200 lat Centralnej Administracji Drogowej - Monografia drogownictwa na Podkarpaciu cz. 7
Budowniczowie dróg w Bieszczadach
Wykonanie zadań związanych z budową, przebudową i utrzymaniem dróg i mostów w Bieszczadach, szczególnie w 1962 r. nie byłoby możliwe bez pełnej ofiarności i entuzjazmu pracy wielu ludzi, a więc projektantów, bezpośrednich wykonawców robót, nadzoru inwestorskiego czy też pracowników techniczno-ekonomicznych, inwestora i wykonawców.
Głównymi wykonawcami dokumentacji na budowę oraz przebudowę dróg w Bieszczadach byli pracownicy Biura Projektów MTDiL w Gdańsku, Centralnego Biura Studiów i Projektów Dróg i Mostów w Warszawie oraz Wojewódzkiego Zarządu Dróg Publicznych w Rzeszowie. Najwięcej projektów wykonało Biuro Projektów MTDiL w Gdańsku, albowiem jego pracownicy opracowali dokumentacje projektowo-kosztorysowe dla 252 km dróg.
Wyróżniającymi się wykonawcami dokumentacji byli główni projektanci:
- inż. Leonard Wróblewicz,
- inż. Borys Bachar,
- Marian Kisiel,
- mgr inż. Wacław Resiak
oraz projektanci:
- Wiesław Grygiel,
- Wiktor Marszewski,
- Marian Komorowski,
- Ryszard Budniewski,
- Alfred Korzeniowski,
- Eugeniusz Żelazko,
- Tadeusz Zielski,
- mgr inż. Andrzej Papieski,
- Julian Pruchniewicz,
- mgr inż. Konrad Czerniewski,
- Tadeusz Zawisza.
Centralne Biuro Studiów i Projektów Dróg i Mostów w Warszawie opracowało dokumentację projektowo-kosztorysową dla 47 km dróg, a wyróżniającymi się projektantami byli:
- mgr inż. Tadeusz Tomecki,
- mgr inż. Józef Bajor,
- inż. Roman Barszcz.
Z pracowników WZDP, którzy opracowali dokumentację projektowo-kosztorysową należy wymienić:
- mgr inż. Jerzego Wysockiego,
- Zbigniewa Wielgosza,
- Stanisława Płocicę,
- mgr inż. Bolesława Wielińskiego,
- inż. Czesława Abczyńskiego,
- inż. Stanisława Jaźwę,
- inż. Wiktora Stręka.
Projektantami obiektów mostowych byli następujący pracownicy Biura Projektantów MTDiL w Gdańsku:
- mgr inż. Andrzej Topolewicz,
- mgr inż. Henryk Pietruszczyk,
- mgr inż. Eugeniusz Łoboda,
- mgr inż. Stefan Filipiuk,
- mgr inż. Tadeusz Zarzecki.
Główny ciężar budowy i przebudowy dróg i mostów w Bieszczadach spoczywał na bezpośrednich wykonawcach robót, a więc na robotnikach, majstrach, technikach i inżynierach, zatrudnionych w Krakowskim Przedsiębiorstwie Robót Drogowych, Rzeszowskim Przedsiębiorstwie Robót Drogowych oraz Rejonach Eksploatacji Dróg Publicznych w Sanoku, Przemyślu i Krośnie.
Wszyscy pracowali w ciężkich warunkach terenowych, bez dostatecznego wyposażenia w sprzęt, na terenach bezludnych lub słabo zaludnionych. Warunki ich bytowania w pierwszych latach (1955 – 1960) były bardzo prymitywne, brakowało rozrywek kulturalnych. Mimo to pracowali ofiarnie i z dużym zaangażowaniem.
Pracownicy przybywali z różnych stron Polski: technicy, operatorzy i kierownicy, w większości z województwa krakowskiego i północnej części rzeszowskiego, robotnicy, przede wszystkim z okolic Brzozowa, zakwaterowani byli w hotelach robotniczych.
