Z projektantami o przygotowaniu i realizacji inwestycji drogowych

Kontynuujemy dialog z podmiotami pracującymi przy realizacji naszych kontraktów. Na początku marca spotkaliśmy się z branżą wykonawczą, pod koniec maja z przedstawicielami podmiotów zarządzających kontraktami lub pełniących obowiązki inspektora nadzoru inwestorskiego. Teraz gościliśmy przedstawicieli branży projektowej. Celem spotkania było omówienie najistotniejszych spraw w kontekście optymalnego przygotowania i realizacji inwestycji drogowych oraz dalsze wzmacnianie wzajemnego zaufania pomiędzy inwestorem publicznym a branżą.



Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest otwarta na szukanie rozwiązań pojawiających się wyzwań. Zarówno przedstawiciele biur projektowych, jak i pracownicy GDDKiA wskazali obszary, gdzie istnieje szansa na wyeliminowanie zagrożeń dla planowanych, projektowanych i realizowanych inwestycji. Z jednej strony szukamy możliwości wprowadzenia zaliczkowego finansowania i płatności częściowej dla firm projektowych. Z drugiej, oczekujemy rzetelnego i starannego opracowywania dokumentacji, weryfikacji w trakcie prowadzonych prac oraz poprawy jakości przekazywanej i opracowywanej dokumentacji projektowej.

 

Biura projektowe sygnalizowały m.in. potrzebę zaangażowania inżyniera kontraktu już na etapie projektowania i podkreślały, że korzystniejszym rozwiązaniem dla sprawnej realizacji całej inwestycji jest rozdzielenie projektowania od fazy realizacji. W tym systemie projektanci w początkowym etapie przygotowywaliby dokumentację potrzebną do wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Inwestor po uzyskaniu tej decyzji wyłaniałby wykonawcę inwestycji, a projektanci rozpoczynaliby opracowywanie projektów wykonawczych i technologicznych, optymalizując rozwiązania.

 

Projektanci podkreślali również, że rozwiązania BIM (ang. Building Information Modeling) można wprowadzać tam, gdzie klient tego chce i gdzie za to zapłaci. Przypomnijmy, że pierwsze, pilotażowe podejście do wykorzystania BIM w przygotowaniu obwodnicy Zatora na DK28 w województwie małopolskim w formule projektuj i buduj przyniosło niestety oferty znacznie przekraczające kosztorys. Przetarg na obwodnicę Zatora zostanie powtórzony i pierwszym etapie opracowana zostanie dokumentacja projektowa z wykorzystaniem BIM.

 

Biura projektowe zwróciły się z prośbą do GDDKiA o przekazywanie planów w zakresie inwestycji na kolejna lata, tak aby przygotować odpowiednie środki i zasoby kadrowe w celu przystąpienia do planowanych przetargów, a następnie realizacji zleceń w sposób profesjonalny, sprawny i zadawalający obie strony.

 

W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele biur projektowych świadczących usługi na rzecz GDDKiA, przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Polskiego Kongresu Drogowego, Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Polskiego Związku Pracowników Budownictwa oraz pracownicy GDDKiA z całej Polski.

 

Prezentacje: