Z tunelu na Ursynowie ciężarówki wywożą kolejne metry sześcienne ziemi, powiększając wykop pod stropem. Z kolei na powierzchni strop znika pod warstwą gruntu. Na odcinku mostowym systematycznie powiększa się konstrukcja nowej przeprawy przez Wisłę. Na węźle Patriotów pociągi wróciły na pierwotny przebieg torów, a w miejscu dotychczasowego objazdu kolejowego powstanie dodatkowy wiadukt pod czwarty tor. Dużo dzieje się na całym prawie 20-kilometrowym odcinku S2 stanowiącym ostatnią część Południowej Obwodnicy Warszawy. Zaawansowanie prac pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska sięga 70 proc.
Wywieziono rekordowe ilości ziemi
Na odcinku przechodzącym przez Ursynów i Błonia Wilanowskie zaawansowanie robót wynosi 68 proc. Trasę pomiędzy węzłami Puławska i Przyczółkowa, o długości ok. 4,6 km, buduje włoska firma Astaldi. Do końca zbliżają się roboty konstrukcyjne tunelu drogowego. Trwają prace ziemne związane z prowadzeniem wykopu podstropowego (wywieziono już ponad 217 tysięcy m3 ziemi) oraz budowa korpusu drogowego. Wykonywana jest izolacja stropu i jego zasypka. Z 53 segmentów stropu brakuje już tylko kilkunastu. Na obiektach mostowych wykonywane są elementy konstrukcyjne (ustrój nośny, podpory, filary).
Beton i zbrojenie na moście przez Wisłę
Kolejny odcinek, od węzła Przyczółkowa do Wału Miedzeszyńskiego, o długości ok. 6,5 km, buduje turecko-polskie konsorcjum Gϋlermak i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Tu zaawansowanie prac wynosi 71 proc. Na moście przez Wisłę wykonywane jest zbrojenie trzeciego segmentu na drugiej nitce ustroju nośnego po wawerskiej stronie, a po stronie Wilanowa betonowane są płyty wspornikowe tego obiektu. Na podporach nurtowych betonowane są kolejne segmenty ustroju nośnego.
W Wawrze też się dzieje
Na wiadukcie w ciągu ulicy Sytej ułożono nawierzchnię z asfaltu twardolanego.
W zakresie robót drogowych po stronie dzielnicy Wawer wykonano górne warstwy nasypów pomiędzy obiektami, natomiast po stronie Wilanowa te same prace wykonywane są w ciągu S2 między ul. Ruczaj a Sytą. W ciągu ul. Wał Miedzeszyński trwa przygotowywanie podłoża pod jedną z dwóch nowych jezdni. Poza tym trwa budowa nasypu na styku z zadaniem A biegnącym przez Ursynów.
Na ostatnim odcinku przygotowanie podłoża pod konstrukcję drogi
Ostatnią część Południowej Obwodnicy Warszawy, między węzłami Wał Miedzeszyński i Lubelska, o długości ok. 7,5 km, wykonuje firma Warbud. Zaawansowanie prac wynosi 67 proc. Na ciągu głównym S2 budowana jest kanalizacja deszczowa i przygotowywane jest podłoże pod konstrukcję drogi. Układana jest podbudowa nawierzchni drogowej, wykonywane nasypy i wykopy. Na obiektach inżynierskich wykonywane są przede wszystkim kapy chodnikowe, zasypki, a ponadto na jednym z nich montowana jest konstrukcja oporowa. Podobne prace są prowadzone na estakadach w Mazowieckim Parku Krajobrazowym.
Czwarty wiadukt z myślą o Centralnym Porcie Komunikacyjnym
Po wschodniej stronie węzła Patriotów trwa zbrojenie podpór wiaduktu drogowego, a w wannie szczelnej wykonywana jest izolacja, przepompownia, żelbetowa konstrukcja wanny oraz zasypki. Pociągi korzystają już z torowisk na nowych wiaduktach, trwa budowa trzeciego wiaduktu, a w miejscu dotychczasowego objazdu kolejowego powstanie dodatkowy czwarty wiadukt, zaprojektowany na potrzeby obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Poszerzenie zakresu prac na tym odcinku pozwoli uniknąć w przyszłości rozbiórki i przebudowy części węzła Patriotów, a tym samym dodatkowych utrudnień w ruchu. Wiąże się to jednak z wydłużeniem czasu na realizację tego odcinka o cztery miesiące, do grudnia 2020 r.
Monitorujemy i reagujemy na bieżąco
GDDKiA na bieżąco monitoruje postęp prac na wszystkich trzech odcinkach Południowej Obwodnicy Warszawy. Jeśli jest taka potrzeba, natychmiast reagujemy, mobilizując wykonawców do poprawnej i sprawnej realizacji robót. Zgodnie z podpisanymi umowami prace na pomiędzy węzłami Puławska i Wał Miedzeszyński potrwają do sierpnia 2020 r.