Okres 1952 – 1985
Jednostki zarządzające drogami publicznymi
Od 1.01.1952 r. drogi publiczne w woj. rzeszowskim w wyniku reorganizacji drogownictwa podporządkowane zostały dwóm organizacjom drogowym:
a) drogi państwowe i powiatowe Wojewódzkiemu Zarządowi Dróg Publicznych w Rzeszowie oraz podległym mu rejonom Eksploatacji Dróg Publicznych,
b) drogi gminne pozostały pod zarządem Wydziału Komunikacji Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Rzeszowie oraz wydziałów komunikacji poszczególnych Powiatowych Rad Narodowych.
Wojewódzki Zarząd Dróg Publicznych przyjął w administrację 3144 km dróg, w tym 1608 km dróg państwowych oraz 1536 km dróg powiatowych. W administracji Wydziałów Komunikacji rad narodowych pozostało 7172 km dróg gminnych.
Ustalona w 1952 r. sieć dróg państwowych powiatowych i gminnych pozostała bez zmian do 1956 r. W 1956 r. dekretem z dnia 4.08.1956 r. zmieniono dotychczasowy podział dróg publicznych na 3 kategorie, wprowadzając podział dróg na 2 kategorie, a mianowicie:
a) drogi państwowe w ilości 3158 km, do których zaliczono dotychczasowe drogi państwowe oraz część ważniejszych dróg powiatowych,
b) drogi lokalne w ilości 8775 km, do których zaliczono pozostałą część dróg powiatowych oraz ważniejsze drogi gminne.
W latach 1956 – 1964 ilość dróg zaliczonych do poszczególnych kategorii uległa nieznacznym zmianom w wyniku przekwalifikowania kategorii dróg i tak w 1965 r. długość dróg państwowych wzrosła do 3265,4 km, a dróg lokalnych do 94033 km.
Drogi państwowe i powiatowe wg stanu z 1952 r. obrazuje mapa poniżej.
Podział dróg państwowych na klasy techniczne
W latach sześćdziesiątych drogi państwowe podzielono na pięć klas technicznych:
1) dróg I klasy technicznej na terenie WZDP nie było,
2) do II klasy technicznej zaliczono tylko drogę Kraków – Przemyśl o długości na terenie woj. rzeszowskiego 146,8 KM
3) do III klasy technicznej zaliczono drogi Sandomierz – Jarosław, Sandomierz – Dębica, Rzeszów – Krościenko, Nowy Sącz – Sanok, Lublin – Rzeszów o łącznej długości 490,6 km,
4) do IV klasy technicznej zaliczono 54 drogi łącznej długości 1263 km,
5) do V klasy technicznej zaliczono 65 dróg państwowych łącznej długości 1334,9 km.
Należy podkreślić, że w 1962 r. nastąpiła zmiana numeracji dróg państwowych:
Literka „r” oznaczała województwo rzeszowskie.
Podział dróg na klasy techniczne przedstawia poniższa mapa z 1965 r.
Sieć podstawowa dróg państwowych
Do 1955 r. długość dróg zaliczonych do sieci podstawowej wynosiła 2030 km, w tym 450 km dróg powiatowych i 1580 km dróg państwowych.
Po wprowadzeniu w 1957 r. nowego podziału dróg na kategorie, do sieci podstawowej zaliczono wyłącznie drogi państwowe o długości 1584,6 km.
Od 1968 r. po dokonaniu szczegółowej weryfikacji dróg zaliczonych do sieci podstawowej, długość dróg sieci podstawowej wzrosła do 1628,9 km i objęła 42,9 km dróg pozostających w administracji Rad Narodowych.
Ustalona w 1968 r. sieć dróg podstawowych nie uległa zmianie do 1985 r.
Poniżej mapa sieci podstawowej dróg wg stanu z 1974 r.
Okres 1976 – 1985
Podział dróg państwowych pod względem funkcjonalnym w latach 1976 – 1985
Podział sieci drogowej pod względem funkcjonalnym w latach 1976 – 1985 ilustruje załączona mapa. Na mapie oznaczono drogi państwowe zaliczone do sieci międzyregionalnej i regionalnej oraz drogi stanowiące sieć podstawową.
Mapa: Podział dróg państwowych pod względem funkcjonalnym w latach 1976 – 1985.
Charakterystyka sieci podstawowej
Biorąc pod uwagę funkcje oraz obciążenie ruchem, drogi państwowe podzielone były na siec podstawową i uzupełniającą. Według danych z lat 1983 – 1985, długość dróg zaliczonych do sieci podstawowej wynosiła 1451 km, a do sieci uzupełniającej – 1040 km.
Sieć podstawową dróg państwowych stanowiły wszystkie drogi międzyregionalne (a), większość dróg regionalnych (b) oraz jedna droga z pozostałej sieci dróg państwowych (c):
a) drogi międzyregionalne o łącznej dł. 426 km:
b) drogi regionalne o łącznej dł. 1019 km:
c) droga Wola Mielecka – Sadowska Góra, dł. 6 km.
Średnia szerokość nawierzchni dróg sieci podstawowej wynosiła 5,9 m, w tym:
Średnia szerokość korony dróg sieci podstawowej wynosiła 8,6 m, w tym:
Klasy techniczne dróg państwowych w latach 1976 – 1985
Wraz ze zmianą długości dróg państwowych i lokalnych, administrowanych przez DODP w Rzeszowie, zmieniła się długość dróg zaliczonych do poszczególnych klas technicznych.
W latach 1976 – 1985, do poszczególnych klas technicznych zaliczone były następujące drogi:
1) Do III klasy technicznej zaliczono drogi państwowe o łącznej długości 485 km:
a) drogi międzyregionalne:
b) drogi regionalne:
2) Do IV klasy technicznej zaliczono drogi państwowe o łącznej długości 1015 km:
a) drogi międzyregionalne:
b) drogi regionalne:
c) drogi państwowe:
3) Do V klasy technicznej zaliczono wszystkie pozostałe drogi państwowe, a nie wymienione w punkcie 1) i 2), o łącznej długości 991 km, oraz wszystkie drogi lokalne, o łącznej długości 7344 km.
Długość dróg w poszczególnych klasach podano według ewidencji z 1983 r.
Podział dróg państwowych na klasy techniczne ilustruje mapa poniżej.