Ostatnia prosta na budowie
Aktualnie wykonywane są prace wykończeniowe na obiektach mostowych, układane są kolejne warstwy nawierzchni bitumicznych na ciągu głównym obwodnicy oraz na drogach serwisowych. Z robót branżowych wykonawca przystąpił do kładzenia kabli pod oświetlenie drogowe, a w najbliższym czasie przystąpi do montażu słupów oświetleniowych. Realizowane są także roboty związane z wykonaniem ekranów akustycznych, a także roboty brukarskie na skrzyżowaniu DK46 z ul. Opolską i Parkingową.
Liczby robią wrażenie…
Obwodnica Myśliny w całości powadzona jest w nasypie. Mimo, że jest to niewielka inwestycja w skali kraju, to do wykonania było wbudowanie prawie 200 tys. m3 nasypu na odcinku zaledwie 3 km. Miejscami osiąga on nawet 8 metrów wysokości.
Sprawniej i bezpieczniej
Obwodnica Myśliny stanowić będzie kontynuację wybudowanej obwodnicy Dobrodzienia i całościowo będzie pełnić rolę obwodnicy miejscowości: Myślina i Dobrodzień, tworząc łącznie funkcjonalny i bezpieczniejszy niż dotychczasowy odcinek o długości 9,6 km. Dzięki jej budowie poprawi się przepustowość ulic i płynność ruchu lokalnego poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszar zabudowy. Wpłynie to na wzrost poziomu bezpieczeństwa zarówno kierujących pojazdami, jak i mieszkańców Myśliny. W celu odpowiedniego skomunikowania ruchu pieszego, zostanie wybudowanych ok. 400 m chodników dla pieszych.
Wyeliminowanie z ruchu miejskiego pojazdów ciężkich przyczyni się do zmniejszenia hałasu i wielkości emisji substancji szkodliwych do środowiska. Wybudowanych zostanie niespełna kilometr ekranów akustycznych. Budowa nowego odcinka drogi z dala od terenów zabudowanych, o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi, zapewni komfort ruchu tranzytowego i w znaczny sposób skróci czas podróżujących na trasie relacji Opole - Warszawa. Realizacja inwestycji wpłynie na lepszą komunikację z terenami inwestycyjnymi i przyczyni się do rozwoju gospodarczego w sąsiedztwie obwodnicy, drogi krajowej nr 46 oraz w powiecie oleskim.
Dofinansowanie ze środków UE
25 czerwca 2019 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad umowę na dofinansowanie budowy obwodnicy Myśliny ze środków unijnych. Wartość dofinansowania z UE: 35 507 101,85 zł.
Kalendarium
Przygotowania do budowy obwodnicy Myśliny trwały od kilkunastu lat. Koncepcję Programową opracowano w lutym 2004 roku, decyzję środowiskową otrzymaliśmy w styczniu 2007 roku, a pozwolenia na budowę zostało wydane w listopadzie 2008 roku. Jednakże brakowało ostatecznego potwierdzenia finansowania. Dopiero po pozyskaniu zabezpieczenia środków i wszczęciu postepowania przetargowego w listopadzie 2017 roku wyłoniliśmy wykonawcę.
W czerwcu 2018 r. podpisaliśmy umowę z konsorcjum firm Bitum sp. Z o.o. – Lider, Drog-Bud sp. Z o.o. – partner, Nowak-Mosty sp. Z o.o. – Partner. Kontrakt opiewa na kwotę ok. 40, 7 mln zł. Wykonawca Robót rozpoczął prace w lipcu ubiegłego roku. Pierwszy kamień milowy w postaci osiągnięcia 30 % Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej został osiągnięty w marcu tego roku. W chwili obecnej wykonawca zrealizował ok. 70% wszystkich robót.
Opolskie obwodnice
Obwodnica Myśliny w ciągu drogi krajowej 46 jest jedną z pięciu obwodnic realizowanych obecnie przez GDDKiA w woj. opolskim. Oprócz tej inwestycji, na etapie realizacji w systemie projektuj i buduj są jeszcze obwodnice: Kędzierzyna Koźla w ciągu DK 40, Niemodlina w ciągu DK46, Olesna w ciągu przyszłej S11 i Praszki w ciągu DK42, przy czym umowę na dwie ostatnie podpisaliśmy 20 maja br. Dodatkowo, na terenie woj. wielkopolskiego realizujemy II etap obwodnicy Kępna. Łączna długość obwodnic powstających na terenie Opolszczyzny wynosi ok. 67 km, z czego obwodnica Myśliny jest odcinkiem najkrótszym, o długości 3,1 km i zostanie zrealizowana, jako pierwsza z wyżej wymienionych.