Ruch wokół A1 zatwierdzony przez zarządców dróg

W związku z pojawiającymi się doniesieniami medialnymi dotyczącymi objazdów wokół budowanej autostrady A1 i pogorszenia stanu wierzchni dróg lokalnych informujemy, że ruch pojazdów na czas budowy A1 w województwach śląskim i łódzkim prowadzony jest w oparciu o tymczasową organizację ruchu wprowadzoną na czas robót. Nie przewiduje ona wprowadzenia stałych objazdów drogami lokalnymi (gminnymi czy powiatowymi), jak i drogami wojewódzkimi. Czasowe wykorzystanie tych dróg na potrzeby budowy każdorazowo jest uzgadniane z odpowiednimi zarządcami tych dróg, a wykonawcy robót zobowiązani są do przywrócenia tych dróg do stanu sprzed ich wykorzystania na cele budowy.



Tymczasowa organizacja ruchu w województwie śląskim z wykorzystaniem 2+1 po drodze krajowej

Wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu dla budowy autostrady A1 (odc. E) wykonana została w oparciu o projekt, który po uzyskaniu niezbędnych opinii, m.in. zarządców dróg – właściwych starostów i wójtów, został zatwierdzony przez właściwy organ zarządzający ruchem - Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Zakłada ona przejezdność trzema pasami ruchu (2+1), to jest dwoma w jednym kierunku i jednym w kierunku przeciwnym po istniejącej jezdni drogi krajowej nr 1.

 

Przyjrzyjmy się temu z bliska

Od granicy województw śląskiego i łódzkiego do km 406+200 (okolice miejscowości Kruszyna) w kierunku Łodzi dostępny jest jeden pas ruchu, a w kierunku Katowic dwa pasy.

Od km 406+200 do rejonu budowanego węzła Częstochowa Północ, w kierunku Łodzi dostępne są dwa pasy ruchu, a w kierunku Katowic jeden. Zgodnie z harmonogramem taka organizacja będzie obowiązywała do II kwartału 2021 roku.

 

Jednocześnie w związku z wyznaczeniem przekroju 2+1  konieczne stało się zamknięcie istniejących przejazdów w poziomie jezdni. W celu zapewnienia dojazdu do okolicznych gmin wyznaczono dwa objazdy:

•         do miejscowości Grabowa (od strony Łodzi),

•         do miejscowości Borowno, Kruszyna, Bogusławice (od strony Katowic).

W związku z powyższym objazdy wprowadzone na czas budowy służą jedynie do obsługi ruchu lokalnego. Wykonawca uzyskał pozytywne opinie samorządów w tym zakresie. Zgodnie z zatwierdzonym projektem tymczasowej organizacji ruchu przejezdność dla ruchu tranzytowego jest zapewniona poprzez wyżej wskazane rozwiązanie, czyli zapewnienie przejezdności w przekroju 2+1 po istniejącej DK1.

 

Wykonawca uzgadnia i naprawia - zgodnie z (każdym) kontraktem

Należy zwrócić także uwagę na zapisy kontraktowe obowiązujące Wykonawcę, a dotyczące projektów organizacji na czas wykonywania robót. Wykonawca został zobligowany do:

• wykonania takich projektów oraz uzyskania niezbędnych opinii dla czasowej organizacji ruchu, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem,

• uzgodnienia proponowanych objazdów drogami niższych kategorii (przed złożeniem czasowej organizacji ruchu do zatwierdzenia) z zarządcami dróg. W przypadku zniszczeń wynikłych z użytkowania tych dróg przez pojazdy budowy lub zniszczeń wynikających z wykorzystania tych dróg jako objazdy, koszty a także prace związane z naprawą leżą po stronie Wykonawcy.

 

Tymczasowa organizacja ruchu w województwie łódzkim - uzgodniona z zarządcami

Wykonawcy budowy autostrady A1 na odcinkach A,B,C i D opracowali, uzgodnili i zatwierdzili projekty tymczasowej organizacji ruchu z zarządcami dróg w zakresie korzystania z nich przez wykonawcę. Tak jak przy każdym innym kontrakcie wykonawca przed przystąpieniem do realizacji zadania, jak i po jego zakończeniu, zobowiązany jest do przeprowadzenia oceny stanu technicznego istniejących dróg publicznych, które będą i były wykorzystywane przez niego do transportu materiałów na budowę, a były w wykazie uzgodnień z władzami lokalnymi. Ewentualne naprawy pogorszonych konstrukcji dróg powstałe w skutek transportu związanego z budową autostrady, leżą po stronie Wykonawcy.

 

Drogi publiczne są…publiczne

Należy również podkreślić, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych „Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której korzystać może każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem i ograniczeniami…”.

Wskazywane w artykułach prasowych drogi są drogami publicznymi, przeznaczonymi dla wszystkich użytkowników ruchu zgodnie z przywołaną powyżej ustawą. Zarówno GDDKiA, jak i wykonawcy nie dysponują narzędziami prawnymi, aby zabronić korzystania z dróg użytkownikom, którzy są do tego uprawnieni. Organami mogącymi wprowadzić ograniczenia są władające drogami lokalnymi samorządy. Natomiast organami odpowiedzialnymi za kontrole w zakresie przestrzegania przepisów ruchu drogowego, jak i w zakresie warunków przewozu drogowego są Główny Inspektorat Transportu Drogowego oraz Policja.

 

Korzystanie z nawigacji poza jurysdykcją GDDKiA

GDDKiA nie może odpowiadać za dokonywanie przez kierowców indywidualnego wyboru trasy uwzględniającej ominięcie rejonu robót, jakie są prowadzone na drogach krajowych (zarządzanych przez GDDKiA). Takim wyborom sprzyja technologia - korzystając z nawigacji satelitarnej, kierowcy mają możliwość ominięcia zatoru i GDDKiA czy inny organ nie może wpływać na suwerenność tych decyzji.