W dniu 5 sierpnia 2019 (poniedziałek) planowane jest rozpoczęcie wdrażania zmian organizacji ruchu w związku z trwającą przebudową drogi krajowej nr 78 na odcinku Kije – Chmielnik. W pierwszym etapie zamknięty zostanie fragment drogi od miejscowości Lipnik do miejscowości Samostrzałów, a ruch skierowany zostanie na wyznaczone objazdy. Dla pojazdów powyżej 6 ton odcinkiem drogi wojewódzkiej nr 766 Kije – Morawica i odcinkiem drogi krajowej nr 73 Morawica - Chmielnik.
Objazdy dla pojazdów poniżej 6 ton
Charakter robót wymaga wprowadzenia ograniczeń w ruchu i wyznaczenia objazdów dla zamykanych odcinków drogi. Cały zakres robót podzielono na 2 odcinki:
Prace drogowe przy całkowitym zamknięciu jezdni będą prowadzone na odcinku A lub B w różnych terminach z wyznaczeniem i oznakowaniem objazdów dla pojazdów poniżej 6 ton drogami :
Objazdy nie będą dotyczyły mieszkańców, dojazdów do firm i pojazdów uprzywilejowanych. Dojazdy do posesji będą możliwe między innymi pobliskimi drogami lokalnymi.
Objazd dla pojazdów powyżej 6 ton
Dla zamkniętych odcinków A i B funkcjonował będzie objazd dla pojazdów powyżej 6 ton wyznaczonymi drogami
- dla kierunku od Jędrzejowa - od węzła w Kijach drogą wojewódzką nr 766 do Morawicy i następnie drogą krajową nr 73 od Morawicy do Chmielnika.
- dla kierunku od Chmielnika - drogą krajową nr 73 do Morawicy i dalej drogą wojewódzką nr 766 do węzła w Kijach (do drogi nr 78).
Schematy objazdów umieszczone są w załącznikach poniżej.
Zmiany organizacji ruchu planowane są do kwietnia 2021. Zamknięcie odcinka A możliwe będzie po wdrożeniu tymczasowej organizacji ruchu, którą poprzedzi odbiór oznakowania zaplanowany na 5 sierpnia.
Informacja o inwestycji
Droga krajowa nr 78 Zawiercie - Jędrzejów - Chmielnik o znacznym natężeniu ciężkiego ruchu tranzytowego to ważna trasa łącząca Świętokrzyskie ze Śląskiem, węzłami autostradowymi i południową granicą Państwa. Droga nr 78 krzyżuje się w Chmielniku z drogą krajową nr 73 Kielce - Busko - Tarnów.
W ramach realizowanej od marca br. inwestycji zaplanowano poprawę geometrii drogi (np. złagodzenie łuków i spadków) dla uzyskania możliwie najlepszych parametrów dla założonej klasy drogi GP – głównej o ruchu przyspieszonym. Trasa będzie dostosowana do nacisków 11,5 tony na oś.
Dla zapewnienia obsługi przyległych terenów zaprojektowano drogi dojazdowe do pól. Zgodnie z projektem powstanie wiadukt nad linią kolejową LHS nr 65 Hrubieszów - Sławków Południowy. Ponadto inwestycja obejmuje między innymi: wykonanie wykopów i nasypów, przebudowę i budowę skrzyżowań z drogami niższej kategorii, wykonanie odwodnienia i kanalizacji deszczowej, przebudowę i budowę przepustów pod drogą i pod zjazdami, budowę chodników dla pieszych, budowę zjazdów i zatok autobusowych wraz z wiatami przystankowymi; wykonanie oznakowania poziomego i pionowego dróg, budowę oświetlenia ulicznego w obrębie przejść dla pieszych na skrzyżowaniach, usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną, wykonanie kanału technologicznego, nasadzenia drzew i krzewów.
Podstawowe parametry