W ciągu 20 lat było ich bardzo wielu, nie sposób wszystkich wymienić. Oto niektórzy:
a) kierownicy robót:
- mgr inż. Stanisław Płaza,
- mgr inż. Julian Marcowski,
- mgr inż. Tadeusz Piotrowicz,
- mgr inż. Stefan Matuszewski,
- mgr inż. Ludwik Podraza,
- Roman Stefan,
- inż. Jerzy Syguła,
- inż. Czesław Żurek,
- mgr inż. Wiesław Dziarmaga,
- inż. Marian Sołek,
- inż. Józef Mizielski,
- Zygmunt Lis,
b) inspektorzy nadzoru inwestorskiego:
- Ignacy Michalski (pracujący na tym stanowisku w latach 1956 – 1975),
- inż. Marian Marszałek,
- inż. Leon Zając,
- Józef Dębiec,
- Emil Boczar,
- Marian Krotoszyński,
- inż. Tadeusz Kumka,
- Bronisław Kudła,
- Kazimierz Sowa,
c) pracownicy techniczni Dyrekcji KPRD Kraków:
- inż. Franciszek Pastuszak – dyrektor KPRD,
- inż. Władysław Pytlak,
- mgr inż. Stanisław Pietras,
- inż. Tadeusz Saller – pracownicy Działu Budowy,
- mgr inż. Edward Tylman – kierownik laboratorium,
- mgr inż. Wanda Grzybowska,
- mgr inż. M. Dziarmaga – pracownica laboratorium,
d) pracownicy techniczni Dyrekcji RPRD Rzeszów:
- mgr inż. Tadeusz Chabaj – dyrektor RPRD,
- inż. St. Wiącek, mgr inż. Franciszek Wilk – zastępcy dyrektora RPRD.
Spośród pracowników ówczesnych Rejonów Eksploatacji Dróg Publicznych w Sanoku i Przemyślu, którzy wykonywali przede wszystkim roboty ze środków na konserwację dróg, wymienić należy:
a) kierowników robót:
- Kazimierz Sowa,
- Edward Warański,
- Jan Węgrzyniak,
- Marian Mączałowski,
- Kazimierz Nicko,
b) majstrów:
- Włodzimierz Sawczyn,
- Marian Błachowiak,
- Stefan Mączałowski,
c) pracowników zarządu REDP:
- Władysław Obszarny,
- Czesław Jasiński,
- Mieczysław Furtak.
Spośród pracowników Wojewódzkiego Zarządu Dróg Publicznych w Rzeszowie, który był inwestorem dla robót inwestycyjnych, należy w szczególności wymienić:
- mgr inż. Józefa Piwowońskiego – gł. inżyniera WZDP, a po przejściu na emeryturę przewodniczącego komisji odbioru robót,
- mgr inż. Jerzego Wysockiego – gł. inżyniera, a następnie dyrektora WZDP,
- mgr inż. Bolesława Wielińskiego i mgr inż. Tadeusza Chabaja – kierowników działu budowy i dokumentacji,
- mgr inż. Władysława Szeblę, mgr inż. Mieczysława Szetelę, Tadeusza Pelca oraz mgr inż. Lucjana Łukasiewicza – zajmujących się sprawdzaniem i zatwierdzaniem dokumentacji na budowę oraz przebudowę dróg i mostów,
- inż. Czesława Abczyńskiego, Zbigniewa Wielgosza, inż. Stanisława Wiącka, Zygmunta Nockę, którzy kontrolowali, rozliczali i odbierali roboty inwestycyjne,
- mgr inż. Bronisława Walata, mgr inż. Stefana Szczepanika, mgr inż. Zbigniewa Mądrego – kierowników Laboratorium Drogowo-Mostowego WZDP,
- mgr inż. Ryszarda Kunysza, mgr inż. Jana Kulę, mgr inż. Mariana Chruszczyka – pracowników Laboratorium Drogowo-Mostowego WZDP,
- inż. Stanisława Jaźwę – pełnomocnika ds. robót w Bieszczadach