Podczas ostatniego posiedzenia Rada Naukowa, pracownicy GDDKiA, przedstawiciele branży, oraz zaproszeni goście skupili się na omówieniu kwestii związanych z optymalnym doborem technologii wykonania nawierzchni oraz wspólnym przedsięwzięciem GDDKiA i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, czyli projektów Rozwoju Innowacji Drogowych.
Dualizm utrzymany
Podobnie jak przy okazji ostatniego posiedzenia, tak i teraz w posiedzeniu Rady Naukowej udział wzięli również przedstawiciele branży budowlanej. Taki dualizm, z jednej strony praktyczne doświadczenie branży, z drugiej bogata wiedza akademicka, mają przyczynić się do jeszcze większej efektywności działań realizowanych przez GDDKiA. Branża była reprezentowana przez Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Drogownictwa, Polski Kongres Drogowy oraz Polską Izbę Inżynierów Budownictwa. W spotkaniu brali udział również przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W dyskusji udział wzięli również reprezentanci m.in. Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polskiego Związku Producentów Kruszyw, Stowarzyszenia Producentów Betonów, Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego, Stowarzyszenia Producentów Cementów oraz Orlen Asfalt.
Beton czy bitum
Pierwszą część spotkania poświęcono technologii wykonania nawierzchni. Punktem wyjścia do dyskusji było pytanie - kto i na jakim etapie powinien dokonywać wyboru?
Podsumowanie
Rada Naukowa rekomendowała, aby przy budowie drogi ekspresowej S7 na odcinku Płońsk- Czosnów, testując omawiane rozwiązania, pozostawić Wykonawcy możliwość wyboru technologii. W ramach inwestycji powstanie ok. 35-kilometrowy odcinek dwujezdniowej trasy z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. W większości będzie przebiegać po śladzie obecnej DK7.
Rolą GDDKiA będzie opracowanie spójnego opisu przedmiotu zamówienia i wymagań jakościowych dla tej drogi, a Wykonawcy zaproponowanie (już na etapie składania oferty) rodzaju technologii. Obecnie to GDDKiA wskazuje, jaką technologię nawierzchni należy zastosować na danym odcinku. O wyborze pomiędzy betonem a bitumem decyduje obciążenie ruchem ciężkich pojazdów na danej trasie. Nawierzchnię betonową spotkamy m.in. na autostradzie A1 pomiędzy węzłem Łódź Północ i Tuszyn oraz w niedalekiej przyszłości na kolejnych odcinkach tej autostrady aż do Pyrzowic, czy też na drodze ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą.
Rozwój Innowacji Drogowych
W drugiej części rozmawiano o projekcie pn. Rozwój Innowacji Drogowych, wspólnym przedsięwzięciu GDDKiA i NCBiR. Uczestnicy zapoznali się ze sprawozdaniem z odbiorów prac wraz z informacją o planowanych wdrożeniach pozyskanych wyników.
Podsumowanie
Rolą projektów RID jest przede wszystkim poszukiwanie rozwiązań w obszarach projektowania, zarządzania i budowy oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego i ich skuteczne wdrożenie.
Kolejne posiedzenie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowano na III kwartał br.