Oto propozycja na wycieczkę po dziejach drogownictwa. W kilkunastu miejscach na terenie naszego kraju mieszczą się rożne zbiory, od zdjęć, planów technicznych, makiet obiektów inżynierskich, słupków drogowych po maszyny jakie używano do budowy dróg. Wstęp i zwiedzanie są bezpłatne.
Co ma wspólnego ochrona zabytków z drogownictwem? Otóż jest to jedno z zadań działalności Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Mało kto wie, że ochrona zabytków techniki na ziemiach polskich realizowana jest w sposób zorganizowany od XIX w. Drogownictwo, jak i inne dziedziny techniki, wraz z rozwojem cywilizacyjnym wchłonęło lub połączyło wiele kierunków nauk, rozwijało się sprzętowo, technologicznie. Obrazuje nam to prezentowana w kolejnych odsłonach historia polskiego drogownictwa.
Na żywo z historią budowy dróg można było zapoznać się już w 20-leciu międzywojennym. Jednak zbiory Działu Dróg Kołowych zgromadzone w przedwojennym Muzeum Komunikacji (na zdjęciach powyżej), stanowiące o olbrzymim potencjale, kunszcie i planach, przepadły bezpowrotnie wraz z okupacją niemiecką. Pozostałe eksponaty wyciągnięte ze zgliszcz trafiły do różnych ośrodków muzealnych traktujących sprawy techniczne ogólnie. Czas stalinizmu skutecznie zamroził do lat 70. XX wieku sprawy ochrony zabytków, gdy do tematu powróciło Ministerstwo Komunikacji Centralny Zarząd Dróg Publicznych
Trudne lata transformacji przetrwały ośrodki znajdujące się strukturach resortu drogowego i dziś pod opieką Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad znajdują się placówki, gdzie zabytki drogownictwa są pod ochroną. W Zamościu, Szczucinie, Skwierzynie, Gdańsku Matarni czy Poznaniu są większe zbiory, ekspozycje z ciekawymi artefaktami historii drogowej. Symbolicznie, ale okazale prezentują się walce drogowe ustawione przed siedzibami Oddziałów, Rejonów Generalnej Dyrekcji. Istotnym jest, że wciąż poszukuje się zabytków drogownictwa wartych zachowania dla kolejnych pokoleń, udostępnia, konserwuje, chroni. Staramy się pamiętać o tych którzy byli przed nami, a i tych którzy z naszych doświadczeń będą czerpać w przyszłości.
Zapraszamy do odwiedzenia tych miejsc.
Muzeum Techniki Drogowej i Mostowej Okręgu Lubelskiego
Rynek Wielki 6
Zamość
Dostępność:
Od wtorku do piątku, w godz. 10-14
W pozostałych dniach i godzinach po umówieniu się telefonicznie z kustoszem p. Zbigniewem Dobrowolskim, tel. 576 099 372
Wstęp bezpłatny
Zespół Historii Drogownictwa GDDKiA w Szczucinie
Ul. 1-go Maja 39
Szczucin
Dostępność:
od poniedziałku do piątku w godzinach 7 – 15 oraz dodatkowo ekspozycja zewnętrzna (skansen) w okresie od 13 kwietnia do 20 października w każdą sobotę i niedzielę w godzinach 10 – 17. Tel. 14 643 52 78
Wstęp bezpłatny
Izba pamięci Drogownictwa w Skwierzynie
ul. Gorzowska 17 a
Skwierzyna
Dostępność:
wtorek – środa w godz. 8 – 13, czwartek 8 – 11, w innych dniach po wcześniejszym uzgodnieniu tel. 601 965 478, 95 717 01 15
Wstęp bezpłatny
Skansen Maszyn Drogowych w Gdańsku
ul. Budowlanych 70
Gdańsk – Matarnia
Dostępność:
Poniedziałek - piątek w godz. 7 - 15 po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym z Kierownikiem Rejonu tel. 58 342 68 10
Skansen Maszyn Drogowych w Ciechocinku
ul. Żytnia 16
Ciechocinek
Dostępność:
poniedziałek - piątek w godz. 8 - 16, w pozostałe dni po uzgodnieniu tel. 698 629 751
Wstęp bezpłatny
Siedziba Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi
Ul. Irysowa 2
Siedziba Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie
Ul. Mogilska 25
Siedziba Laboratorium Drogowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu
Ul. Hawelańska
Kratowy most drogowy konstrukcji spawanej z pomostem trwałym według projektu prof. S. Bryły
droga krajowa nr 2 Poznań -Warszawa most przez rzeką Słudwię w Maurzycach
Koszarka drogowa
Droga krajowa nr 7 Skarżysko-Kamienna
Siedziba Rejonu w Nowogardzie
ul. Górna 2
Wydział Technologii Laboratorium Drogowe w Białymstoku
Kleosin ul. Zambrowska 2
Siedziba Rejonu w Latkowie
Siedziba Rejonu w Chodzieży