezes Zarządu spółki Autostrada Wielkopolska S.A. Andrzej Patalas oraz Wiceprezes Zarządu Andrzej Lewandowicz. W akcie podpisania umowy udział wzięli: Wiceminister Infrastruktury Zbigniew Rapciak, Zastępca Generalnego Dyrektora Magdalena Jaworska.
Do końca 2011 roku wybudowany zostanie kolejny odcinek autostrady, która jest jedną z priorytetowych inwestycji drogowych w związku z organizacją mistrzostw Euro 2012. Dzięki budowie odcinka A2 z Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami Polska włączy się w europejską sieć autostrad. W trakcie negocjacji udało się wypracować rozwiązania, które zabezpieczają interesy strony publicznej oraz zapewniają możliwość szybkiej realizacji inwestycji stronie prywatnej. Podpisana dziś umowa potwierdza, że Partnerstwo Publiczno-Prywatne jest istotnym systemem finansowania budowy infrastruktury w Polsce. To również kolejny projekt autostradowy rozpoczęty w ostatnim czasie. 25 sierpnia 2008 r. w Nowych Marzach koło Grudziądza ruszyła budowa 62 km odcinka autostrady A1, która również realizowana jest w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
Podstawowe informacje nt. odcinka A2 Nowe Tomyśl - Świecko :
odcinek autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka: 105,9 km;
1 km autostrady wyceniono na 12,2 mln euro;
Koszt całego przedsięwzięcia to 1 298 127 600 euro.
Prace przy budowie autostradyruszą w marcu 2009 roku, planowo zakończą się w IV kwartale 2011 roku.
Projekt obejmuje między innymi:
- budowę nowego odcinka dwujezdniowej autostrady płatnej,
- modernizację istniejącej drogi nr 2 na odcinku Świecko – Rzepin,
- budowę 6 nowych węzłów i przebudowę 3 istniejących,
- budowę zamkniętego systemu poboru opłat,
- budowę 10 Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP),
- budowę dwóch Obwodów Utrzymania Autostrady,
- budowę oraz remont 86 mostów i wiaduktów,
- przebudowę dojazdów i dróg krzyżujących się z autostradą,
- budowę urządzeń ochrony środowiska takich jak: ekrany, oczyszczalnie ścieków, pasy zieleni, przepusty dla małych zwierząt i płazów.
Odcinek autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka będzie najdłuższym odcinkiem autostradowym w Polsce posiadającym betonową nawierzchnię. Nawierzchnia taka charakteryzuje się zdecydowanie większą trwałością, według szacunków będzie mogła być użytkowana bez dodatkowego wzmocnienia przez około 40 lat po wybudowaniu.
Cała autostrada A2, łącząca przejścia graniczne w Świecku i Kukurykach, ma liczyć 610 km.
Obecnie istnieje 252-kilometrowy odcinek Nowy Tomyśl - Stryków.
W grudniu 2008 roku planowane jest oddanie do ruchu odcinka Stryków I - Stryków II o długości 1,7 km, który pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy poza obszar miasta.
Obecnie trwają również negocjacje na budowę ponad 90-kilometrowego odcinka autostrady A2 na odcinku Stryków - Konotopa (Warszawa). Wykonawca tego odcinka zostanie wyłoniony w IV kwartale 2008 roku. Budowa ruszy w 2009 roku, a zakończy się w roku 2011. Do końca 2011 roku Polska centralna będzie posiadała autostradowe połączenie z europejskim systemem autostrad.
W 2010 roku w ciągu autostrady A2 Warszawa – Terespol zostanie wybudowany 20-kilometrowy odcinek obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Na przełomie III i IV kwartału 2008 r. planowane jest uzyskanie pozwolenia na budowę obwodnicy oraz ogłoszenie procedury przetargowej na roboty budowlane. Budowa kolejnego odcinka autostrady w kierunku wschodnim planowana jest po 2012 roku.
źródło:
GDDKiA